Suzuki Samurai 1.3- obsługa skrzyni biegów

16 Kwi 2008, 17:11

Serdecznie witam wszystkich:)
Od niedawna jestem posiadaczem samurai'a z 91 r,to moje pierwsze autko terenowe i mam pytanie dot.obsługi skrzyni biegów przełączającej napędy.Jestem laikiem w tej kwestii...kiedy przełączać,co to jest 4h,4l itp.Szukałem w sieci info na ten temat i nic nie znalazlem.Prosiłbym forumowiczów o jakies linki ew.o wyjasnienie tej kwestii:)
Dodam jeszcze iż auto ma być użytkowane amatorsko w lekkim terenie.
Ż góry dziękuję z pomoc Pozdrawiam
Suzuki Samurai 1.3 1991
jarekp111
Nowicjusz
 
Posty: 10
Miejscowość: lubelskie

16 Kwi 2008, 17:34

Witam.
Na początek sprawa sprzęgiełek przednich piast.
Przekręcenie ich na "lock" powoduje zapięcie kół do mostu.
Pozycja "free" oznacza brak połączenia mostu z kołami.
Nawet jeśli włączysz w kabinie napęd na 4 koła, a sprzęgiełka będą rozpięte to przód nie będzie miał napędu - most będzie pracował bo jego właśnie włącza się z kabiny ale bez spięcia do niego kół, napęd z przodu nie będzie działał.

Oznaczenia na dźwigni reduktora:
2H - jazda z napędem na tylnią oś - używamy na co dzień do jazdy po asfaltach, szutrach itp, czyli tam gdzie jest dobra przyczepność.
4H - jazda z napędem na 4 koła, przełożenia szosowe - używamy do jazdy w terenie o słabej przyczepności, błoto, śnieg.
4L - jazda z napędem na 4 koła, przełożenia terenowe - używamy w ciężkim terenie, głębokie błoto, śnieg, woda, strome podjazdy i zjazdy.
N - pozycja neutralna skrzyni, w tej pozycji można wbijać biegi, a samochód będzie stał w miejscu. służy do pracy wyciągarki mechanicznej (trzeba ją mieć) lub sprawdzenia stanu technicznego skrzyni.

Pamiętać należy, że w przypadku pozycji 4H i 4L, napęd na 4 koła będzie działał tylko przy załączonych sprzęgiełkach (lock).

W przypadku sprzęgiełek na "free" i włączonego 4H lub 4L przedni most będzie się kręcił ale koła nie będą ciągnąć bo nie są spięte z mostem.

8)
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

16 Kwi 2008, 18:00

Dziękuje bardzo Karson.
Mam jescze takie pytanie...te sprzęgiełka przednich piast znajdują sie na przedniej osi...np.jak w uaz'ie???
I chciałbym jescze zapytać czy przełożenia 4h czy 4l można zmieniać podczas jazdy czy postoju np.na włączonym silniku?
Niestety przy zakupie auta nie było czegoś w rodzaju instrukcji obsługi:(
Serdecznie pozdrawiam
Suzuki Samurai 1.3 1991
jarekp111
Nowicjusz
 
Posty: 10
Miejscowość: lubelskie

16 Kwi 2008, 18:15

Chodzi o sprzęgiełka przedniego napędu - UAZ też takie ma.

Włączamy i wyłączamy napęd na 4 koła zawsze na postoju (silnik może być włączony) i wciśniętym sprzęgle. Pozwoli to na długie i bezawaryjne działanie.

Pamiętaj - nie jeździmy z napędem na 4 koła po tawrdych i przyczepnych nawierzchniach! Dotyczy to aut z dołączanym przednim napędem oczywiście. Nie posiadają one centralnego mechanizmu różnicowego i w przypadku sporej przyczepności w układzie napędowym powstają spore naprężenia co owocuje wybuchami mostów i skrzyń biegów/reduktorów.
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

17 Kwi 2008, 07:36

Zerknij sobie też tutaj: instrukcja-obslugi-reduktora-i-sprzegielek-przedniej-osi-vt8170.htm

Zasada działania 4L, 4H, 2H i N została tam doskonala opisana...
Pozdr
fourup
Nie udzielam porad na PW - tylko forum ogólne!
fourup
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 974
Miejscowość: Kraków, Słomniki
Prawo jazdy: 08 01 1999
Auto: Mercedes S124 250D
Silnik: OM602
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1990

17 Kwi 2008, 19:31

Dzieki wielkie fourup :) Wszystko jest już jasne:)Pozdrawiam
Suzuki Samurai 1.3 1991
jarekp111
Nowicjusz
 
Posty: 10
Miejscowość: lubelskie
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...

23 Kwi 2010, 15:42

Witam...A czy coś się stanie, gdy zapniemy sprzęgiełka i nie włączymy ani pozycji 4H, ani 4L...Czy można tak jeździć i czy to w czymś przeszkadza?
twardy03
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Opole

23 Kwi 2010, 20:58

można działa to tak jakbyś miał stałe zabieraki, przedni most się kręci cały czas, przez co teoretycznie się szybciej zurzywa ale za to zawsze wszystkie elementy są nasmarowane przez co wolniej sie zużywają :mrgreen:
ogólnie z zapiętymi sprzęgami możesz jeździć non stop ważne tylko aby na czarnym w skręcie nie włączać 4x4 (po prostym można) i w zasadzie włączać 4x4 poniżej 60km/h


choć przy 100 w patrolu nic się nie dzieje :mrgreen:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

27 Kwi 2010, 06:55

ciekawe kiedy ostatnio rzepa do 100 rozpędziłeś :mrgreen:
Niech moc i moment obrotowy będą z Wami
croochy
Początkujący
 
Posty: 223
Miejscowość: Lublin/Cyców

27 Kwi 2010, 09:20

bezproblemowo sie buja do 160 :mrgreen:
a do 100 jakiś tydzień temu zanim padł alternator :mrgreen:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

30 Maj 2010, 13:18

oo... Takiego forum wlasnei szukalem ;) wielkie dzieki za te odpowiedzi, bardzo mi pomogliscie :)
Pozdrawiam
Zielony
hsa
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: Słupsk