


Napęd hybrydowy
Zespół napędowy 3-drzwiowego Yarisa Hybrid-R składa się z turbodoładowanej jednostki benzynowej o pojemności 1.6 l, oraz dwóch mocnych silników elektrycznych, dostarczających inteligentnego napędu na cztery koła.
Moc na przednią oś dostarcza 300-konny 4 cylindrowy silnik opracowany przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) zgodnie ze specyfikacją FIA dla jednostek Global Race Engine (GRE).
Koła tylne napędzane są przez dwa silniki elektryczne, o łącznej mocy 120 KM i konstrukcji identycznej, jak w seryjnym Yarisie Hybrid. Zespół napędowy Yarisa Hybrid-R concept rozwija maksymalnie 420 KM.

Identycznie jak w wyczynowym bolidzie TS030, energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w superkondensatorze, znajdującym się pod tylną kanapą. W porównaniu do akumulatorów niklowo-metalowych, superkondensator daje większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. Rozwiązanie to sprawdza się w pojeździe sportowym, dostarczając natychmiastowego wzrostu mocy.

POLECAMY 0.9 l/100 km hybrydową Toyotą Yaris
Tryb drogowy do jazdy codziennej
Na sportowej konsoli Yarisa Hybrid-R znajdują się dwa przyciski do wyboru trybu jazdy – drogowego i torowego.

W trybie drogowym moc silnika, ciśnienie doładowania, oraz ilość energii dostarczanej z superkondensatora są ograniczone, tak aby zrównoważyć zużycie paliwa i emisję CO2. Silniki elektryczne doskonale współpracują z jednostką benzynową, dostarczając moment obrotowy od samego momentu ruszenia, identycznie jak w seryjnych hybrydach Toyoty. Superkondensator oddaje energię zgromadzoną z hamowania przez 10 sekund, a moc silników elektrycznych jest ograniczona do 40 KM. Aby utrzymać odpowiedni poziom naładowania superkondenstaora, trzeci silnik elektryczny może pracować jako generator. W zależności od poziomu zgromadzonej energii, Yaris Hybrid-R, podobnie jak seryjne hybrydy, może pracować w trybie elektrycznym, szczególnie przy manewrowaniu i niskich prędkościach.
Tryb torowy
W trybie torowym dostarczana jest maksymalna moc wszystkich silników. Jednostka benzynowa rozwija 300 KM i 420 Nm, silniki elektryczne łącznie 120 KM.

Każdy z silników może przenosić moment na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od ciasności zakrętu, system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne (zakręty średnio szybkie), zwolnić koło wewnętrzne (szybkie zakręty), lub nawet hamować i przyśpieszać oba koła niezależnie (wolne zakręty).

POLECAMY Hybrydowa dominacja, Toyota podczas Frankfurt Motor Show
Co warto wiedzieć o sportowym modelu Yaris Hybrid-R
- 40 KM silników elektrycznych w trybie drogowym (10 sekund);
- 120 KM silników elektrycznych w trybie torowym (5 sekund);
- Zaawansowana kontrola trakcji i sterowanie momentem obrotowym;
- 18-calowe koła TRD z oponami Michelin Pilot Sport Cup;
- Fotele Recaro Bucket.
- Koła przednie napędzane są przez 300-konny wyczynowy silnik 1.6l turbo;
- Koła tylne napędzane są przez dwa 60-konne silniki elektryczne z seryjnego Yarisa Hybrid;
- Identycznie jak w bolidzie TS030 HYBRID, energia magazynowana jest w superkondensatorze;
- Nad zaawansowaną kontrolą trakcji czuwa trzeci silnik elektryczny umieszczony z przodu.
- Yaris Hybrid-R jest przykładem kierunku rozwoju samochodów hybrydowych w przyszłości;
- Pojazd wykorzystuje technologię zespołu TOYOTA Racing, startującego w serii World Endurance Championship FIA;
- Inteligentny napęd na cztery koła pozwala efektywnie wykorzystywać maksymalną moc 420 KM;
źródło: Toyota