EURO 5 - norma dopuszczalnych emisji spalin

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • EURO 5 - norma dopuszczalnych emisji spalin

    EURO 5 - norma dopuszczalnych emisji spalin - co to znaczy?


    Norma Euro 5 to standard określający limity emisji spalin dla pojazdów samochodowych wprowadzony w 2009 roku przez Komisję Europejską. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 715/2007 dla lekkich samochodów osobowych i użytkowych.

    Norma ta wprowadziła dla samochodów osobowych dopuszczalne limity emisji tlenków azotu (NOx), tlenku węgla (CO), węglowodorów (HC) i ograniczenia emisji cząstek stałych (PM). Wartości limitów były inne dla silników benzynowych i diesli.

    Wprowadzony standard dotyczył pojazdów zasilanych benzyną i olejem napędowym, który zaczął obowiązywać dla nowych typów samochodów od 1 września 2009 roku oraz dla wszystkich nowych samochodów od 1 stycznia 2011 roku.

    To kolejne już piąte rozwiązanie przyniosło dalsze zmiany w technologii silników samochodowych, w tym wprowadzenie bardziej zaawansowanych układów wtryskowych i kontroli emisji spalin oraz zwiększenie wydajności katalizatorów. Dzięki tym zmianom, norma Euro 5 pozwoliła na jeszcze większą redukcję emisji zanieczyszczeń przez samochody.

    Dopuszczalne wartości emisji spalin w zależności od rodzaju silnika:

    1. Silniki benzynowe

    - CO - 1 g/km
    - HC - 0,1 g/km
    - NOx - 0,06 g/km
    - HC+NOx - brak
    - PM - 0,005 g/km (dla silnków z wtryskiem GDI)

    2. Silniki wysokoprężne (diesel)

    - CO - 0,5 g/km
    - HC - brak
    - NOx - 0,18 g/km
    - HC+NOx - 0,23 g/km
    - PM - 0,005 g/km

    3. Pojzady dwukołowe (motocykle, jednoślady)

    - CO - 1 g/km
    - HC - 0,06 g/km
    - NOx - 0,06 g/km
    - PM - 0,0045 g/km (dla silnków z wtryskiem GDI)

    Wprowadzenie normy Euro 5 było kolejnym krokiem w kierunku redukcji emisji zanieczyszczeń przez transport drogowy, co przyczyniło się do poprawy jakości powietrza w miastach i innych obszarach o dużym natężeniu ruchu drogowego. Wraz z kolejnymi normami Euro limity emisji zanieczyszczeń z samochodów zostały jeszcze bardziej zaostrzone, co stanowi wyzwanie dla producentów samochodów i wymaga wprowadzenia nowych technologii w celu spełnienia wymagań norm.


    Ocena: 5.0/5 (4 głosy)