![](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/inne-zdjecia-motoryzacyjne-a53/leasing-kola-zebate-t40382.jpg)
![Toyota GT86 w polskich salonach Toyoty](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-gt-86-a157/toyota-gt-86-12-m8527.jpg)
Samochód według założeń miał czerpać z najbardziej klasycznych wzorców pojazdów sportowych. Efektem prac rozpoczętych w zakładach projektowych Toyoty w 2006 roku, jest powstanie jedynego na świecie auta z napędem na tylne koła i wolnossącym silnikiem typu boxer umieszczonym z przodu. Konstrukcja ta ma jeden z najniżej położonych środków ciężkości, doskonałe rozłożenie masy, oraz optymalny stosunek mocy do masy. Te parametry definiują sportowy charakter GT86.
![Toyota GT86 w polskich salonach Toyoty](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-gt-86-a157/toyota-gt-86-10-t8525.jpg)
![Toyota GT86 w polskich salonach Toyoty](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-gt-86-a157/toyota-gt-86-8-t8523.jpg)
![Toyota GT86 w polskich salonach Toyoty](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-gt-86-a157/toyota-gt-86-7-t8522.jpg)
![Toyota GT86 w polskich salonach Toyoty](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-gt-86-a157/toyota-gt-86-6-t8521.jpg)
GT86 powstało we współpracy Toyoty i Subaru. Koncern Toyota miał wiodący udział i odpowiada za fazy przygotowania koncepcji pojazdu, stylistykę i projekt techniczny. Dalsze prace rozwojowe prowadzone były wspólnie. Subaru nadzorowało rozwój i wdrażanie projektu z wykorzystaniem rozwiązań i technologii obu firm, oraz dostarczyło silnik, wzbogacony przez Toyotę o własną technologię wtrysku D-4S i 6-stopniową skrzynię biegów. Testy drogowe i torowe prowadzone były przez zespoły obu koncernów, zaś dopracowanie szczegółów wyposażenia i finalne dostrojenie każdy z producentów przeprowadził indywidualnie. Przez cały okres prac nad projektem, połączone zespoły inżynierów Toyoty i Subaru działały wspólnie jako "Team 86".
POLECAMY Toyota GT86 i jej konstruktorzy z nagrodami VDI
Podczas projektowania GT86 wszelkie aspekty konstrukcji podporządkowano funkcjonalności samochodu, rozumianej przez inżynierów Toyoty jako maksymalnej przyjemności z prowadzenia, przydatności w codziennej eksploatacji, oraz przyjemności z posiadania pięknego pojazdu.
Wymiary GT86
Przy długości 4240 mm, szerokości 1775 mm, wysokości 1285 mm i rozstawie osi 2570 mm, GT86 jest najbardziej zwartym czteromiejscowym samochodem sportowym świata. Niewielkim wymiarom towarzyszy nisko położony środek ciężkości i doskonałe właściwości aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza 0,27).
Kokpit GT86
Podporządkowany jest ergonomii. Pod kątem funkcjonalności zoptymalizowano umiejscowienie, kształt i działanie każdego z jego elementów – rodzaj i wielkość kierownicy, układ wskaźników i przełączników, konstrukcję i wykończenie foteli itd.
Najmniejsza kierownica
Kierownica o średnicy 365 mm jest najmniejszą z zainstalowanych kiedykolwiek w samochodach Toyoty i zapewnia doskonałą wygodę i precyzję prowadzenia.
Tuż nad podłożem
Biodra kierowcy znajdują się na wysokości zaledwie 400 mm nad podłożem – niżej, niż we wszystkich innych seryjnych Toyotach i o 7 mm niżej, niż w Porsche Cayman. Fotele i pozycję kierowcy dopracowano do ergonomicznej perfekcji, w czym pomogły długotrwałe testy na trasach rajdowych i torze Nurburgring. Ich profil zapewnia doskonałe podparcie przy zmiennych kierunkach przeciążeń, oraz wygodę jazdy i operowania lewarkiem zmiany biegów.
Silnik, napęd i prowadzenie
Zastosowanie silnika typu boxer i napędu na tylną oś pozwoliło obniżyć położenie środka ciężkości do zaledwie 460 mm nad asfaltem i uzyskać idealny rozkład mas 53:47. Nieco większe obciążenie przodu zdecydowanie poprawia zachowanie samochodu przy dynamicznej jeździe torowej i zapewnia większe wyczucie układu kierowniczego. Układ kierowniczy o sportowym przełożeniu 13:1 zaopatrzono w elektryczne wspomaganie.
POLECAMY Toyota GT 86 na Tokyo Motor Show 2011
Ceny i wyposażenie
Toyota GT86 będzie dostępna w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia, Sol i Prestige. Już wersja Sol zawiera kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i multimediów. Standardowymi elementami wersji Sol jest m.in.: 6 poduszek powietrznych, felgi aluminiowe w rozmiarze 17 cali, reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, światła LED do jazdy dziennej, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdy Easy Entry, tempomat, czy system multimedialny Toyota Touch.
W wersji Prestige Toyota GT86 jest wyposażona dodatkowo w skórzaną tapicerkę łączoną z Alcantarą, oraz podgrzewane fotele przednie.
Cena kompletnie wyposażonej Toyoty GT86 Sol z manualną skrzynią biegów wynosi 129 900 zł. Wersja Prestige kosztuje 136 900 zł. Dopłata do automatycznej skrzyni biegów wynosi 7 000 zł. Od sierpnia dostępny będzie także pakiet stylistyczny Aero, w cenie 8 000 zł.
Zamówienia na model GT86 można składać od kwietnia br. Pierwszy samochód zostanie dostarczony klientowi w Polsce na początku lipca, kolejne we wrześniu br.
Źródło: Toyota