8V, 16V, 24V,...

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • 8V, 16V, 24V,...

    8V, 16V, 24V,... - co to znaczy?


    8V, 16V, 24V, itd. to oznaczenia liczby zaworów w silniku spalinowym. Oznaczenia te odnoszą się do liczby wszystkich zaworów umieszczonych w głowicy silnika (w silnikach górnozaworowych) lub w bloku silnika (w silnikach dolnozaworowych). Dzisiaj mamy różne konstrukcje silników i na jeden cylinder mogą przypadać od dwóch do nawet sześciu zaworów. Czyli możemy mieć silniki w których mamy: 

    - 2 zawory na cylinder (jeden dolotowy i jeden wydechowy),
    - 3 zawory na cylinder (dwa dolotowe i jeden wydechowy),
    - 4 zawory na cylinder (dwa dolotowe i dwa wydechowe),
    - 5 zaworów na cylinder (trzy dolotowe i dwa wydechowe),
    - 6 zaworów na cylinder (trzy dolotowe i trzy wydechowe).

    Zawory ssące (dolotowe, wlotowe) – doprowadzają ładunek (mieszankę lub powietrze) do cylindra.
    Zawory wydechowe (wylotowe) – odprowadzają spaliny z cylindra.

    Najpopulatniejsze są te z dwoma i czterema zaworami na cylinder. Jak wygląda oznaczenie takich silników? Kilka przykładów z wyżej wymienioną ilością zawórów na cylinder może wyglądać tak:

    dla silnika czterocylindrowego:
    - 8V oznacza, że na każdy cylinder przypada po dwa zawory,
    - 12V oznacza, że na każdy cylinder przypada po trzy zawory,
    - 16V oznacza, że na każdy cylinder przypada po cztery zawory,
    - 20V oznacza, że na każdy cylinder przypada po pięć zaworów,
    - 24V oznacza, że na każdy cylinder przypada po sześć zaworów,

    dla silnika sześciocylindrowego:
    - 12V oznacza, że na każdy cylinder przypada po dwa zawory,
    - 18V oznacza, że na każdy cylinder przypada po trzy zawory,
    - 24V oznacza, że na każdy cylinder przypada po cztery zawory,
    - 30V oznacza, że na każdy cylinder przypada po pięć zaworów,
    - 36V oznacza, że na każdy cylinder przypada po sześć zaworów,

    Oczywiście powyższe przykłady tylko pokazują jak wyglądał by taki silnik wyposażony w odpowiednią ilość zaworów w zestawieniu z ilością cylindrów. Dla pozostałych jednostek trzy, pięcio, ośmiocylindrowych można już sobie samemu na tej podstawie policzyć ilość zaworów.

    Z ciekawostek można tu podać że był nawet silnik z ośmioma zaworami na cylinder w motocyklu Honda NR750, a Maserati miał silnik V6 36V czyli sześć zaworów na cylinder. Bardzo popularny silnik 1.8T AEB który występował w grupie VAG miał pięć zaworów na cylinder.


    Ocena: 5.0/5 (12 głosów)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nietypowe auto do driftu
    Dodatkową różnorodność do świata sportów motorowych wprowadzają auta do driftu. Konstrukcyjnie bliżej im do samochodów wyścigowych niż rajdówek. W końcu zawody driftingowe organizowane są na gładkiej ...