Światła dzienne - obowiązkowe od 2011 w UE

25 Wrz 2008, 18:59

Komisja Europejska zaproponowała w środę wprowadzenie od 2011 roku obowiązku montowania świateł dziennych we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych w Unii Europejskiej.

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Światła takie włączają się automatycznie przy zapaleniu silnika. Dzięki temu nie trzeba używać świateł mijania, które są obowiązkowe przez cały rok w Polsce i niektórych innych krajach UE. W porównaniu ze światłami mijania, światła dzienne to oszczędność energii o 25-30 proc.

Widoczność samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów wyposażonych w światła dzienne się zwiększy, co poprawi bezpieczeństwo na drogach. Taki rodzaj oświetlenia pozwoli zredukować liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, zapewniając jednocześnie większą efektywność energetyczną - powiedział komisarz ds. przemysłu Guenter Verheugen.

Komisja Europejska popiera obowiązek jazdy na światłach w dzień przez cały rok, twierdząc, że zwiększa to bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych. Według różnych dostępnych badań, zmniejsza to liczbę wypadków w dzień o 5 do 15 proc., a wypadków z udziałem motocykli nawet o 30 proc.

Według szacunków polskiego Instytutu Transportu Samochodowego w Polsce obowiązek używania świateł w dzień przez cały rok zmniejsza liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20 proc.

Od 7 lutego 2011 roku światła dzienne mają być obowiązkowo montowane w samochodach osobowych i dostawczych, półtora roku później także w ciężarówkach i autobusach. Światła dzienne różnią się od świateł mijania przeznaczonych do oświetlenia drogi; świecą wprost na nadjeżdżające pojazdy, ale słabym światłem. Wraz z zapadnięciem zmroku byłyby one przełączane na zwykłe światła automatycznie albo ręcznie.

W Polsce obowiązek jazdy na światłach w dzień istnieje od kwietnia zeszłego roku. W różnym zakresie obowiązuje w kilkunastu krajach europejskich. Cały rok na wszystkich drogach kierowcy muszą jeździć na światłach m.in. w Danii, Finlandii, Szwecji, Islandii, Słowacji, a także Norwegii. Cały rok na światłach jeździ się też na obszarach niezabudowanych we Włoszech i na Węgrzech. W okresie jesienno-zimowym na wszystkich drogach obowiązek ten istnieje w Czechach i na Litwie.

Ogłoszona dziś przez KE propozycja odpowiedniej dyrektywy będzie musiała zyskać akceptację Parlamentu Europejskiego i rządów krajów członkowskich.
Pozdro. Kacper
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

26 Wrz 2008, 16:57

Zdecydowanie popieram jazdę na światłach cały roku. Samochody są wtedy bardziej widoczne a co za tym idzie jest bezpieczniej na drogach. Sam się o tym przekonałem dzięki bogu bez tragicznych skutków.
warkotsilnika
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 17

26 Wrz 2008, 21:31

Kupiłem taki mały układ elektroniczny na allegro i od trzech lat jeżdze na światłach które wykorzystuja światła główne jako światła do jazdy dziennej -samo sie włacza i świeci mniejszą mocą światła drogowego -wykodne i nie klopotliwe
fiedorowicz
Nowicjusz
 
Posty: 2

26 Wrz 2008, 21:38

Jak najbardziej jestem za. Czy to w mieście, czy poza nim. W mieście ułatwiają manewrowanie, bo światła odbijają się w zaparkowanych samochodach i nie musze ryzykować wysuwając się z uliczki podporządkowanej na zastawionych skrzyżowaniach. Ogólnie sporo zalet, ale prędzej, czy później znajdą się tacy, co im światła przeszkadzają (oślepiają, odwracają uwagę itp.) - rada dla nich :arrow: nie siadajcie za kierownicę.
safari
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 83
Miejscowość: Pleszew

26 Wrz 2008, 22:02

komisja europejska to banda imbecyli, tak samo jak każda organizacja jest nastawiona na typowe roszczeniowe podejście do życia - czyli więcej kasy ciągnąc od szaraków, bo nie mamy z czego tuczyć naszych tłustych tyłków i tłustych żon. Komisje, specjaliści, złodzieje, malwersanci - to wszystko tyczy sie jednej grupy społecznej, która nie ma zielonego pojęcia o życiu normalnych (czyt ja) ludzi a tylko chce jak najwięcej zagrabić dla siebie. Ot i cała prawda o komisjach, ustawach i całym tym badziewiu ktore ma pomoć mi - kierowcy.
luksky
 

26 Wrz 2008, 22:11

fiedorowicz napisał(a):Kupiłem taki mały układ elektroniczny na allegro i od trzech lat jeżdze na światłach które wykorzystuja światła główne jako światła do jazdy dziennej -samo sie włacza i świeci mniejszą mocą światła drogowego -wykodne i nie klopotliwe


Witam :) Podaj stronkę na której znalazłeś ten układ elektroniczny lub nazwę.Pozdrówka :)
jawaldek
Nowicjusz
 
Posty: 13
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Adaptacyjne światła LED (2014)
    Dwa lata po wprowadzeniu systemu AHS w reflektorach ksenonowych, firma Lexus zastosowała zmodyfikowane rozwiązanie dla reflektorów opartych na diodach LED. W 2014 roku zaprezentowano system, w którym zamiast ...

26 Wrz 2008, 23:07

:roll: Reasumując zagadnienie świateł do jazdy dziennej,to coby nie wymyślono to Polakowi i tak nie dogodzi się. Polak to takie zwierze że i tak będzie przez chwilę mu pasowało a za chwilę nie.
MK
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Świnoujście

26 Wrz 2008, 23:16

:lol: Nie trzeba kupować żadnych urządzeń do włączania świateł, wystarczą dwa przekaźniki i rezystory ,wpiąć to w układ świateł i podłączyć do alternatora.
MK
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Świnoujście

26 Wrz 2008, 23:28

warkotsilnika napisał(a):Zdecydowanie popieram jazdę na światłach cały roku. Samochody są wtedy bardziej widoczne a co za tym idzie jest bezpieczniej na drogach. Sam się o tym przekonałem dzięki bogu bez tragicznych skutków.


Jesteś po prostu bezczelny - i co z tego, że samochody są bardziej widoczne ??
Wcale przez to nie jest bezpieczniej na drogach ... czy tylko samochody mają prawo korzystać z dróg ??

Po wprowadzeniu nakazu zgineło o 149 pieszych więcej najechanych przez inny pojazd (1802 pieszych w 2006 i 1951 pieszych w 2007r) - wydarzyło się o blisko tysiąc więcej wypadków z pieszymi i podobnie o niemal 800 osób wzrosła liczba rannych ...

Podobnie motocykle - 402 wypadki więcej (ok. 20%), 164 ofiary w 2006 , 215 ofiar śmiertelnych w 2007 - jest to aż plus 51 osób - czyli AŻ 33 % więcej ofiar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Spójrz na tendencje wypadków z 2006 roku

(przypominam w 2004 dołączyliśmy do UE i wprowadzamy rocznie po milion nowych+ używanych pojazdów od tego roku)



Zdjęcie



A teraz spójrz co się stało w 2007 roku

Zdjęcie

* wykresy z corocznych danych Policji
InzRuchu
Początkujący
 
Posty: 116

26 Wrz 2008, 23:42

A i żeby nie było - bardzo popieram wprowadzenie świateł do jazdy dziennej zgodnych z wymogami europejskimi (tylko z przodu)....

Jasność świateł dziennych to 400-800 cd , pobór prądu 10-42 Wat

Dla porównania przeciętne światła mijania mają 3500 cd (halogen) do 7000cd (xenon) , pobór prądu to 100-200 W ze wszystkimi zbędnymi lampkami (podświetlenie zegarów, tablicy tylnej itp)

ŚWIATŁA MIJANIA SĄ ZBYT MOCNE W DZIEŃ - ekperci i inżynierowie ds. bezpieczeństwa ruchu nie wymyślili świateł dziennych bez powodu skoro i tak wszystkie auta w UE mają światła mijania - gdyby one poprawiały sytuację już dawno Niemcy, Francuzi czy Hiszpanie by na nich jeździli w dzień - ale niestety (dla Polaków) nadużywane światła mijania są szkodliwe ...


Jeśli ktoś umie korzystać z kalkulatora zauważy, że światła do jazdy dziennej to jedynie 10-20% zapotrzebowania na energię w porównaniu do świateł mijania - tym samym wzrost zużycia paliwa zaledwie o około 2%
InzRuchu
Początkujący
 
Posty: 116

27 Wrz 2008, 01:46

Jeśli myślicie , że sztuczne poprawienie widoczności pojazdu nie ma wpływu na prędkość i jej dostosowanie do (sztucznie poprawionych) warunków to jesteście w wielkiej i ciemnej d.... ze swoim tokiem rozumowania....


Od wyższej prędkości - tak naprawdę niedostosowanej do warunków oświetlenia naturalnego (czyli bez sztucznych polepszaczy) w których musimy wypatrywać również pieszych (wszak oni jednak nie świecą żeby nam sie pokazać gdzie są), rowerzystów i innych obiektów na drodze, samochodów ustawionych do nas pod kątem 90stopni czekających na wyjazd z ulicy podporządkowanej w których świateł świecących w przód jakoś nie widać - a jedynie nieświecący bok ... tak więc od wyższej prędkości już tylko mały krok do nieszczęścia.....


pomijając inne niedogodności używania świateł mijania w dzień (jak świecące się tylne światła pozycyjne - zakłócające w pewnym stopniu wyrazistość świateł STOP, mniejszą widoczność kierunkowzkazów przednich jeśli są umieszczone w zespolonej lampie, oślepianie kierowców z naprzeciwka przy ruchach przedniej części nadwozia w górę (dziura , próg zwalniający, dynamiczne ruszanie, jazda pod górkę - które może zostać odczytane jako mrugnięcie długimi w geście "przepuszczam Cię" dla kierowców z ulicy podporządkowanej i oślepiać, dłuższy czas wpatrywania się w mijany pojazd, czy mniejsze wyróżnianie się motocykli i pojazdów uprzywilejowanych na tle sznurów świateł również pojazdów samochodowych. To także mniejsza widoczność pieszych i rowerzystów ... skoro pojazdy są lepiej widoczne , piesi nie są w tym samym stopniu lepiej widoczni ani nie są widoczni tak samo. Dla nich jest więc gorzej...

Światła do jazdy dziennej - zalecane od świtu do zmierzchu
Światła mijania - jedynie we mgle, deszczu (to dość dyskusyjne) czy po zmroku - do tego zostały stworzone...
InzRuchu
Początkujący
 
Posty: 116

27 Wrz 2008, 09:41

Witam wszystkich , co do świateł w dzień , to mam mieszane uczucia , faktycznie lepiej widać pojazd w lusterku na światłach , chyba się zgodzicie , że większości z nas te światła nie przeszkadzają tak bardzo ,tylko najgorsze jest to że trzeba o tych cholernych światłach pamiętać , w pochmurny dzień , to jeszcze , ale w słoneczny , to już gorzej . Ja jeżdżę popularnym TIR-em i przyznam że też nieraz mi się zapomni , pozdrawiam.
stacyjka
stacyjka
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: sosnowiec

27 Wrz 2008, 09:45

InzRuchu -> powiedz czy ktoś Ci płaci za te statystyki? Czy na google sa ogólnodostępne? wykresy i takie generalizowanie skończyło się w 1945 roku. Jeżeli chodzi o ludzkie życie należy szukać gotowych rozwiązań kompleksowych a nie pokazywac wykresiki ilu to pieszych zginęło przez to że pan Staszek gnał swoim Golfem3 na światłach ale 110km/h na dopuszczalnych 50km/h. Zaraz powiedz że wiecej pieszych ginie jeżeli uderza w nich pojazd z żarówkami H4 a mniej niż H7. Skąd się tacy biorą co paplają takie pierdoły? Robicie to z nudów? czy może ktoś za to płaci nie małe pieniądze? a Może jesteś złodziejem, czyt politykiem i tak forsujesz swoje niespełnione wizje???

Skoro światła zabijają to ogłoś totalne zaciemnienie nie tylko na drogach ale wszędzie.
luksky
 

27 Wrz 2008, 10:24

Podczas słonecznej pogody , te światła są potrzebne , jak wrzód na d... bo i tak auto widać , a wypadki ,to nie wina niestosowania świateł podczas dobrej widoczności ,tylko w większości bezmózgich kierowców (wyprzedzanie na 3 przed wzniesieniem i zakrętem i popierd...120 przez wioski . gdyby w każdym karmniku był foto.Nie mówię że ustawiony w terenie zab na 50 bo to mała przesada , ale np . na 70 .do dużo wypadków dochodzi przez panienki , co jadą 40 na godzinę a przy skręcie najpierw hamują , a potem w połowie skrętu włączają kierunek , Jak byśmy przestrzegali połowę przepisów ruchu , to zaręczam ,że było by o połowę wypadków mniej i nie pieprzcie mi że światła przyczyniają się do liczby wypadków ,chociaż ja nie mam nic do ich używania. Ważną przyczyną wypadków są też złe rozwiązania komunikacyjne i stan naszych dróg ,ale w 80 proc to jest nasza wina czyli kier ,nie mówię że tylko osob bo i nas tir owców też.
stacyjka
stacyjka
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: sosnowiec

27 Wrz 2008, 10:48

Samochody z włączonymi światłami są lepiej widoczne? W takim razie, współczuje pieszym, oni nie mają świateł, kierowcy się przyzwyczają, że jeśli im coś w oczy nie świeci to tego nie ma ...

Ogólnie porażka, a co do komisji europejskiej to:

[youtube]http://pl.youtube.com/watch?v=O3d9fe5xCFc[/youtube]
Rocky
Nowicjusz
 
Posty: 10
Miejscowość: Poznań