21 Paź 2014, 22:05
Jak fascynująca jest autonomiczna jazda, Audi pokazało podczas finału sezonu DTM. Audi RS 7 piloted driving concept w tempie wyścigowym i bez kierowcy okrążyło tor Grand Prix w Hockenheim.
Audi osiągnęło kolejny znaczący sukces w pracach rozwojowych nad autonomiczną jazdą. Przed finałem sezonu mistrzostw Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), najnowszy pojazd z Ingolstadt wykonał pokazową rundę bez kierowcy. W zaledwie nieco ponad dwie minuty, Audi RS 7 piloted driving concept z wielką precyzja i dokładnością co do centymetra okrążyło tor Grand Prix w Hockenheim.
"Wyczyn Audi RS 7 piloted driving concept udowadnia kompetencje naszego zespołu zajmującego się pracami rozwojowymi z dziedziny autonomicznej jazdy" mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek Zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. "Dla dalszych prac rozwojowych szczególnie cenne są wyniki dotyczące precyzji i mocy, które możemy przenieść do produkcji seryjnej."
By mieć dobrą orientację na torze, pojazd demonstracyjny korzystał ze specjalnie przetworzonych danych GPS, przekazywanych za pomocą wysokiej częstotliwości fal, zgodnie ze standardem przyjętym w motoryzacji. Jednocześnie kamery 3D zamontowane w samochodzie filmowały pokonywaną drogę, a specjalny program obliczeniowy porównywał dostarczane przez nie obrazy z danymi zapisanymi w pokładowym komputerze. Dzięki temu, pojazd demonstracyjny co do centymetra poruszał się po obranym kursie.
Autonomiczna jazda to jedna z ważniejszych dziedzin prac rozwojowych w Audi. Pierwsze funkcjonujące rozwiązania Audi zaprezentowało już dziesięć lat temu. Wyniki testów są na bieżąco przekazywane do działów zajmujących się produkcją seryjną.
Dla przykładu: z ostatnich jazd testowych inżynierowie pozyskali informacje na temat zachowania samochodu w wyznaczonych granicach fizycznych, przydatne przy opracowywaniu automatycznych manewrów pozwalających uniknąć wypadków w krytycznych sytuacjach.
Już dziś, dzięki systemom wsparcia kierowcy, prowadzenie jakiegokolwiek modelu Audi jest bardzo precyzyjne i pozbawione stresu. Ich najbardziej rozbudowane wersje znaleźć można w Audi A6 i Audi A7 Sportback. Paleta rozwiązań sięga tu od asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, przez aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, aż po tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami - adaptive cruise control z funkcją Stop&Go i systemem ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front.
W pracach nad systemami autonomicznej jazdy, Audi wspierają pracownicy działów rozwojowych koncernu Volkswagen, laboratorium Electronics Research Laboratory (ERL) oraz naukowcy z kalifornijskiego Stanford University.
Redakcja
Forum Samochodowe