Firma Mercedes-Benz Polska zaprosiła nas do udziału w dniach prasowych poprzedzających wystawę samochodów w Tokio. Głównym celem wyjazdu była jednak prezentacja firmy Mitsubishi Fuso Bus and Truck Corporation i jej produktów, o których napiszemy w kolejnych numerach "Samochodów Specjalnych". Teraz czas na relację z targów.
Po tragicznym w skutkach trzęsieniu ziemi i tsunami 11 marca 2011 r. zapewne nikt by się nie zdziwił, gdyby targi Tokyo Motor Show 2011 zostały odwołane. Od feralnego marca na Japonię i Daleki Wschód w ogólności spadły kolejne dodatkowe ciosy w postaci niekorzystnego kursu jena w stosunku do dolara amerykańskiego, pogorszenia globalnej sytuacji gospodarczej i powodzi w Tajlandii. Jednak targi zorganizowano poniekąd w imię idei "przedstawienie musi trwać".
42. Tokyo Motor Show otworzyło swoje podwoje dla szerokiej publiczności 3 grudnia 2011 r. na terenach wystawienniczych Tokyo Big Sight. Większość eksponatów zgromadzono w dwóch kompleksach podwójnych hal o łącznej powierzchni nieco ponad 35 tys. m2. 30 listopada i 1 grudnia odbyły się dni prasowe, 2 grudnia miało miejsce uroczyste otwarcie, po którym targi zwiedzali zaproszeni goście. Zamknięcie targów nastąpiło 11 grudnia.
Rzeczowo i alternatywnie Mimo niewątpliwego podkreślania siły i znaczenia przemysłu samochodowego targi należy uznać za niezwykle rzeczowe. Hasłem całego wydarzenia było: "Mobility can change the World", czyli "Mobilność może zmienić świat". Idea ta podkreśla fakt, że samochody to nie tylko środki transportu, ale także nowe rozwiązania takich problemów, jak ochrona środowiska, bezpieczeństwo i zachowanie energii.
Biorąc pod uwagę wciąż odczuwalne po marcowej katastrofie kłopoty z dostawami energii w Japonii, nie powinno dziwić, że motywem przewodnim stały się napędy alternatywne. JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association – Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) przygotowało nawet specjalną halę "Smart Mobility City 2011", czyli "Miasteczko inteligentnej mobilności 2011", gdzie prezentowano przyszłe generacje pojazdów i systemów społecznych, z którymi będą one wchodzić w interakcję. Celem tej odrębnej ekspozycji było unaocznienie zwiedzającym roli, jaką do spełnienia ma przemysł samochodowy przy rosnącej trosce poszczególnych państw i społeczeństw o ekologię i zasoby energetyczne. Targi Tokyo Motor Show 2011 były oczywiście miejscem prezentacji najnowszych, niekiedy wręcz wizjonerskich, rozwiązań technologicznych – nic dziwnego, skoro są zgodnie uznawane za jedną z wiodących imprez światowych w zakresie prezentacji nowych konstrukcji, i to nie tylko motoryzacyjnych.
W targach uczestniczyło 176 wystawców (o 39% więcej w porównaniu z poprzednią edycją z 2009 r.) z 12 krajów. Prezentowano samochody osobowe, pojazdy użytkowe, motocykle i skutery, byli też producenci nadwozi i komponentów oraz dostawcy usług. Obecni byli wszyscy japońscy producenci – 14 firm. Warto odnotować również wyraźnie zaznaczoną obecność firm zagranicznych, głównie europejskich – było to 21 producentów końcowych OEM wystawiających w sumie 25 marek pojazdów, podczas gdy w 41. TMS w 2009 r. było ich zaledwie 9. Zaskakująca jednak była stosunkowo słabo widoczna obecność producentów z Ameryki Północnej i Korei Południowej.
Jak podają organizatorzy, na 42. Tokyo Motor Show goście mogli zobaczyć 52 premiery światowe, w tym 26 premier w grupie samochodów osobowych i 3 w grupie pojazdów użytkowych. Na targach odnotowano również 82 premiery japońskie, w tym 53 to samochody osobowe, 4 – pojazdy użytkowe. Oczywiście targom towarzyszyły seminaria naukowe, konferencje prasowe, były też jazdy zapoznawcze samochodami nowych generacji.
Samochody ciężarowe pokazywane były na targach przez firmy Mitsubishi Fuso Bus and Truck Corporation, Hino, UD Trucks i Isuzu Motors. Zagraniczni wystawcy to Hyundai i Volvo Trucks. Na terenach otwartych zorganizowano skromną ekspozycję pojazdów użytkowych – tam można było obejrzeć produkty firmy Fruehauf – amerykańskiego producenta naczep i zabudów.
Mitsubishi Fuso Bus and Truck Corporation (MFBTC) Imponujące stoisko Mitsubishi Fuso Bus and Truck Corporation (MFBTC) rozlokowane było obok wystawy samochodów Mercedes-Benz, podkreślając tym samym znaczenie marki Fuso dla koncernu Daimler. Pod hasłem "Power to the Future" ("Moc dla przyszłości") pokazano pełną gamę produkowanych obecnie modeli pojazdów użytkowych. Światowymi premierami i najważniejszymi samochodami na stoisku Fuso były dostawczy Canter Eco Hybrid oraz hybrydowa ciężarówka segmentu ciężkiego Super Great Eco Hybrid. Po raz pierwszy natomiast publiczność japońska miała możność zobaczyć Cantera E-Cell – samochód z napędem elektrycznym. Interesującym eksponatem był również autobus turystyczny Aero Queen wyposażony w najnowszy silnik BlueTec.
Nowy Canter Eco Hybryd to druga generacja modelu, którego sprzedaż w Japonii rozpocznie się w marcu 2012 r. W samochodzie wykorzystano równoległy układ hybrydowy z wysoko wydajnymi akumulatorami litowo-jonowymi i silnikiem Diesla 4P10. W najnowszym hybrydowym Canterze, podobnie jak w jego konwencjonalnym odpowiedniku, zastosowano również zautomatyzowaną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem Duonic. Fuso Canter E-Cell to samochód dostawczy z napędem elektrycznym, bazujący na modelu 3S13 (dmc. 3,5 t). Źródłem energii jest silnik elektryczny o mocy 70 kW i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm, zasilany z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 40 kWh. Zasięg pojazdu to ok. 120 km, ładowanie przy napięciu 200 V trwa ok. 10 godzin. Super Great Eco Hybrid to hybrydowy debiut Fuso w segmencie ciężkim (dmc. 25 t). Równoległy hybrydowy układ napędowy wyposażono w zoptymalizowany silnik elektryczny, 12-przełożeniową zautomatyzowaną skrzynię biegów INOMAT-II, akumulatory litowo-jonowe oraz silnik Diesla 6R10. Specjaliści z MFTBC deklarują zużycie paliwa niższe o 10% w cyklu autostradowym w porównaniu z samochodem z napędem konwencjonalnym.
Autokar turystyczny Aero Queen ma silnik 6R10 BlueTec. Pojazd ten ma mieć doskonałe osiągi pod względem ekologicznym, a zużycie paliwa ma być poniżej przyszłych wymagań japońskich w zakresie ekonomiki paliwowej wyznaczonych na rok 2015. Hino Motors
Spółka Hino Motors pokazała dwie światowe premiery swoich ciężarówek: Hino Dutro plug-in Hybrid oraz koncepcyjny model lekkiego samochodu dostawczego z napędem elektrycznym Light-Duty EV Van Concept. Hino Dutro Plug-in Hybrid to lekki samochód ciężarowy z napędem hybrydowym, który może być doładowywany z zewnętrznej sieci energetycznej. Ponieważ akumulatory mogą być doładowywane bezpośrednio, samochód może pokonywać większe odległości, korzystając z napędu elektrycznego – dzięki temu charakteryzuje się wyższą efektywnością paliwową niż Hino Dutro Hybrid (również pokazany na wystawie) z konwencjonalnym – o ile tak można już powiedzieć – napędem hybrydowym. Z akumulatorów pojazdu można zasilać również inne urządzenia. Koncepcyjny natomiast lekki elektryczny samochód dostawczy Light-Duty EV Van Concept to pojazd o zerowej emisji CO2 i bardzo cichej pracy. Lekkie i kompaktowe nadwozie – unikatowa zaleta samochodów elektrycznych – ma dużą przestrzeń ładunkową i całkowicie płaską podłogę. Samochód ten skonstruowano z myślą o transporcie miejskim na krótkie odległości. Hino pokazało również autobus S’Elega Hybrid Premium – jak na razie jedyny masowo produkowany w Japonii duży autobus turystyczny z napędem hybrydowym. Hino 700 to jedna z największych w Japonii ciężarówek. Wywrotka ta wykorzystywana jest w kopalniach na terenie Indonezji, jej ładowność wynosi 35 t.
Isuzu Motors Isuzu Motors przygotowało na tokijskie targi przegląd swoich samochodów użytkowych napędzanych oszczędnymi silnikami Diesla lub układami hybrydowymi. Światową premierę miał budowany w Tajlandii pick-up D-Max o ładowności 1 tony. Hybrydowa ciężarówka Elf Plug-in Hybrid System doładowywana z sieci zewnętrznej odzyskuje energię podczas hamowania i może poruszać się napędzana wyłącznie silnikiem elektrycznym. Isuzu opracowało ten samochód zgodnie z założeniami V2G (Vehicle to Grid), dzięki czemu może on korzystać z zewnętrznych punktów ładowania 100 V lub przekazywać swój nadmiar mocy do sieci. Lekka ciężarówka Isuzu Elf E-Cargo wykorzystuje system oczyszczania spalin DPD (Diesel Particulate Defuser) działający bez AdBlue, dzięki któremu samochód spełnia z wyprzedzeniem przyszłe japońskie wymagania ograniczające toksyczność spalin oraz w zakresie efektywności paliwowej, nakreślone na rok 2015. Isuzu Erga Hybrid to autobus miejski, w którym zastosowano równoległy hybrydowy układ napędowy z silnikiem Diesla, silnikiem elektrycznym, który, gdy zachodzi potrzeba, pełni jednocześnie funkcję generatora prądu. Energię elektryczną magazynuje blok wysoko wydajnych akumulatorów litowo-jonowych, jest również zautomatyzowana skrzynia biegów. Ponieważ autobus do ruszania z miejsca korzysta ze wspomagania silnika elektrycznego, a energia jest odzyskiwana podczas hamowania, konstrukcja ta nadaje się szczególnie do zastosowań w przerywanym ruchu miejskim. T-Next to przygotowana przez konstruktorów Isuzu studyjna wizja ciężarówki przyszłości (a w zasadzie jej kabiny).
UD Trucks i Volvo Trucks Należąca do Grupy Volvo firma UD Trucks pokazała na targach rodzinę silników nowej generacji przeznaczonych do japońskich ciężarówek klasy średniej. Opracowane przez UD Trucks silniki GH5 oraz GH7 są montowane w innych samochodach produkowanych w Grupie Volvo. Silniki GH11 i GH13, opracowane przy użyciu komponentów stosowanych w silnikach Volvo, montowane są w również zaprezentowanych samochodach ciężarowych Quon.
Quon (czyli "skrzydło") to ciężarówka segmentu ciężkiego przeznaczona na rynek krajowy, a jako ciągnik siodłowy zgodny z Euro III sprzedawana będzie od 2012 r. również za granicą, zwłaszcza na Środkowym Wschodzie. UD Trucks Quon mają niską emisję tlenków azotu dzięki zastosowaniu systemu FLENDS – bazującego na moczniku katalizatora selektywnego SCR. Cząstki stałe eliminowane są poprzez połączenie SCR z technologią wysokociśnieniowego wtrysku paliwa. Na ekspozycji UD Trucks pokazano również ciężarówkę średniej ładowności Condor. Na stoisku obok Volvo Trucks Japan Division zaprezentowało ciągnik siodłowy FH 6×4 z kabiną Globetrotter oraz wiele innych eksponatów podkreślających zaangażowanie firmy w rozwój efektywnego, ekologicznego i bezpiecznego transportu.
Podglądamy samochody osobowe Oczywiście nie sposób w jednej relacji opisać wszystkie premiery i najciekawsze pojazdy – proponujemy zatem całkowicie subiektywny opis samochodów osobowych, a skupimy się wyłącznie na markach japońskich.
Honda przygotowała na 42. TMS wiele innowacyjnych układów napędowych nowej generacji, które zostały zgrupowane pod hasłem "Earth Dreams Technology", co można by przetłumaczyć jako "Technologia ziemskich marzeń". Wśród prezentowanych rozwiązań znalazły się silniki z zapłonem iskrowym i wysokoprężne, systemy hybrydowe, skrzynie biegów – wszystkie zoptymalizowane pod kątem poprawy osiągów i zmniejszenia zużycia paliwa. Te nowe rozwiązania mają już zastosowanie np. w minisamochodzie N Box. Honda deklaruje, że globalnie do 2020 r. zmniejszy o 30% zużycie paliwa w produkowanych przez siebie modelach w porównaniu z poziomem z 2000 r. Oprócz modeli seryjnych (np. debiutująca na targach Honda CR-V w specyfikacji japońskiej) Honda pokazała wiele pojazdów koncepcyjnych, wśród nich ciekawe samochody służące do dojazdu do pracy oraz modele sportowe. Warto tu wymienić model EV-STER – sportowy samochód elektryczny, którego prowadzenie ma być czystą przyjemnością, a samo auto ma mieć doskonałe osiągi pod względem ekologicznym. Równie obiecująco zapowiada się Honda AC-X PHEV, czyli samochód hybrydowy nowej generacji typu plug-in, wyposażony w układ napędowy o dwóch trybach działania przystosowanych do jazdy dynamicznej i bardziej spokojnej. Przykładem pojazdu służącego do dojazdów do miejsca pracy może być Honda Micro Commuter Concept – futurystyczny mikrosamochód z napędem elektrycznym, którego akumulator litowo-jonowy pozwala na uzyskanie zasięgu do 60 km. Ważnym elementem ekspozycji Hondy były samochody tworzące rodzinę Concept z pierwszym seryjnie produkowanym modelem N Box na czele. W przypadku tych minisamochodów zaakcentowano optymalne wykorzystanie miejsca. Sprzedaż modelu N-Box, który określany jest jako miniminivan, rozpoczęto w Japonii 16 grudnia 2011 r.
Mazda Motor Corporation zaprezentowała się na targach bardzo okazale. Wśród eksponatów uwagę zwracał koncepcyjny sedan Takeri pokazujący, w którym kierunku ewoluować będzie doskonale znany model Mazda 6. W Takeri zastosowano najnowsze rozwiązania Mazdy Skyactiv, w tym także Skyactiv-D – czyli "czysty" silnik Diesla, wyłączany automatycznie na biegu jałowym. W tym samochodzie Mazda po raz pierwszy zastosowała swój system odzysku energii kinetycznej podczas hamowania – po zgromadzeniu w kondensatorach służy ona do zasilania urządzeń pomocniczych. Premierę japońską miał model CX-5 oraz koncepcyjny projekt Shinari.
Na wystawę w Tokio Mitsubishi przygotowało aż 15 eksponatów, w tym dwa premierowe modele: Mirage i koncepcyjny Mitsubishi Concept PX-MiEV II. Miarage – będący następcą Colta – to kompaktowy samochód 5-miejscowy, w którym zamontowano silnik spalinowy MIVEC o pojemności 1 litra, z funkcją Auto Stop & Go. Jednostka współpracuje z bezstopniową przekładnią, co pozwala na uzyskanie zużycia paliwa na poziomie 3,33 l/100 km (30 km/l). Sprzedaż tego modelu rozpocznie się w Tajlandii w marcu 2012 r., a plan zakłada sprzedaż 100 000 szt. w pierwszym roku. Mitsubishi Concept PX-MiEV II natomiast to średniej wielkości hybrydowy SUV typu plug-in wywodzący się z modelu i-MiEV. Samochód ma efektywność paliwową na poziomie 60 km/l (1,7 l/100 km) i zasięg bez tankowania do 800 km. Akumulatory wysokiej pojemności pozwalają na przejechanie z napędem elektrycznym do 50 km.
Światową premierę na targach miał Nissan NV350 Caravan – średniej wielkości van przeznaczony głównie do przewozu osób. Pivo 3 to kolejny samochód elektryczny przygotowywany przez Nissana – ma to być wizja "realistyczna" samochodu przyszłości. Ciekawą cechą tego pojazdu jest funkcja AVP (Automated Valet Parking – zautomatyzowane parkowanie), łącząca samochód z lokalną infrastrukturą i kierująca go do specjalnych, wyposażonych w punkty zasilania parkingów, które umożliwiają doładowanie akumulatorów pojazdu lub pozwalają na przekazanie nadmiaru mocy do sieci zewnętrznej, gdy kierowca znajduje się poza pojazdem. Wśród lekkich pojazdów użytkowych Nissana znalazły się 3 samochody wyposażone w komponenty Nissan Leaf oraz inne rozwiązania technologiczne związane z napędem elektrycznym. Oprócz modelu e-NT400 będącego koncepcyjną wersją Cabstara pokazano również model Cabstar z zabudową chłodniczą i akumulatorami litowo-jonowymi oraz Cabstar Power Supply Truck zasilany z sieci zewnętrznej.
Suzuki pokazało na targach niezwykle ciekawy stylistycznie samochód koncepcyjny Q-Concept, będący rozwinięciem idei mikromobilności. Ten 2-miejscowy pojazd w układzie tandem jest pozycjonowany pomiędzy konwencjonalnymi motocyklami a małymi samochodami osobowymi. Zdaniem producenta jest to rozwiązanie idealne do krótkich wyjazdów w promieniu do 10 km. Suzuki Swift EREV to samochód, w którym zastosowano pionierskie rozwiązania firmy w zakresie zwiększania zasięgu operacyjnego samochodów elektrycznych (tzw. range extender). Pojazd ten może pokonać do 20 km, korzystając wyłącznie z energii zgromadzonej w akumulatorach, a potem porusza się po uruchomieniu generatora prądu napędzanego przez silnik benzynowy. Koncepcyjny model Suzuki Regina to wizja „globalnego samochodu kompaktowego następnej generacji”. Regina waży zaledwie 730 kg, a współczynnik oporów aerodynamicznych jest niższy co najmniej o 10% w porównaniu z modelami produkowanymi obecnie. Suzuki deklaruje, że samochód przejeżdża 32 km na jednym litrze paliwa, co daje zużycie paliwa na poziomie 3,13 l/100 km (mierzone w japońskim teście JC08), a emisja CO2 to zaledwie 70 g/km (mierzona w nowym teście europejskim NEDC).
Toyota pokazała dawno oczekiwaną produkcyjną wersję sportowego modelu FT86. Nowy samochód otrzymał nazwę Hachiroku (86 po japońsku) – w Europie będzie sprzedawany jako GT 86. Konstrukcja powstała we współpracy z Subaru (model BRZ). W samochodzie zastosowano 2-litrowy boxer Subaru i technologię wtrysku paliwa D-4S od Toyoty. Firma twierdzi, że GT 86 będzie najbardziej kompaktowym 4-miejscowym samochodem sportowym na rynku. Aqua (Prius c) sprzedawany jest w Japonii od grudnia 2011 r. – do salonów na całym świecie ma trafić na początku 2012 r. Ciekawą konstrukcją jest Toyota FT-EV III (Future Toyota – Electric Vehicle III) będąca rozwinięciem modelu iQ. Ten 4-miejscowy koncepcyjny samochód elektryczny ma zapewniać transport na krótkich dystansach. Zasięg operacyjny to ok. 100 km (mierzony w japońskim teście JC08). Koncepcyjny FCV-R (Fuel Cell Vehicle – Reality & Revolution) ma 4,7 m długości – ma to być praktyczny, rodzinny samochód napędzany wodorem, natomiast Toyota Fun-Vii (Fun-Vehicle interactive internet) to materializacja przyszłościowej koncepcji Toyoty, w której ludzie, samochody i społeczeństwo w ogólności będą wzajemnie połączeni. Samochód ma być połączony z lokalną infrastrukturą, dzięki czemu możliwe stanie się wcześniejsze wykrywanie potencjalnych zagrożeń. Do niektórych funkcji tego pojazdu możliwy będzie dostęp za pośrednictwem odpowiednich aplikacji na smartfonie lub innym urządzeniu przenośnym.
Wizjonerstwo czy pragmatyzm? Pokazane podczas dni prasowych w pełnym świetle reflektorów i w otoczeniu uroczych hostess nowe technologie i samochody koncepcyjne zdawały się przeważać nad tymi, które mogłyby zostać kupione przez potencjalnych użytkowników. Jeszcze przed kolejnymi dniami targów, gdy pojawiają się „zwykli” zwiedzający, pojazdy te znikają z powrotem w biurach projektowych i ośrodkach rozwojowych. Wśród innowacyjnych pojazdów dominowały samochody elektryczne zasilane z akumulatorów (baterii litowo-jonowych) oraz wyposażone w hybrydowe układy napędowe, a jedynie Toyota pokazała koncepcyjny samochód z wodorowym ogniwem paliwowym na pokładzie – FCV-R. Samochody na wodór są oczywiście rozwijane – jakby za kulisami – a trzech japońskich producentów: Honda, Nissan i Toyota należą do siedmiu firm na świecie, które zadeklarowały wprowadzenie do sprzedaży do 2015 r. ograniczone ilości takich pojazdów. Wypada mieć zatem nadzieję, że na 43. Tokyo Motor Show w 2013 r. zobaczymy już więcej takich konstrukcji.
Jesteśmy obecnie świadkami gwałtownego rozwoju motoryzacji w krajach azjatyckich, zwłaszcza w Chinach i w Indiach. Towarzyszy temu również duży wzrost zainteresowania targami samochodowymi organizowanymi w takich miastach, jak Pekin, Szanghaj czy New Dehli. W takich okolicznościach Tokyo Motor Show jako symbol technologicznej potęgi Japonii zyskuje status źródła informacji na temat najbardziej nowatorskich rozwiązań wiążących ze sobą samochody, miasta i ludzi, stając się najbardziej zaawansowaną technicznie motoryzacyjną imprezą targową na świecie.
Podatek od środków transportu – co warto wiedzieć? Posiadanie pojazdu wiąże się zarówno z kosztami jego utrzymania, jak i istotnymi obowiązkami podatkowymi. Niektóre środki transportu wymagają uregulowania specjalnego podatku, który może być istotnym ...
Carrera Panamericana – wyścig, który wpłynął na historię motoryzacji Uroczyste otwarcia nowych dróg kojarzą nam się głównie z politykami w ciemnych garniturach i ich pompatycznymi przemowami. Ale w latach 50. ubiegłego wieku Meksykanie mieli na to nieco inny pogląd. Stawiali ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.