EURO 6 - norma dopuszczalnych emisji spalin

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • EURO 6 - norma dopuszczalnych emisji spalin

    EURO 6 - norma dopuszczalnych emisji spalin - co to znaczy?


    Norma Euro 6 to obecnie najnowszy standard emisji spalin dla pojazdów samochodowych wprowadzony w 2014 roku przez Komisję Europejską. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 459/2012 dla lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych.

    Zmiany jakie wprowadziła nowa norma dla samochodów osobowych to jeszcze bardziej restrykcyjne limity emisji spalin niż jej poprzedniczka, Euro 5. Dla silników Diesla dopuszczalne limity emisji tlenków azotu (NOx) wynoszą maksymalnie 0,06 g/km, a dla silników benzynowych 0,08 g/km. Ograniczenia emisji cząstek stałych (PM) zostały zmniejszone do 0,0045 g/km dla silników Diesla i 0,005 g/km dla silników benzynowych. Dla tlenku węgla (CO) dopuszczalny limit emisji wynosi maksymalnie 1 g/km, a dla węglowodorów (HC) - 0,10 g/km.

    Norma Euro 6 obowiązuje dla wszystkich nowych typów samochodów od 1 września 2014 roku oraz dla wszystkich nowych samochodów od 1 września 2015 roku.

    Wprowadzenie normy Euro 6 wymusiło na producentach samochodów wprowadzenie jeszcze bardziej zaawansowanych systemów wtryskowych i kontroli emisji spalin, takich jak systemy SCR (Selective Catalytic Reduction) lub EGR (Exhaust Gas Recirculation) oraz ulepszonych katalizatorów cząstek stałych. Dzięki tym zmianom norma Euro 6 przyczyniła się do dalszej poprawy jakości powietrza w miastach i ograniczenia emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego.

    Dopuszczalne wartości emisji spalin w zależności od rodzaju silnika:

    1. Silniki benzynowe

    - CO - 1 g/km
    - HC - 0,1 g/km
    - NOx - 0,06 g/km
    - HC+NOx - brak
    - PM - 0,005 g/km (dla silnków z wtryskiem GDI)

    2. Silniki wysokoprężne (diesel)

    - CO - 0,5 g/km
    - HC - brak
    - NOx - 0,08 g/km
    - HC+NOx - 0,17 g/km
    - PM - 0,005 g/km

    3. Pojzady dwukołowe (motocykle, jednoślady)

    - obowiązuje EURO 5

    Wraz z wejściem w życie normy Euro 6, Komisja Europejska zapowiedziała również opracowanie kolejnych, jeszcze bardziej restrykcyjnych standardów emisji spalin dla samochodów, co ma na celu dalszą redukcję zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy.


    Ocena: 5.0/5 (3 głosy)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
    Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...
    Czy Toyota powtórzy sukces w Rajdzie Monte Carlo?
    25 stycznia rusza nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Tradycyjnie rozpocznie go słynny Rajd Monte Carlo, w którym w ubiegłym roku Jari-Matti Latvala zajął drugie miejsce. Debiutujący Yaris WRC już w swojej pierwszej ...