DPF - Diesel Particulate Filter
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
DPF - Diesel Particulate Filter - co to znaczy?
Diesel Particulate Filter (DPF) to filtr cząstek stałych stosowany w silnikach diesla, który służy do redukcji emisji szkodliwych zanieczyszczeń do atmosfery.
DPF działa poprzez zatrzymywanie i gromadzenie cząstek stałych, które powstają podczas spalania paliwa w silniku diesla. Filtr działa w podobny sposób jak katalizator który jest przed nim, czyli przepuszcza spaliny przez elementy filtrujące, które z kolei zatrzymują cząstki stałe. Filtr działa w cyklu automatycznego regenerowania, czyli procesu usuwania zgromadzonych cząstek stałych, odbywa się on w trakcie jazdy lub przy zatrzymanym pojeździe. Jest on wymuszany przez sterownik co określoną ilość przejechanych kilometrów w zależności też od zapełnienia filtra może być również uruchomiony przy użyciu specjalnego narzędzia diagnostycznego. Podczas uruchomionego procesu wypalania filtra nie powinniśmy gasić silnika aż do jego zakończenia.
Regeneracja DPF odbywa się poprzez podgrzanie filtra do wysokiej temperatury i w tym celu jest zwiększana dawka paliwa. Filtr wtedy spala zgromadzone cząstki stałe, przekształcając je w gazowe produkty spalania, a efektem ubocznym jest sadza która odkłada się w filtrze. Dlatego co jakiś czas wymagane jest mechaniczne czyszczenie tego filtra z sadzy, a odbywa się to najczęściej przez jego demontaż z samochodu i umieszczenie go w specjalnym urządzeniu myjącym. Po takim zabiegu wraca na swoje miejsce o ile nie jest mechanicznie uszkodzony będzie służył dalej.
DPF zwykle montowany jest w układzie wydechowym silników diesla i może występować w różnych konfiguracjach w zależności od konstrukcji i producenta pojazdu. W niektórych krajach (obecnie chyba w większości), DPF jest obowiązkowy w nowych pojazdach z silnikami diesla, aby spełnić normy emisji spalin.