ABS
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
ABS - co to znaczy?
Układ przeciwblokujący hamulców (z ang. Antilock Breaking System), zapobiegający blokowaniu kół podczas intensywnego hamowania samochodu, wbudowany w układ hamulcowy, umożliwiający uzyskanie optymalnej siły hamowania przy zachowaniu pełnej kierowalności pojazdu podczas hamowania, wprowadzony po raz pierwszy przez firmę Bosch w 1978 roku.
Sterowany elektronicznie współczesny układ ABS zawiera następujące podstawowe elementy:
- czujniki prędkości przy każdym kole samochodu,
- zespół hydrauliczny (tzw. modulator) zawierający elektrozawory hydrauliczne,
- własny sterownik (często umieszczony bezpośrednio na obudowie modulatora),
- lampkę kontrolną układu w zestawie wskaźników (ma własność samodiagnozowania)Modulator ABS jest włączony w hydrauliczny układ uruchamiania hamulców między pompą hamulcową, a hamulcami poszczególnych kół; jeżeli podczas intensywnego hamowania samochodu do sterownika ABS dotrze informacja, że prędkość obrotowa jednego z kół zbliża się do zera (koło ma tendencję do zablokowania), sterownik ABS poleci elektrozaworowi włączonemu w obwód hydrauliczny hamulca tego koła najpierw niezwiększanie ciśnienia, a potem (w razie potrzeby) zmniejszenie ciśnienia płynu hamulcowego w obwodzie tego hamulca, aby uniknąć zablokowania koła, gdyż największa skuteczność hamowania ma miejsce na granicy przyczepności. Zmiany ciśnienia odbywają się bardzo szybko i dzięki temu nie dochodzi do zablokowania żadnego z kół samochodu.
Układ ABS współczesnego samochodu może być wzbogacony o wiele dodatkowych funkcji (np. ESP, EBD, ASR). ABS należy do układów czynnego bezpieczeństwa pojazdu.
Obejrzysz go będąc zalogowany na forum.