8V, 16V, 24V,...
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
8V, 16V, 24V,... - co to znaczy?
8V, 16V, 24V, itd. to oznaczenia liczby zaworów w silniku spalinowym. Oznaczenia te odnoszą się do liczby wszystkich zaworów umieszczonych w głowicy silnika (w silnikach górnozaworowych) lub w bloku silnika (w silnikach dolnozaworowych). Dzisiaj mamy różne konstrukcje silników i na jeden cylinder mogą przypadać od dwóch do nawet sześciu zaworów. Czyli możemy mieć silniki w których mamy:
- 2 zawory na cylinder (jeden dolotowy i jeden wydechowy),
- 3 zawory na cylinder (dwa dolotowe i jeden wydechowy),
- 4 zawory na cylinder (dwa dolotowe i dwa wydechowe),
- 5 zaworów na cylinder (trzy dolotowe i dwa wydechowe),
- 6 zaworów na cylinder (trzy dolotowe i trzy wydechowe).Zawory ssące (dolotowe, wlotowe) – doprowadzają ładunek (mieszankę lub powietrze) do cylindra.
Zawory wydechowe (wylotowe) – odprowadzają spaliny z cylindra.Najpopulatniejsze są te z dwoma i czterema zaworami na cylinder. Jak wygląda oznaczenie takich silników? Kilka przykładów z wyżej wymienioną ilością zawórów na cylinder może wyglądać tak:
dla silnika czterocylindrowego:
- 8V oznacza, że na każdy cylinder przypada po dwa zawory,
- 12V oznacza, że na każdy cylinder przypada po trzy zawory,
- 16V oznacza, że na każdy cylinder przypada po cztery zawory,
- 20V oznacza, że na każdy cylinder przypada po pięć zaworów,
- 24V oznacza, że na każdy cylinder przypada po sześć zaworów,dla silnika sześciocylindrowego:
- 12V oznacza, że na każdy cylinder przypada po dwa zawory,
- 18V oznacza, że na każdy cylinder przypada po trzy zawory,
- 24V oznacza, że na każdy cylinder przypada po cztery zawory,
- 30V oznacza, że na każdy cylinder przypada po pięć zaworów,
- 36V oznacza, że na każdy cylinder przypada po sześć zaworów,Oczywiście powyższe przykłady tylko pokazują jak wyglądał by taki silnik wyposażony w odpowiednią ilość zaworów w zestawieniu z ilością cylindrów. Dla pozostałych jednostek trzy, pięcio, ośmiocylindrowych można już sobie samemu na tej podstawie policzyć ilość zaworów.
Z ciekawostek można tu podać że był nawet silnik z ośmioma zaworami na cylinder w motocyklu Honda NR750, a Maserati miał silnik V6 36V czyli sześć zaworów na cylinder. Bardzo popularny silnik 1.8T AEB który występował w grupie VAG miał pięć zaworów na cylinder.