W 1984 roku Toyota wygrała Rajd Safari Celicą Twincam Turbo. Po zachęcających wynikach fabrycznego zespołu w kilku ostatnich sezonach, Toyota zainwestowała ogromne nakłady czasu, pieniędzy i wysiłku, aby pokazać się z jak najlepszej strony w zapowiadanej przez FIA na 1987 rok, nowej bardzo mocnej Grupie S. Tak powstała Toyota 222D – supermaszyna do wygrywania rajdów, która jednak wskutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności nigdy nie stanęła na trasie żadnej sportowej imprezy.
Toyota 222D powstała, żeby wzmocnić obecność Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Samochód został przygotowany zgodnie z nowymi regulacjami Grupy S FIA. Jednak okoliczności przeszkodziły potężnej maszynie z napędem na 4 koła w pokazaniu, na co ją stać, i nigdy nie wystartowała w rajdzie. Oto historia jej powstania. Entuzjastyczne początki Decyzja Toyoty o opracowaniu samochodu Grupy S zapadła w 1984 roku. Celem było zwycięstwo w WRC i wzmocnienie renomy marki na świecie. Projekt ruszył pod nazwą 222D. W projekcie brali udział pracownicy koncernu, gdyż Toyocie zależało, by umiejętności i doświadczenie zdobyte przy budowie nowej rajdówki pozostały w firmie.
Samochód Grupy B startujący w tym czasie w WRC został zbudowany na bazie Celiki z napędem 4x4, jednak po przeanalizowaniu wstępnych zapowiedzi na temat nowych regulacji zespół zwrócił się ku mniejszemu autu. Toyota wybrała niedawno debiutujące coupe MR2 (Midship Runabout 2-seater) pierwszej generacji.
Nowe technologie MR2 w oryginalnej konfiguracji był napędzany umocowanym centralnie silnikiem 1.6, którego moc była przenoszona na tylną oś. Na potrzeby Grupy S samochód został tak przerobiony, żeby pod maską zmieścił się turbodoładowany 2-litrowy silnik i napęd na 4 koła zaadaptowany z Celiki GT-Four ST165, która miała zadebiutować dopiero za 2 lata. 222D został wyposażony w zawieszenie dwuwahaczowe z przodu i niezależne wielowahaczowe z tyłu oraz manualną skrzynię biegów.
Pierwszy prototyp 222D został ukończony w lutym 1985 roku. Przez następne kilka miesięcy był sprawdzany w Japonii i testowany w Europie. Na tej podstawie w czerwcu 1985 roku wprowadzono kolejne zmiany – inaczej zamocowano silnik, poprawiono zawieszenie, zmieniono wielkość kół, a skrzynia rozdzielcza pozwoliła na przełączanie napędu na 2 lub 4 koła.
Złe wiadomości Ostateczny termin zakończenia prac ustalono na grudzień 1985 roku. Jednak we wrześniu tego samego roku, po serii groźnych wypadków w kolejnych rundach sezonu, FIA zdecydowało, że zamiast Grupy S dla supersamochodów wprowadzi Grupę A o restrykcyjnych regulacjach. Chodziło o to, żeby ograniczyć osiągi i zmniejszyć ryzyko wypadku, dlatego samochody musiały w większym stopniu korzystać z rozwiązań z aut produkcyjnych.
Choć według początkowych założeń FIA Grupa S miała wystartować dopiero w 1987 roku, pod koniec 1975 roku 222D był już prawie gotowy. Nagła zmiana planów FIA spowodowała, że nie było innego wyjścia i trzeba było zarzucić projekt.
W sezonach 1986 i 1987 Toyota startowała w WRC tylnonapędowymi Celicami i Suprami, jednocześnie pracując nad samochodem Grupy A. Nowy pojazd, Celica GT-Four SR165, zadebiutował w Rajdzie Korsyki, piątej rundzie sezonu 1988.
Do dziś istnieją tylko dwa prototypy opartej na MR2 Toyoty 222D. Jeden znajduje się w Toyota Motorsport GmbH w Kolonii, gdzie mieści się siedziba zespołu Toyota Gazoo Racing. Drugi można obejrzeć w salonie wystawowym Toyota Mega Web w Tokio.
Moc i ekonomia, czyli hybrydowa wersja Toyoty Yaris Cross pod lupą Już po kilku miesiącach od rynkowego debiutu stało się jasne, że Toyota Yaris Cross pretenduje do miana europejskiego bestsellera. Rok po premierze, prognozy się sprawdziły - Japończycy trafili w dziesiątkę, bo miejski crossover ...
Północ - Południe SKYACTIV, wielki finał wyprawy Mazdy Wyprawa Mazdy "Północ-Południe SKYACTIV" dotarła do mety. Właśnie zakończyła się dwutygodniowa podróż Haliny Mlynkovej i Łukasza Nowickiego w ramach projektu Północ-Południe SKYACTIV, realizowanego przez ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.