Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej

20 Sie 2021, 11:20

Bateria trakcyjna znajduje się pod tylną kanapą i z lewej strony mamy kanał wlotu powietrza do chłodzenia baterii. Zaraz za plastikową kratką znajduje się przymocowany do niej od środka okrągły filtr siatkowy (filtr baterii hybrydowej/trakcyjnej) który zbiera większe zanieczyszczenia przed wlotem do wirnika dmuchawy odpowiedzialnego za chłodzenie lub ogrzewanie baterii w zależności od temperatur jakie mamy.

Tu mamy widok filtra (siatka jest plastikowa) który jest dosyć mocno zabrudzony (po przebiegu 8000km od poprzedniego czyszczenia) przez co utrudniony jest przepływ powietrza i bateria może się lekko przegrzewać w gorące dni (bardziej utrzymywać wyższą temperaturę która nie jest zalecana).
Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej Optymalna temperatura baterii to 30-35 stopni Przynajmniej widzę, że w takich granicach się u mnie ona utrzymuje (korzystam z aplikacji Hybrid Assistant).

Jak wyczyścić filtr baterii hybrydowej/trakcyjnej krok po kroku:
Wyłączamy napęd samochodu przyciskiem. Kluczyk (pilot) najlepiej odłożyć gdzieś daleko od samochodu w ramach bezpieczeństwa.

1. Podnosimy siedzisko kanapy tylnej do góry. Powinno pójść lekko bo jest tylko na takich zatrzaskach więc przez mocniejsze szarpnięcie ją spokojnie podniesiecie.
Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej
2. Odpinamy cztery zatrzaski na plastiku w którym jest kratka wlotu do filtra. Warto tu mieć taką łyżkę (widoczna na zdjęciach) do spinek żeby ich nie połamać.
Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej
3. Zdejmujemy osłonę w której zamontowany jest filtr siatkowy. Wcześniej jednak musimy jeszcze odpiąć plastikową osłonę osłaniającą próg (wystarczy tylko tak jak widać na zdjęciu z jednego tylnego zaczepu).
Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej
4. Wyjmujemy filtr z osłony, ma on jeden zatrzask i wychodzi bez problemu. Czyścimy go np. odkurzaczem uważając żeby nie porwać tej siateczki. Warto zajrzeć do plastikowego wirnika czy nie widać tam jakiś brudów które można by było wyciągnąć odkurzaczem przy okazji. Wlot powietrza w obudowie w której jest zamontowany filtr również w środku czyścimy.
Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej
5. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy że mamy dwa rodzaje spinek :) Na górze są dłuższe na dole krótkie.
Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii trakcyjnej
Zobacz zdjęcia » Galeria ze zdjęciami czyszczenia filtra powietrza baterii trakcyjnej

To wszystko :ok: i mamy satysfakcję z własnoręcznie wykonanej pracy, a bateria będzie miała dobre chłodzenie z racji odpowiedniego przepływu powietrza.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

21 Sie 2021, 18:07

A miałeś komunikat o zabrudzonym filterku baterii trakcyjnej :?:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10996
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

21 Sie 2021, 19:14

szybki napisał(a):A miałeś komunikat o zabrudzonym filterku baterii trakcyjnej
Nie nie miałem ale z ciekawości sprawdziłem bo wydawało mi się że głośniej chodzi i wolniej schładza baterię na pełnych obrotach jak zajrzałem przez kratkę to już było widać, że jest brudny. W sumie szybko się zabrudził ponownie. Za pierwszym razem wyczyściłem też ten wirnik wentylatora.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

21 Sie 2021, 21:07

Koledze się pojawił komunikat i tak myślał że profilaktyka ale widzę że jednak trzeba się dobrać do niego.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10996
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

21 Sie 2021, 22:10

Myślę, że jak już się pojawił komunikat to filtr musi być nieźle zabity i mało drożny. Ja jeżdżę w większości z Hybrid Assistant i tam przy temperaturze baterii 37 stopni mam ustawione już chłodzenie na 6 najwyszym biegu. Normalnie jest to ponad 42 stopnie. Dlatego też zwróciłem na to uwagę.

PS. Przenoszę posty do tematu z baterią.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Sie 2021, 07:14

Tu trzeba jeszcze wspomnieć o bardzo ważnej kwestii żeby nie zakrywać tego wlotu do chłodzenia baterii. On jest dosyć nisko więc nawet jak położymy koc na kanapie pod fotelik lub z tyłu podczas jazdy dziecko nam tam wrzuci kocyk którym się okrywa to bateria może zacząć nam się grzać. Wiem z doświadczenia że dzieci potrafią jakieś misie lub kocyki rzucać pod nogi w samochodzie :yes:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10120
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego?
    Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...

10 Lip 2022, 18:40

Podczas jazdy na trasie ze stałą prędkością temperatura baterii utrzymuje się zazwyczaj na stałym poziomie 35*C co można obserwować w aplikacji Hybrid Assistant.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Ostatnio podczas takiej jazdy zaobserwowałem jej wzrost w ciągu kilku minut do 38*C jadąc cały czas tak samo. Okazało się ze syn z tyłu rzucił mi kocyk w miejsce wlotu powietrza do chłodzenia baterii. Widać na zdjęciach na początku tematu że jest on nisko i bardzo łatwo go niechcący zasłonić. Po jego usunięciu temperatura szybko wróciła do normy. To pokazuje jak ważny jest czysty filtr aby zapewnić prawidłową cyrkulację powietrza do chłodzenia ogniw baterii hybrydowej.

Jeżeli samochód stoi długo na słońcu i wnętrze jest mocno nagrzane to warto uruchomić system hybrydowy i przez chwilę na postoju zostawić otwarte tylne lewe drzwi jeżeli będzie słychać pracę wentylatora pod siedzeniem. Na pewno to ułatwi szybsze schłodzenie ogniw w baterii przed jazdą.

Nie polecam jazdy w ciepłe dni bez klimatyzacji, ponieważ w ten sposób nie zapewnimy optymalnego chłodzenia baterii hybrydowej. Jak widać na załączonym zrzucie z aplikacji HA podczas pracy klimatyzacji ustawionej na 21,5 stopnia (tego nie widać) we wnętrzu mamy temperaturę 26*C i na wolcie do chłodzenia baterii też jest taka sama. To pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury pracujących ogniw.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

29 Wrz 2022, 08:18

Wylot powietrza z układu chłodzenia tej baterii opisałem w temacie ogólnym o Aurisie II TS na stronie toyota-auris-ts-1-8-hybrid-prestige-executive-skyview-navi-vt126531-30.htm#p839592
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

14 Kwi 2023, 12:41

Właśnie czyściliśmy z kolegą ten filtr w Aurisie i w sumie dzięki opisowi poszło szybko :ok: Filtr był trochę mniej zabity niż na zdjęciu wyżej ale z racji tego że to nowe, używane auto to trzeba wszystko ogarnąć żeby później spokojnie jeździć.
Beks
Nowicjusz
 
Posty: 26

24 Cze 2023, 21:15

Witam a mam pytanko bo filtr wyczyściłem ale ostatnio i po załączeniu hybryd assistance na najszybszym biegu wentylatora to tam z wlotu wręcz dmuchało mi w rękę powietrze czy to normalne skoro to wlot to powinno zasysać a nie dmuchać
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 143
Zdjęcia: 5
Prawo jazdy: 16 10 1997
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Toyota Auris
Silnik: 1.8 Hybrid
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2015

24 Cze 2023, 21:38

Może to tylko takie wrażenie? Trzeba było coś przyłożyć do wlotu i zobaczyć czy faktycznie tak jest. Przykładając rękę do wlotu czuć ruch opływającego powietrza, wiem bo sam sprawdzałem ale najlepiej sprawdzić przykładając jakiś kawałek materiału.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

24 Cze 2023, 21:44

Ewidentnie czyje że powietrze dmucha w rękę a nie odwrotnie .... Trochę mnie to zdziwiło .... Chyba za oprócz wlotu z uwagi na szybkie obroty wentylatora również powietrze ocieka tą drogą
.. wylotu w bagażniku nie znalazłem (kombi)
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 143
Zdjęcia: 5
Prawo jazdy: 16 10 1997
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Toyota Auris
Silnik: 1.8 Hybrid
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2015

24 Cze 2023, 21:49

Wylot jest w bagażniku z lewej strony masz zdjęcie jak to wygląda w linku wyżej w temacie. Wylot z wentylacji baterii nie jest tu najlepiej rozwiązany ale nie miałem wrażenia takiego jak Ty przy maksymalnych obrotach tego wentylatora.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

24 Cze 2023, 21:52

Jutro rano jeszcze zobaczę .... Przstawie kartkę ale powietrze dmuchało mi w rękę ...i poszukam tego wylotu bo zdjęcie widziałem ... P.s. a ten wylot to jest po lewej gdzieś za siedzeniami czy pod tą podwójna podłogą?
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 143
Zdjęcia: 5
Prawo jazdy: 16 10 1997
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Toyota Auris
Silnik: 1.8 Hybrid
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2015

24 Cze 2023, 21:58

sebsad2705 napisał(a):ten wylot to jest po lewej gdzieś za siedzeniami czy pod tą podwójna podłogą?
Na wysokości rolety masz po obu stronach schowki i w tym po lewej stronie jak spojrzysz od dołu jest ta kratka.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016