System EPS kolumny kierowniczej
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
System EPS kolumny kierowniczej - co to znaczy?
System został zaprojektowany z myślą o segmencie małych samochodów. Obecnie jednak elektryczne wspomaganie kolumny kierowniczej firmy TRW jest systemem modułowym i skalowalnym, dzięki czemu zakres sił obsługiwanych przez EPS mieści się w przedziale 4,0kN do 10kN. Jedną z głównych zalet systemu EPS jest jego kompaktowa konstrukcja. System jest montowany w kabinie pasażerskiej samochodu, a nie jak w innych przypadkach pod maską w komorze silnika. Dzięki takiemu rozwiązaniu wymagania odnośnie temperatury pracy oraz uszczelnień systemu uległy znacznemu zmniejszeniu. EPS jest montowany w wielu azjatyckich i europejskich samochodach osobowych. Obecnie zastosowana w tym systemie technologia jest na tyle zaawansowana, że wykorzystuje nowoczesny czujnik momentu obrotowego oraz moduł indukcyjny, jednocześnie spełniając wymogi bezpieczeństwa określone przez 5*NCAP i zapewniając jedną z najlepszych w swojej klasie dynamikę pojazdu.
Elektryczne wspomaganie zębatki/paska kierowniczego
Najwydajniejszy system wspomagania EPS oferowany przez firmę TRW to system oparty na napędzie pasowym (przekładni listwowej), zintegrowany w jeden zespół, w którego skład wchodzą bezszczotkowy silnik elektryczny, pasek zębaty, zespół przegubu kulowego oraz rolka z łożyskiem. Takie rozwiązanie gwarantuje zmniejszenie bezwładności oraz tarcia przy zastosowaniu w układach o dużej mocy, a także pozwala na znacznie lepsze wyczucie układu kierowniczego i skrócenie czasu reakcji. Zintegrowana elektroniczna jednostka sterująca (ECU) znajduje się przy silniku na przekładni listwowej, zapewniając szerokie zastosowanie i niski koszt instalacji zespołu. Wraz z rozwojem technologii, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z napędem pasowym (EPS) jest montowane tam, gdzie wymagana jest kompaktowa budowa i wszechstronność zastosowań, a miejsce na instalację systemu jest znacznie ograniczone. Technologia elektrycznego wspomagania kierownicy z napędem pasowym najlepiej sprostała wymaganiom europejskiego rynku samochodów z segmentu D i wyżej. System TRW jest zasilany bezpośrednio napięciem 12 V, które jest wystarczające dla obciążeń rzędu 15 kN.
System EPS jest znacznie bardziej efektywny w porównaniu ze standardowym wspomaganiem hydraulicznym, gdyż zużywa tylko 10% energii i tylko wtedy, gdy jest ona potrzebna. Ponieważ brak jest zapotrzebowania na energię pochodzącą z silnika pojazdu, system EPS pozwala na zaoszczędzenie paliwa rzędu 0.33L/100km, a co za tym idzie obniża emisję dwutlenku węgla o około 8g/km.