4WS Active Drive (układ jezdny)
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
4WS Active Drive (układ jezdny) - co to znaczy?
Układ jezdny 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi – to konstrukcja, która została opracowana wspólnie przez Renault i Renault Sport Technologies. Układ ten jest oferowany w Nowej Lagunie, aby zapewnić lepszą zwrotność i dynamikę pojazdu oraz większą precyzję prowadzenia, gwarantujące niezwykłą przyjemność jazdy.
Układ jezdny 4 WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi posiada liczne zalety. Poza ułatwieniem manewrów i bardziej stabilnym zachowaniem samochodu w czasie jazdy, Nowa Laguna zapewnia niespotykaną precyzję prowadzenia i pewne utrzymywanie zamierzonego toru jazdy przy znakomitym komforcie i wysokim poziomie bezpieczeństwa czynnego. Już przy niewielkiej prędkości gwarantuje natychmiastowe wyczucie samochodu i przyjemność jazdy. Zarówno w mieście, jak i na krętej drodze samochód prowadzi się łatwo - jest zwrotny i precyzyjnie reaguje na manewry kierowcy. Dzięki specjalnemu ustawieniu zawieszenia i ograniczeniu bocznego kołysania nadwozia kierowca i pasażerowie Nowej Laguny mają wrażenie, że samochód skręca bez przechyłów. Brak typowych objawów przy pokonywaniu zakrętów oraz precyzja niewielkich skrętów kierownicy zapewniają wyjątkową przyjemność jazdy. W dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, układ jezdny 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi wykazuje swe zalety nie tylko podczas hamowania w trudnych warunkach (nierównej przyczepności kół, działania systemu ESP w celu utrzymania toru jazdy), a także w trakcie manewru omijania przeszkody (test łosia).Zwrotność typowa dla małego samochodu
Nowa Laguna wyposażona w układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest bardziej zwrotna w ruchu miejskim i na krętej drodze. Przy prędkości nie przekraczającej 60 km/h, tylne koła skręcają się w przeciwną stronę do kół przedniej osi z zachowaniem maksymalnego kąta skrętu 3,5°.
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi posiada dwie podstawowe zalety: ułatwia manewry dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania oraz zmniejsza kąt skrętu kierownicy dzięki specjalnie dobranym przełożeniom. Średnica zawracania Nowej Laguny wyposażonej w układ Active Drive z czterema 18-calowymi kołami skrętnymi uległa zmniejszeniu o 10% i wynosi zaledwie 10,80 m zamiast 12,05 m. Im większy jest kąt skrętu tylnych kół, tym mniejsza jest średnica zawracania. Jest to odczuwalne zwłaszcza przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego i w czasie jazdy krętymi i wąskimi uliczkami. Ponieważ kąty skrętu kół przednich i tylnych sumują się, system 4WS powoduje zmniejszenie przełożenia w układzie kierowniczym. Podczas gdy w Nowej Lagunie skręt kierownicy o kąt 16 stopni powoduje skręt koła o 1 stopień, w tym samym samochodzie z układem jezdnym 4WS Active Drive taką reakcję koła spowoduje ruch kierownicy o jedynie 13,5 stopnia. Przełożenie układu kierowniczego osiąga nawet 1:12, w przypadku, gdy tylne koła są skręcone przeciwnie do kół przednich pod maksymalnym kątem 3.5°. Kierowca ma bardziej bezpośredni wpływ na zachowanie samochodu, wykonuje mniej ruchów kierownicą, uzyskując wyraźnie lepszą zwrotność. Pokonując ten sam zakręt, kierowca w samochodzie z układem 4WS Active Drive wykonuje mniejszy skręt kierownicy. Skręt kół tylnej osi ułatwia omijanie przeszkód, a samochód sprawia wrażenie, że "owija się" wokół nich.Jak na szynach
Po przekroczeniu prędkości 60 km/h wzrasta precyzja prowadzenia Nowej Laguny. Samochód jest bardziej stabilny i zachowuje się jakby poruszał się po szynach. Dzięki skrętowi kół tylnych w tę samą stronę i jednocześnie z kolami przednimi, system 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi, przeciwdziała sile odśrodkowej powodującej wyrzucanie tylnej osi z zakrętu (przestawienie tylnej osi). Umożliwia dzięki temu pokonywanie zakrętów z większą prędkością. Zachowanie samochodu na drodze staje się jeszcze bardziej stabilne i pewne bez konieczności usztywniania zawieszenia, a więc bez uszczerbku dla komfortu jazdy. Przy kącie skrętu tylnych kół zwykle nie przekraczającym 2 stopni, tylna oś natychmiast powraca na wyznaczony tor jazdy. W sytuacji awaryjnej na drodze (gwałtowne omijanie przeszkody), koła tylne mogą wykonać skręt sięgający 3,5 stopnia. Układ jezdny 4 WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi pozwala na bardziej dynamiczną jazdę gwarantując jednocześnie pewne zachowanie samochodu na drodze i bezpieczeństwo.Niezrównany poziom bezpieczeństwa
Układ jezdny 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi zapewnia również wyższe bezpieczeństwo przy wykonywaniu manewrów omijania przeszkody. Dzięki rejestrowaniu w pamięci danych o skrętach kierownicy wykonywanych przez kierowcę w przeszłości, blok elektroniczny systemu 4WS jest w stanie wykryć sytuację awaryjną na drodze, gdy konieczne jest ominięcie przeszkody (charakteryzujące się znacznym kątem skrętu kierownicy wykonanym w krótkim czasie) i w odpowiedni sposób dostosowuje kąt skrętu kół tylnej osi. Specjalne zaprogramowanie strategii działania systemu ESP do jazdy dynamicznej powoduje opóźnione jego uruchomienie, a ominięcie przeszkody następuje szybciej,
a przede wszystkim bezpieczniej. System korygujący tor jazdy włącza się tylko w razie konieczności i w sposób bardzo płynny, gdyż jego działanie jest powiązane ze skrętem kół tylnych. Za pośrednictwem bloków elektronicznych systemu ESP/ABS, blok sterujący układem 4WS wykrywa również zjawisko nierównomiernej przyczepności kół przy hamowaniu. Dostosowuje wówczas automatycznie kąt skrętu kół tylnej osi tak, aby samochód zachował stabilność bez konieczności wykonywania przez kierowcę korygujących ruchów kierownicą. Prowadzący zachowuje jednak panowanie nad samochodem w sytuacjach niebezpiecznych, co daje mu poczucie większego bezpieczeństwa w codziennej jeździe.System mechaniczny o dynamicznie modyfikowanych ustawieniach
Układ jezdny 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi został stworzony wspólnie przez zespoły inżynierów Renault i Renault Sport Technologies. Jest to system wykorzystujący elektroniczne sterowanie zachowaniem samochodu w czasie jazdy.
Czujnik umieszczony w kolumnie kierownicy wysyła za pośrednictwem szyny CAN informację o kącie skrętu kierownicy do bloku elektronicznego 4WS. Blok ten, umieszczony za tylną osią pobiera także informację o prędkości samochodu pochodzącą z bloku sterującego ESP/ABS. Blok elektroniczny 4WS może również porównywać wartości kąta skrętu kierownicy w czasie, co pozwala mu na wykrycie szybkich ruchów kierownicy typowych dla jazdy dynamicznej lub dla sytuacji gwałtownego omijania przeszkody. W zależności od otrzymanych danych, blok elektroniczny wydaje polecenie wykonania odpowiedniego skrętu kół tylnych do siłownika elektrycznego zamontowanego w tylnej osi. Precyzyjne modelowanie zachowania samochodu w czasie jazdy pozwala na stałe kontrolowanie idealnego utrzymywania zamierzonego toru jazdy w oparciu o informacje dotyczące manewrów kierowcy i zachowania pojazdu. Układ jezdny 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest dostępny w kolejnych wersjach Nowej Laguny z wybranymi silnikami począwszy od wiosny 2008 roku.