HFC - HYBRID FUEL CELL

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • HFC - HYBRID FUEL CELL - co to znaczy?


    Prąd niezbędny do działania napędu elektrycznego będzie w przyszłości pochodzić z tradycyjnych gniazdek, ale dzięki ogniwowi paliwowemu, używającemu wodoru jako paliwa, będzie go też mógł wytworzyć sam pojazd. Najnowszy stan osiągnięć rozwoju napędu hybrydowego zasilanego ogniwami paliwowymi prezentuje prototyp Audi Q5 HFC, co oznacza „Hybrid Fuel Cell”. Dwa wysokociśnieniowe cylindry magazynują łącznie 3,2 kilograma wodoru pod ciśnieniem 700 bar. Działający w warunkach niskiej temperatury system wodorowych ogniw paliwowych daje moc 89 kW (120 KM). Stosowany w Audi Q5 hybrid quattro akumulator litowo-jonowy posiada pojemność energetyczną 1,3 kWh . Funkcję napędu przejmują dwa umieszczone przy kołach silniki elektryczne o łącznej mocy 90 kW (122 KM), wytwarzające maksymalny moment obrotowy 420 Nm. Audi Q5 HFC przyspiesza do prędkości 100 km/h w czasie 13,4 sekundy i rozwija elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 160 km/h. Zastosowany wodór jest wykorzystywany bardzo efektywnie, a poziom sprawności napędu zasilanego ogniwami paliwowymi wynosi ponad 50 procent. Napęd umożliwia pokonanie maksymalnie 250 kilometrów. Przy odpowiednim kształcie zbiornika na wodór i jego integracji z samochodem zasięg jazdy może realnie wzrosnąć do 500 kilometrów. Tankowanie paliwa nie trwa dłużej niż w samochodach tankowanych tradycyjnie.

    Ocena: 5.0/5 (1 głos)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Sezon na porywiste wiatry
    Od października do marca mamy w Polsce sezon na porywisty wiatr. Zimowe wichury różnią się od tych występujących latem swoją długotrwałością, ponieważ mogą siać zniszczenie nawet ponad dobę. Na co uważać w czasie jazdy ...