


Toyota Yaris zastąpiła na rynku ceniony model Starlet, produkowany od 1973 roku do lipca 1999 roku. Starlet słynął z legendarnej wręcz niezawodności i odporności na korozję, doskonałej jakości wykonania nadwozia, łatwości prowadzenia i niskich kosztów utrzymania. Nowy model miał zatem wysoko ustawioną poprzeczkę, aby spełnić wygórowane oczekiwania swoich przyszłych nabywców.

Zapowiedzią seryjnej Toyoty Yaris był Funtime Concept zaprezentowany na targach we Frankfurcie w 1997 roku. W koncepcyjnej wersji nowego miejskiego modelu Toyota zastosowała najnowsze technologie. Za design Yarisa odpowiadało europejskie studio projektowe ED2, które w twórczy sposób wykorzystało aktualne trendy. Samochód powstał z myślą o globalnych rynkach i został zbudowany na nowej platformie z użyciem wielu nowych komponentów.
Yaris pierwszej generacji

Yaris w europejskiej specyfikacji to miejski hatchback z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Na łatwej w adaptacji platformie powstały także wersje coupe i sedan, sprzedawane na innych rynkach. Yaris był stylowy, miał europejski charakter, oryginalny kształt nadwozia i był dość wysoki. Nowy model odniósł natychmiastowy sukces, o którym świadczyła nie tylko znaczna sprzedaż, ale także tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2000, potwierdzony nagrodą Japanese Car of the Year. Sprzedaż pierwszej generacji Yarisa w Europie zamknęła się liczbą 1,2 miliona egzemplarzy.
Międzynarodowy Silnik Roku
Samochód zadebiutował z nowym litrowym silnikiem 1SZ-FE o mocy 69 KM. 4-cylindrowa jednostka otrzymała przydomek "Mighty Atom" ze względu na zdolność generowania mocy porównywalnej z tradycyjnym silnikiem 1,4 l. Napęd Yarisa stał się pierwszym laureatem konkursu International Engine of the Year.
W październiku 1999 ofertę uzupełnił 1,3-litrowy silnik 2NZ-FE o mocy 86 KM, zaś w marcu 2002 roku dołączył 75-konny motor Diesla 1,4 l D-4D.

Wraz z Yarisem w 1999 roku zadebiutował Yaris Verso. Subkompaktowy minivan był praktycznym i zwinnym narzędziem do miasta. Napędzały go benzynowe silniki 1,3 l i 1,5 l lub wysokoprężny 1,4 l. W 2003 roku model przeszedł facelifting i był produkowany do 2005 roku, kiedy zastąpiła go Toyota Ractis, niedostępna w Europie. Na Starym Kontynencie Toyota powróciła do tego segmentu w 2010 roku wraz z debiutem modelu Verso-S.

To nie koniec eksperymentów z nadwoziem miejskiej Toyoty. Yaris ujawnił swoją rozrywkową naturę po raz pierwszy w 2000 roku, gdy na Geneva Motor Show Toyota zaprezentowała Yarisa Cabrio Concept.

Rok później do sprzedaży trafiła Toyota Yaris T Sport, która dołączyła do obecnej już na rynku Celiki T Sport. Pod maską modelu znalazł się 16-zaworowy silnik 1,5 l VVT-i o mocy 106 KM i momencie obrotowym 145 Nm. Motor 1NZ-FE rozpędzał usportowionego Yarisa do 190 KM i pozwalał osiągnąć 100 km/h w 9 sekund. Tuning podwozia obniżył prześwit o 20 mm. Model otrzymał wzmocnione nadwozie, skrzynię biegów o krótkich przełożeniach oraz młodzieżowe, sportowe wnętrze z wyprofilowanymi fotelami i kierownicą o sportowym chwycie.
Facelifting 2003 roku
Delikatny facelifting przeprowadzony w 2003 roku wiązał się z wprowadzeniem na rynek nowego 1,3-litrowego silnika benzynowego 2SZ-FE, który stanowił wariant nagradzanego silnika o pojemności 1 litra. Zmiany designu objęły przednie światła, zderzaki oraz detale we wnętrzu. W ofercie pojawiła się skrzynia biegów MMT, która mogła pracować jak automat bądź jako sekwencyjna skrzynia ręczna.
Yaris drugiej generacji

Yaris nowej generacji trafił na rynek w 2005 roku z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym. Zbudowano go na nowej platformie i wygospodarowano większe wnętrze w nadwoziu o długości 3750 mm. W gamie silników ponownie pojawiły się trzy jednostki – 1.0 VVT-i o mocy 69 KM (1SZ-FE), 1.3 VVT-i 86 KM (2SZ-FE) oraz 1.4 D-4D (1ND-TV) o mocy zwiększonej do 90 KM.

Druga generacja także doczekała się wersji sportowej. Yaris SR z 2007 roku był dostępny z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Pod jego maską znalazł się nowy silnik 1,8 l Dual VVT-i o mocy 133 KM i 173 Nm momentu obrotowego, który rozpędzał Yarisa do 100 km/h w 9,3 s. Sportowy hatchback wyróżniał się 17-calowymi felgami z lekkich stopów i charakterystycznymi światłami LED z tyłu. Pewne prowadzenie zapewniało obniżone zawieszenie oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy i kontrola trakcji.

W lutym 2009 roku Yaris drugiej generacji został zmodernizowany. Pod względem stylistycznym zmiany były subtelne i objęły zderzaki, grill oraz przednie i tylne lampy. Z tyłu pojawiły się diody LED. Nowością w ofercie był silnik 1,3 l Dual VVT-i z systemem stop/start o mocy 101 km i momencie obrotowym 132 Nm oraz 6-stopniowa skrzynia biegów. Silniki oferowane przed faceliftingiem zyskały mniejsze zużycie paliwa oraz mniejszą emisję CO2.

W 2011 roku targi w Genewie były miejscem premiery pierwszego Yarisa z napędem hybrydowym. Napęd koncepcyjnego Yarisa HSD powstał na bazie napędu Priusa, został jednak odpowiednio zmniejszony i tak rozlokowany, aby pozostawić jak najwięcej miejsca dla pasażerów i bagaży. Silnik 1,5 l współpracował z silnikiem elektrycznym i generatorem za pośrednictwem przekładni planetarnej. Koncepcyjny Yaris HSD został wykończony zarezerwowanym wówczas dla hybryd lakierem biała perła, na tle którego wyróżniały się reflektory z błękitnymi akcentami. Niebieski kolor pojawił się także na logo, co stanowi wyróżnik aut hybrydowych Toyoty.
Yaris trzeciej generacji


W 2012 roku Yaris trzeciej generacji zyskał ogromny atut – napęd hybrydowy, który wyróżnił go w segmencie B. Układ z silnikiem 1,5 l miał łączną moc 100 KM i emitował średnio 79 g/km CO2 – był to najniższy wynik samochodu z silnikiem spalinowym na rynku. Yaris Hybrid miał węższy grill od wersji konwencjonalnej, dzięki któremu wyglądał bardziej nowocześnie.
Yaris Hybrid-R Concept
Rok po rynkowej premierze hybrydowego Yarisa Toyota udowodniła, że miejska hybryda może łatwo stać się szalonym sportowym hot hatchem. 1,6-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 305 KM i 420 Nm momentu obrotowego został opracowany przez Toyota Motorsport GmbH zgodnie ze specyfikacją FIA. Motor ten, napędzający przednią oś, współpracował z napędzającymi tylne koła dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 61 KM każdy, czerpiącymi energię z superkondensatora.
GRMN Yaris Turbo 2013
Koncepcyjny GRMN Yaris Turbo zadebiutował na Tokyo Auto Salon w 2012 roku. Rok później Toyota wprowadziła na japoński rynek seryjny model w limitowanej edycji 200 egzemplarzy. Trzydrzwiowy hatchback otrzymał stylizowany przedni zderzak z wąskim górnym grillem znanym z wersji hybrydowej, zmodyfikowany tylny zderzak z dyfuzorem, sporą rurę wydechową i nowe listwy progowe. Sportowe wyposażenie Yarisa Turbo sygnowanego logo GRMN to także 17-calowe felgi aluminiowe BBS, aluminiowe pedały, nowa kierownica i zegary na tablicy przyrządów oraz sportowe fotele. 1,5-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 152 KM i 206 Nm momentu obrotowego napędza przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej.

Przeprowadzona w 2014 roku pierwsza modernizacja Yarisa 3. generacji to był najszerzej zakrojony lifting w historii modelu, który objął aż 1000 nowych części. Samochód otrzymał zupełnie nowy grill w kształcie X, światła do jazdy dziennej LED oraz nowy design tylnej części. Modyfikacje objęły także platformę i zawieszenie, wzmocniono izolację wnętrza, a w przeprojektowanej kabinie pojawił się system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem dotykowym. Wersja hybrydowa była oferowana od początku i nie różniła się wyglądem od konwencjonalnych.

Drugi facelifting przyniósł kolejne zmiany stylistyczne oraz nowy silnik benzynowy 1.5 Dual VVT-iE o mocy 111 KM, który zastąpił silnik 1,3 l. W ofercie pozostał silnik 1,0 l oraz udoskonalony napęd hybrydowy, natomiast silnik Diesla zniknął z cennika. Tym razem modernizacja objęła 900 części, w tym tylne światła, które po liftingu zachodzą na klapę bagażnika. Pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense znalazł się w standardzie we wszystkich wersjach wyposażenia.
Yaris Selection
Wersja Selection stanowi rozwinięcie nowej stylistyki Yarisa. Wprowadza większy wybór kompozycji kolorystycznych nadwozia oraz wykończenia wnętrza. Cztery specjalne kolory karoserii są łączone z kontrastowym, czarnym dachem. Selection wyróżnia także grill w kształcie plastra miodu, przyciemniane tylne szyby, światła do jazdy dziennej, pozycyjne i stopu w technologii LED oraz dedykowane elementy stylizacyjne deski rozdzielczej i kierownicy. Każdy wariant kolorystyczny – Selection Sapphire, Selection Passion, Selection Pure i Selection Platinium – ma odpowiednio dobrany kolor tapicerki.
Yaris WRC 2016
Pierwszy prototyp Yarisa WRC został zaprezentowany w 2015 roku. Samochód powstał w Toyota Motorsport GmbH w Kolonii. Wyposażony był w 1,6-litrowy turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 300 KM oraz 6-stopniową sekwencyjną skrzynię biegów. Po kilku miesiącach testów Akio Toyoda zdecydował, że Toyota zbuduje nowy model, tym razem pod kierunkiem 4-krotnego mistrza WRC, Tommiego Mäkinena.
Yaris WRC 2017/18
W Rajdowych Mistrzostwach Świata wystartował Yaris WRC drugiej generacji, zbudowany na bazie Yarisa 2017. Samochód otrzymał turbodoładowany silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy ponad 380 KM i momencie obrotowym 425 Nm oraz 6-biegową skrzynię biegów z hydrauliczną zmianą przełożeń. Jego masa to tylko 1 190 kg. Samochód ma napęd na 4 koła, dwa mechaniczne mechanizmy różnicowe i aktywny centralny mechanizm różnicowy. Rozstaw kół jest regulowany, a w zawieszeniu znalazły się kolumny MacPhersona. Obecnie Yaris WRC startuje w swoim drugim sezonie mistrzostw. Do tej pory wziął udział we wszystkich 20 rundach i wygrał 3 z nich. W sezonie 2018 samochód otrzymał nowy pakiet aerodynamiczny oraz przeprojektowany system chłodzenia.
Yaris GRMN
Coraz większe zainteresowanie Toyoty sportami motorowymi i samochodami sportowymi zaowocowało wprowadzeniem na rynek hot hatcha Yarisa GRMN w limitowanej edycji 500 egzemplarzy. Samochód powstał, aby uczcić powrót Toyoty do WRC. Pod maską znalazł się 1,8-litrowy silnik z kompresorem o mocy 212 KM. Przy masie 1 135 kg wskaźnik mocy do masy ma wartość 5,35 kg na 1 KM – to najlepszy wynik w klasie. Samochód otrzymał długą listę sportowych usprawnień, takich jak mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu, wzmocnienia spodu nadwozia, amortyzatory Sachs, 17-calowe obręcze BBS z lekkiego stopu czy sportowy układ wydechowy. Podwozie było testowane i dopracowywane na najtrudniejszym torze wyścigowym na świecie – Nürburgring.

Równolegle z Yarisem GRMN w Europie Toyota wprowadziła w Japonii całą serię usportowionych samochodów, sygnowanych przez rajdowo-wyścigowy zespół Toyota Gazoo Racing. Do tej pory w japońskich salonach marki pojawiło się 10 takich modeli. Yaris, który na tym rynku nosi nazwę Vitz, jest już dostępny w trzech sportowych wersjach – od podstawowej GR Sport, przez GR po najmocniej zmodyfikowaną GRMN, która ma, podobnie jak jej europejski odpowiednik, doładowany silnik 1,8 l o mocy 212 KM, amortyzatory Sachs i koła BBS.
Vitz GR SPORT Racing
Już od 2000 roku Toyota organizuje w Japonii serię wyścigów Netz Cup Vitz Race i regularnie wprowadza na rynek kolejne generacje torowych wersji Vitza. Najnowszy model subkompaktowej wyścigówki waży jedyne 1060 kg i ma prześwit tylko 120 mm. Co prawda napędza go seryjny silnik 1,5 1NZ-FE o mocy 108 KM, jednak przy tak niewielkiej masie zdecydowanie przydaje się wyścigowy pakiet aerodynamiczny, a także sportowe zawieszenie i hamulce oraz klatka bezpieczeństwa.
źródło: Toyota