TOP 10 wskazówek oszczędnej jazdy hybrydą

26 Paź 2021, 16:14

Oszczędnej jazdy (EKO) musimy się nauczyć. To nie jest tak że wsiadasz do hybrydy i już jesteś ekologiczny. Oczywiście w pewnym sensie tak ale chcąc wykorzystać potencjał tego napędu trzeba pamiętać o pewnych zasadach dzięki którym będziemy jechali całkiem normalnie z punktu A do punktu B, a przy tym spalimy minimalna ilość paliwa.

EKOjazda hybrydą

Wsiadamy do hybrydy i jedziemy. Tu nie trzeba znać tajników działania napędu hybrydowego żeby jechać oszczędnie on sam o to dba. Jeżeli jednak chcemy pojechać naprawdę oszczędnie wykorzystując w pełni pracę takiego układu to warto znać kilka tajników efektywnej jazdy z takim napędem.
TOP 10 wskazówek oszczędnej jazdy hybrydą

Top 10 zaleceń oszczędnej jazdy

  1. Po uruchomieniu zapłonu nie czekamy tylko od razu ruszamy samochodem
  2. Będąc na parkingu lub w garażu ustawmy sobie tryb EKO w którym silnik spalinowy nie będzie wykorzystywany (warunkiem jest odpowiedni zapas prądu w baterii trakcyjnej)
  3. Samochód rozpędzamy w miarę dynamicznie, a po osiągnięciu zadanej prędkości lekko ujmujemy pedał gazu tak aby utrzymać zadaną prędkość
  4. Warto korzystać z trybu "żeglowania" czyli dojazd do skrzyżowania z czerwonym światłem bez gazu
  5. Podczas hamowania warto to robić delikatnie silnikiem elektrycznym który będzie odzyskiwał energie ładując baterie trakcyjną (lekkie hamowanie z użyciem pedału hamulca nie zawsze angażuje klocki hamulcowe najpierw zadziała system rekuperacji czyli odzysku energii)
  6. Tryb B w skrzyni automatycznej używamy tylko w określonych sytuacjach czyli przy długich zjazdach z góry (załącza on silnik spalinowy który pomaga podczas hamowania ta aby nie angażować klocków na długich zjazdach)
  7. Sprawdzaj regularnie stan powietrza w oponach (producenci często zalecają wyższe ciśnienie dla oszczędnej jazdy ale tu lepiej nie przesadzać i zadbać o prawidłowe dla danego obciążenia samochodu aby nam jak najdłużej posłużyły)
  8. Na oszczędność podczas jazdy wpływa też szerokość opon dlatego najlepiej tu zachować polecany przez producenta rozmiar
  9. Podczas jazdy na trasie która jest pagórkowata warto wyłączyć tempomat i podjeżdżając pod górę lekko operować pedałem gazu tak żeby dojeżdżając do szczytu samochód minimalnie zwolnił następnie z góry rozpędzamy go bez większego problemu do zadanej prędkości.
  10. Stojąc na postoju wyłączajmy napęd hybrydowy ponieważ jak bateria nam się wyczerpie do pewnego poziomu żeby ją doładować załączy się silnik spalinowy.

POLECAMY Hybryda - pytania i porady. Czy ktoś coś wie na temat tych aut?

Jeżeli macie jakieś inne rady to zapraszam do wpisów w postach :wink:
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

27 Paź 2021, 18:32

Ciekawy art thx
damianj
Nowicjusz
 
Posty: 25
Prawo jazdy: 06 07 2002
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: toyota auris
Silnik: 1.6 132km
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

28 Paź 2021, 12:27

Redakcja napisał(a):Warto korzystać z trybu "żeglowania" czyli dojazd do skrzyżowania z czerwonym światłem bez gazu
Funkcja żeglowania jest coraz powszechniej stosowana w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów przez producentów i warto by było tu wytłumaczyć jak to się dzieje i co to jest to żeglowanie. Oczywiście w hybrydzie system sam o tym decyduje czy to będzie żeglowanie pełne czy z rekuperacją (tu może nie do końca jest to żeglowanie) z włączonym silnikiem benzynowym czy bez.

Najprościej żeglowanie (Coasting Mode) można wytłumaczyć tak: jadąc samochodem z określoną prędkością wrzucamy na luz i tak sobie zwalniamy czyli w trybie żeglowania chodzi o rozłączenie napędu tak aby nie występowało hamowanie silnikiem.

Jest to zupełnie coś innego niż zalecenia z przed lat jeżeli chodzi o jazdę na luzie. Oczywiście nie polecam takiego żeglowania samochodem z manualną skrzynią biegów. Jednak w wielu już samochodach z automatyczną skrzynią producenci dodają takie możliwości i np. kiedy puścimy gaz napęd jest rozłączany, a silnik chodzi na biegu jałowym. wszystko oczywiście jest w gotowości do ponownego szybkiego załączenia napędu wystarczy tu lekko dodać gazu. Tak więc mamy nadal pełna kontrolę na samochodem.

Na tym filmiku od momentu 2:35 widać jak załącza się nam tryb żeglowania i pojawia się napis na wyświetlaczu bieg jałowy.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


W samochodach spalinowych silnik musi pracować w trybie żeglowania i nie można go wyłączyć, spala przy ty minimalne ilości paliwa. W przypadku napędów mild hybrid i hybryd oraz takich plug-in żeglowanie może odbywać się zarówno z pracującym silnikiem benzynowym jak i bez niego (tu już decyduje system i warunki).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10009
Zdjęcia: 35

13 Kwi 2023, 11:50

Bardzo ważne w przypadku jazdy hybryda jest operowanie odpowiednie gazem o ile chcemy pojechać jak najoszczędniej. Przyspieszanie dynamiczne i hamowanie z odzyskiem energii. Po rozpędzeniu do odpowiedniej prędkości za pomocą sterowania samym pedałem gazu jesteśmy w stanie bardzo często wymusić tryb EV :)

Tu przykładowy przejazd po obwodnicy Warszawy około 30km (100-120km/h) + reszta 25km typowo po mieście.
TOP 10 wskazówek oszczędnej jazdy hybrydą
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016