Sprzęgło z karbonu i specjalny dyferencjał - samochód do driftu

25 Kwi 2019, 13:14

Mamy już nadwozie, silnik i konieczny osprzęt. A co z układem przeniesienia napędu? Tutaj również nie ma amatorskich rozwiązań. Drifting jest sportem, w którym takie elementy wyjątkowo mocno dostają w kość. Drifterzy strzelają ze sprzęgła, by wprowadzić auto w poślizg czy gwałtownie redukują biegi. Dlatego w najlepszych driftowozach znajdziemy dwutarczowe sprzęgło karbonu czy kevlaru, niezwykle szybką, sekwencyjną skrzynię biegów. Do tego trzeba dodać pancerne półosie (np. z Toyoty Supry albo Nissana 300ZX), i tak nierzadko ukręcane przez ogromny moment obrotowy. Istotny jest również odpowiedni dyferencjał, który może zostać zblokowany w 100 procentach. Dzięki temu na oba koła trafia taka sama ilość momentu obrotowego, a to pozwala na swobodną jazdę w kontrolowanym poślizgu.
Sprzęgło z karbonu i specjalny dyferencjał - samochód do driftu "W driftingu nie ma jednego słusznego mechanizmu różnicowego. Najtaniej jest po prostu zaspawać zwykły, otwarty dyferencjał, ale na najwyższym poziomie stosuje się bardziej zaawansowane rozwiązania. Niektórzy drifterzy używają dyferencjałów o ograniczonym poślizgu, czyli tzw. LSD. Sam do niedawna korzystałem z takiej opcji, ale obecnie w samochodzie mam popularny wśród profesjonalnych drifterów dyferencjał Wintersa, który daje sztywne połączenie obu kół. Jak w gokarcie. Jego największą zaletą jest możliwość szybkiej zmiany przełożeń. Wystarczy otworzyć obudowę, podmienić zębatki, uzupełnić olej i gotowe. Całość zajmuje około 3 minut i pozwala szybko dostosować auto do toru. Na ten moment nie ma lepszego rozwiązania" tłumaczy konstruktor.

Dlaczego przełożenia są tak ważne? Każda zmiana biegu w drifcie oznacza spowolnienie ruchu obrotowego kół, co grozi utratą poślizgu. A za to zawodnik dostaje zero punktów. Dlatego drifterzy zwykle zmieniają biegi tylko na rozpędzie i przed przekładkami, czyli fragmentami toru łączącymi kolejne zakręty. Pozostałą trasę starają się przejechać na jednym przełożeniu, które w danych warunkach zapewnia optymalny moment obrotowy.

Samochód driftingowy Jak zbudować profesjonalny samochód driftingowy?

Samochód driftingowy Skomplikowane zawieszenie
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3806
Zdjęcia: 13111
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y