Aktywna maska silnika

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Aktywna maska silnika

    Aktywna maska silnika - co to znaczy?


    Aktywna maska silnika zwiększa ochronę pieszych. W przypadku zderzenia czołowego z udziałem pieszego lub rowerzysty, w określonych sytuacjach maska silnika unosi się. To zwiększa przestrzeń deformacyjną i może znacznie zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń.

    Aktywna maska silnika unosząc się do góry zwiększa przestrzeń deformacji, co znacznie obniża ryzyko obrażeń ciała u pieszego lub rowerzysty. System ten jest aktywny zazwyczaj w przedziale prędkości od ok. 25 do 55 km/h kiedy następuje czołowe zderzenie z pieszym/rowerzystą, rozbudowane układy sensoryczne w połączeniu z inteligentnymi algorytmami sterują nastawnikami w pojeździe. Są to uruchamiane pirotechnicznie elementy sprężynujące, które unoszą maskę silnika o ok. 50 mm w strefie jej zawiasów (od strony szyby czołowej).

    Zwiększony w taki sposób odstęp maski silnika od podzespołów w komorze silnika tworzy dodatkową przestrzeń deformacyjną, aby w określonych sytuacjach wypadkowych zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pieszego. Po uruchomieniu się tego mechanizmu ustawienie maski silnika w pierwotnym położeniu można zlecić w specjalistycznym warsztacie. Wymaga to wymiany nastawników.

    Firma Continental otrzymała nagrodę Automotive News PACE 2014 za wspólne opracowanie z koncernem Daimler systemu ochrony pieszych (Pedestrian Protection System pressure SATellite - PPS pSAT), system ten bazuje na czujnikach ciśnienia.

    Specjaliści z firmy Continental stworzyli ekonomiczne rozwiązanie, które wykorzystuje czujniki ciśnienia i elastyczną rurkę, zatopioną w piance wypełniającej zderzak. Czujniki ciśnienia w zderzaku w sposób bardzo wiarygodny potrafią rozpoznać czy doszło do kolizji z udziałem pieszego, rowerzysty i w odpowiednio krótkim czasie około 10-15 milisekund od uderzenia aktywują systemy bezpieczeństwa w nadwoziu pojazdu które unoszą maskę do góry.


    Ocena: 4.5/5 (12 głosów)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Silnik 2UR-FSE
    Kolejną 5-litrową V-ósemką, która otrzymała znaczek Lexusa jest motor o oznaczeniu 2UR-FSE. Ten niemal 400-konny silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa nigdy nie występował w pojedynkę. Lexus łączył go z dodatkowym ...