Toyota Avensis T22 przed-lift, Silnik 2.0 benzyna, LPG, model silnika ST220, 2 cewki zapłonowe. Auto rocznik 2000 więc stary grat, ale tani w utrzymaniu.
2 dni temu po przejechaniu 10 km z domu stacji benzynowej, po zatankowaniu gazu na full. Następnie przejechałem 1km i pod pracą zaczęło szarpać. Dźwięk jakby 1 iskry nie było. Po pracy jakoś dojechałem do domu, dalej to samo, szarpie, nierówno pracuje, falowanie obrotów, na benzynie i na LPG to samo.
Przygotowałem się trochę z YouTube (scotty Kilmer) i wziąłem się za diagnozę: Pod domem odłączyłem LPG (i wyłączyłem przyciskiem [BRC]), odpaliłem silnik i po kolei wyciągałem "fajki" . Okazuje się że (od lewej) pierwsza nie ma iskry* (2.5 roku Bosh zwykłe zrobiłem na nich ok 35k km). Dziś przyszły świece (zaszalałem IRIDIUM) , wymieniłem świece na nowe, dalej to samo, pierwszy cylinder nie pali. Mam też zapasowe fajki (2.5 roku temu wymieniałem NGK na nowe NGK) i dalej brak iskry.Co dalej sprawdzić? Mogę np zamienić cewki zapłonowe (są dwie) miejscami, ale do tego trzeba zdjąć dolot powietrza. Kolega sugerował, że może za małe ciśnienie paliwa i jeden wtrysk nie daje rady (najsłabszy), ale na gazie (lpg) to samo, poza tym inaczej się zachowuje 1 cylinder po wyjęciu "fajki" niż pozostałe 3.
* wyjaśnienie: gdy wyciągałem stopniowo 2,3,4 fajkę, od razu było słychać głośny dźwięk iskry przeskakującej we wnątrzu fajki, czyli zwiększający się odstęp elektrody fajki od elektrody świecy. Gdy odległość za duża, silnik od razu pracował mega gorzej, czyli że 2,3,4 skoro tak samo się zachowują, to znaczy że są OK - dobrze myślę tutaj? A tymczasem świeca/fajka nr 1 zero odgłosów, zero zmian w pracy silnika.
pytania:
1. co dalej sprawdzić? (mój pomysł: zamienić cewki miejscami czy problem przeniesie się na inny cylinder). Od razu kupić cewkę? Nówka/używana?
2. czy bezpiecznie jechać na 3 gary do mechanika 10-15km.
3. 35 tys km to chyba niewiele żeby po 2.5 roku już zajechać świece Bosch (2020rok po 10 zł/szt)? Trochę brudne i jeszcze na gazie, ale dobra , kupiłem Iridium Denso, 42zł/szt
info:
[cewka bliżej chłodnicy odpowiada za 1 i 4 cyl (licząc od lewej patrząc z oczu mechanika, a nie kierowcy), cewka bliższa kierowcy za 2 i 3 cylinder]
Stare świece: (aha, kolejność świec: 4,3,2,1, paluch wskazuje na 1kę, 2ka była zalana olejem (dawniej mechanik miał problemy ze "stożkami" czyli uszczelniacz jakiś pod świecą (??) )
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Foto spod maski:
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Bonus, nowe świece:
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]