Toyota Yaris Hybrid-R - sportowa hybryda

23 Wrz 2013, 12:05

Toyota Yaris Hybrid-R, która w wersji koncepcyjnej zadebiutowała podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie, łączy zaawansowaną technologię pochodzącą z seryjnego Yarisa Hybrid, z wyczynowymi rozwiązaniami znanymi z bolidu TS030 HYBRID, odnoszącego sukcesy w serii World Endurance Championship. Rezultatem jest niezwykły pojazd, dostarczający kierowcy maksymalnych doznań, zarówno na drodze jak i na torze.

Toyota Yaris Hybrid-R - sportowa hybryda

Toyota Yaris Hybrid-R - sportowa hybrydaTechnologia hybrydowa, mając 16 lat seryjnej historii, nadal jest rozwiązaniem stosunkowo młodym, z dużym potencjałem rozwoju w najbliższych latach. Niedawno została wprowadzona do sportu wyczynowego, odnosząc sukcesy w wyścigach 24-godzinnych. Toyota Yaris-R Concept jest kolejnym krokiem, wskazującym potencjalne rozwiązania hybrydowe w przyszłości. Przyjęty kierunek rozwoju ma jeden cel: sportowe osiągi i maksymalną przyjemność dla kierowcy.

Napęd hybrydowy
Zespół napędowy 3-drzwiowego Yarisa Hybrid-R składa się z turbodoładowanej jednostki benzynowej o pojemności 1.6 l, oraz dwóch mocnych silników elektrycznych, dostarczających inteligentnego napędu na cztery koła.

Moc na przednią oś dostarcza 300-konny 4 cylindrowy silnik opracowany przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) zgodnie ze specyfikacją FIA dla jednostek Global Race Engine (GRE).

Koła tylne napędzane są przez dwa silniki elektryczne, o łącznej mocy 120 KM i konstrukcji identycznej, jak w seryjnym Yarisie Hybrid. Zespół napędowy Yarisa Hybrid-R concept rozwija maksymalnie 420 KM.

Toyota Yaris Hybrid-R - sportowa hybryda

Identycznie jak w wyczynowym bolidzie TS030, energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w superkondensatorze, znajdującym się pod tylną kanapą. W porównaniu do akumulatorów niklowo-metalowych, superkondensator daje większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. Rozwiązanie to sprawdza się w pojeździe sportowym, dostarczając natychmiastowego wzrostu mocy.

Toyota Yaris Hybrid-R - sportowa hybrydaTrzeci, 60-konny silnik elektryczny działa jako generator w dwóch możliwych sytuacjach: podczas wytracania prędkości oddaje energię do superkondensatora, by następnie podczas przyśpieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne. Ta druga sytuacja będzie miała miejsce tylko w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża, by przednia oś pojazdu utrzymała przyczepność. Generator zadziała jak kontrola trakcji, w chwili przekazania momentu obrotowego na koła tylne wyraźnie zwiększając przyśpieszenie samochodu i jego przyczepność, pozwalając w pełni wykorzystać moc hybrydowego zespołu napędowego.

POLECAMY 0.9 l/100 km hybrydową Toyotą Yaris

Tryb drogowy do jazdy codziennej
Na sportowej konsoli Yarisa Hybrid-R znajdują się dwa przyciski do wyboru trybu jazdy – drogowego i torowego.

Toyota Yaris Hybrid-R - sportowa hybryda

W trybie drogowym moc silnika, ciśnienie doładowania, oraz ilość energii dostarczanej z superkondensatora są ograniczone, tak aby zrównoważyć zużycie paliwa i emisję CO2. Silniki elektryczne doskonale współpracują z jednostką benzynową, dostarczając moment obrotowy od samego momentu ruszenia, identycznie jak w seryjnych hybrydach Toyoty. Superkondensator oddaje energię zgromadzoną z hamowania przez 10 sekund, a moc silników elektrycznych jest ograniczona do 40 KM. Aby utrzymać odpowiedni poziom naładowania superkondenstaora, trzeci silnik elektryczny może pracować jako generator. W zależności od poziomu zgromadzonej energii, Yaris Hybrid-R, podobnie jak seryjne hybrydy, może pracować w trybie elektrycznym, szczególnie przy manewrowaniu i niskich prędkościach.

Tryb torowy
W trybie torowym dostarczana jest maksymalna moc wszystkich silników. Jednostka benzynowa rozwija 300 KM i 420 Nm, silniki elektryczne łącznie 120 KM.

Toyota Yaris Hybrid-R - sportowa hybrydaDwa silniki elektryczne – każdy napędzające tylne koła niezależnie – przyczyniają się także do zaawansowanego prowadzenia Yarisa Hybrid-R concept, poprzez zróżnicowanie momentu obrotowego, który przekazywany jest na każde z kół.

Każdy z silników może przenosić moment na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od ciasności zakrętu, system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne (zakręty średnio szybkie), zwolnić koło wewnętrzne (szybkie zakręty), lub nawet hamować i przyśpieszać oba koła niezależnie (wolne zakręty).

Toyota Yaris Hybrid-R - sportowa hybryda

POLECAMY Hybrydowa dominacja, Toyota podczas Frankfurt Motor Show

Co warto wiedzieć o sportowym modelu Yaris Hybrid-R
- 40 KM silników elektrycznych w trybie drogowym (10 sekund);
- 120 KM silników elektrycznych w trybie torowym (5 sekund);
- Zaawansowana kontrola trakcji i sterowanie momentem obrotowym;
- 18-calowe koła TRD z oponami Michelin Pilot Sport Cup;
- Fotele Recaro Bucket.
- Koła przednie napędzane są przez 300-konny wyczynowy silnik 1.6l turbo;
- Koła tylne napędzane są przez dwa 60-konne silniki elektryczne z seryjnego Yarisa Hybrid;
- Identycznie jak w bolidzie TS030 HYBRID, energia magazynowana jest w superkondensatorze;
- Nad zaawansowaną kontrolą trakcji czuwa trzeci silnik elektryczny umieszczony z przodu.
- Yaris Hybrid-R jest przykładem kierunku rozwoju samochodów hybrydowych w przyszłości;
- Pojazd wykorzystuje technologię zespołu TOYOTA Racing, startującego w serii World Endurance Championship FIA;
- Inteligentny napęd na cztery koła pozwala efektywnie wykorzystywać maksymalną moc 420 KM;

źródło: Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3799
Zdjęcia: 13099
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

23 Wrz 2013, 20:41

Rozumie, że model do celów pokazowych. Natomiast z 1.6 i specyfikacji FIA to mam wrażenie, że w najbliższym czasie chcą rywalizować z VW Polo w rajdach WRC. Jakieś byłoby może ożywienie bo zapowiada się dominacja VW w tej imprezie jak nie napłynie świeża krew.
Gufi
Aktywny
 
Posty: 290

25 Maj 2014, 22:36

Toyota Yaris Hybrid-R prezentuje się rewelacyjnie! jakby ktoś potzrebował osoby do jej testowania, to zgłaszam swój akces z miejsca. sportowa hybryda? TAAAAAK!!!
rusty6
Nowicjusz
 
Posty: 12
Auto: Toyota Yaris
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Droga hamowania vs droga zatrzymania
    Droga hamowania to odległość przebyta przez samochód od momentu uruchomienia hamulca do całkowitego zatrzymania auta. Natomiast aby poznać drogę zatrzymania, trzeba doliczyć odcinek, który przejedzie samochód ...