WLTP - Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
WLTP - Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure - co to znaczy?
Stary test laboratoryjny - zwany nowym europejskim cyklem jazdy (NEDC) - został zaprojektowany w 1980 roku. Z powodu ewolucji technologii i warunków jazdy, stała się przestarzała. Unia Europejska opracowała zatem nowy test, zwany procedurą testu pojazdu o światowym zharmonizowanym świetle (WLTP). Przemysł motoryzacyjny w UE z zadowoleniem przyjmuje przejście na WLTP i aktywnie przyczynił się do rozwoju tego nowego cyklu testowego.
Podczas gdy stary test NEDC wyznaczył wartości testowe oparte na teoretycznym profilu jazdy, cykl WLTP został opracowany na podstawie danych z jazdy rzeczywistej, zebranych z całego świata. Dlatego też WLTP lepiej przedstawia codzienne profile jazdy.
Cykl jazdy WLTP podzielony jest na cztery części o różnych średnich prędkościach: niski, średni, wysoki i bardzo wysoki. Każda część zawiera różne fazy jazdy, zatrzymania, przyspieszenia i fazy hamowania. Dla pewnego typu samochodu każda konfiguracja układu napędowego jest testowana z WLTP dla najlżejszej (najtańszej) i najcięższej (najtańszej) wersji samochodu.
WLTP został opracowany w celu wykorzystania go jako globalnego cyklu testowego w różnych regionach świata, dzięki czemu emisje zanieczyszczeń i CO2 oraz wartości zużycia paliwa byłyby porównywalne na całym świecie. Jednakże, mimo że WLTP ma wspólny globalny "rdzeń", Unia Europejska i inne regiony będą stosowały test na różne sposoby w zależności od przepisów i potrzeb ruchu drogowego.