TCNG - połączenie TFSI i CNG

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • TCNG - połączenie TFSI i CNG - co to znaczy?


    Na drodze ku bezemisyjnej mobilności jutra Audi konsekwentnie stawia na energię odnawialną. Kamieniem milowym w tej dziedzinie jest projekt Audi e-gaz. Projekt składa się z dwóch rozległych inwestycji, z których pierwszą są elektrownie wiatrowe. Wirniki silników wiatrowych wytwarzają ekologicznie czysty prąd. Część pozyskanej w ten sposób energii Audi wykorzystuje w produkcji i eksploatacji przyszłych modeli rodziny e-tron. Druga inwestycja w projekcie e-gaz to pozyskiwanie wodoru w drodze elektrolizy przy użyciu zielonego prądu. Wodór można wykorzystać w pojazdach HFC lub przerobić na metan w reakcji z CO2. Metan nazywany jest też inaczej syntetycznym gazem ziemnym, który w Audi określa się mianem e-gazu. Służy on do napędu silników spalinowych pracujących w oparciu o gaz ziemny. W 2013 roku Audi rozpocznie produkcję seryjną tego typu modeli pod nazwą TCNG. Prototyp takiego samochodu – Audi A3 TCNG – wykorzystuje e-gaz, który Audi wytwarza w specjalnej instalacji do metanizacji. Silnik samochodu – czterocylindrowa jednostka TFSI – oraz katalizator w układzie wydechowym są przystosowane do stosowania gazu ziemnego jako źródła napędu. W procesie spalania e-gazu podobnie jak w przypadku gazu ziemnego wytwarza się o wiele mniej dwutlenku węgla niż w procesie spalania benzyny. W przypadku e-gazu ma to duże znaczenie. Emisja CO2 jest niska nie tylko w bilansie ogólnym (well-to-wheel), ale także w odniesieniu do spalin (tank-to-wheel). Przez układ wydechowy nie wydostaje się ani gram CO2, który nie uległby związaniu już wcześniej przy wytwarzaniu e-gazu. W procesie pomiędzy wytworzeniem paliwa a jego spaleniem istnieje więc coś w rodzaju zamkniętego obiegu CO2.


    Ocena: 5.0/5 (3 głosy)