ZETEC - SILNIK DOHC I 4 ZAWORAMI NA CYLINDER - co to znaczy?
Jest to rodzina silników benzynowych z wielopunktowym wtryskiem paliwa, montowanych w samochodach marki Ford (Cougar, Fiesta, Escort, Mondeo, Focus). Do roku 1993 silniki te miały nazwę ZETA. Są to silniki z dwoma wałkami rozrządu w układzie DOHC i 4 zaworami na cylinder - 16V. W konstruowaniu rodziny silników Zetec, produkowanych w pobliżu Walencji, uczestniczyła Yamaha. Wielozaworowe silniki mają aluminiową głowicę, o pracy nad ich lekkością świadczy też użycie stopów magnezu na pokrywę zaworów oraz plastikowego kolektora dolotowego. Silniki te stworzono z myślą o ograniczeniu czynności obsługowych - co prawda olej wymienia się nadal co 15 tys. km, ale świece co 45 tys. km, zaś zawory, wyposażone w mechaniczne (tzn. nie hydrauliczne) popychacze wymagają regulacji co 150 tys. km. Niektóre wersje, np. pojemność 1.25 55 KW, wyposażone są w hydrauliczne popychacze zaworów, które samoczynnie regulują luzy zaworów.
Przykładowe silniki Zetec:
- 1.25 16V - 55kW (75 KM)
- 1.4 16V - 66kW (90KM)
- 1.6 16V - 66kW (90KM)
- 1.6 16V - 74kW (100KM)
- 1.6 16V - 86kW (116KM)
- 1.8 16V - 77kW (105KM)
- 1.8 16V - 85kW (115KM)
- 1.7 16V - 92kW (125KM)
- 1.8 16V - 95kW (130KM)
- 2.0 16V - 96kW (130KM)
- 2.0 16V -110kW (150KM)