Wrzesień zaskoczył w tym roku wysokimi temperaturami i wszystko wskazuje na to, że utrzymają się one do końca miesiąca. To dobra informacja dla rowerzystów, dla których oznacza to dłuższy sezon rowerowy. Kierowcy natomiast powinni być wyczuleni na obecność rowerzystów na drodze, zwłaszcza, że zmrok zapada wcześniej niż w okresie wakacyjnym.
W 2016 roku rowerzyści uczestniczyli w większej liczbie wypadków niż w roku 2015, liczba takich wypadków wzrosła o 103 (+2,2%) i zginęło w nich 271 rowerzystów(1). Dla kierowców Co prawda po miesiącach letnich kierowcy są już przyzwyczajeni do widoku rowerzystów na drogach, jednak w dalszym ciągu zapominają o ich obecności i podstawowych zasadach, które pozwalają zachować zarówno bezpieczeństwo kierowców jak i licznie obecnych rowerzystów na drodze. O podstawowych zasadach współistnienia na drodze kierowców i rowerzystów należy pamiętać zwłaszcza teraz, kiedy szybciej robi się ciemno i dużo trudniej dostrzec rowerzystę jadącego drogą lub poboczem.
W przypadku obecności rowerzystów na jezdni najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej odległości podczas ich wymijania – powinien to być minimum 1 metr, oraz zwrócenie uwagi na ścieżki rowerowe, które niejednokrotnie krzyżują się z drogami. Bądźmy wyczuleni na obecność rowerzystów, zwłaszcza, że ich liczba z roku na rok rośnie.
Dla rowerzystów Rowerzyści natomiast powinni pamiętać, aby w przypadku braku ścieżki rowerowej jechać poboczem drogi lub możliwie jak najbliżej jej krawędzi. Po zmroku natomiast dla lepszej widoczności i bezpieczeństwa powinni włączyć odpowiednie oświetlenie oraz zamontować odblaskowe elementy na rowerze lub zadbać o odblaskowe elementy ubioru.
Według prawa o ruchu drogowym na każdym przejściu dla pieszych rowerzysta ma obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go. Rowerzyści powinni także pamiętać, że mogą poruszać się po chodniku lub drodze dla pieszych wyłącznie w trzech wypadkach: - gdy opiekuje się on jadącym na rowerze dzieckiem w wieku do 10 lat, - gdy droga wzdłuż której jedzie rowerzysta pozwala na ruch samochodów z prędkością większą niż 50 km/h, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów, - gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni - śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła.
Nie z winy rowerzystów Policyjne statystyki za rok 2016 pokazują(1), że aż 65 proc. spośród 4737 wypadków z udziałem rowerzystów powodują nie sami rowerzyści, a inni uczestnicy ruchu. Okazuje się także, że spośród 271 ofiar wypadków z udziałem rowerzystów, aż 265 to sami rowerzyści. Te wyniki pokazują, że jednak dalej śmierć w takich wypadkach ponoszą przede wszystkim rowerzyści.
źródło: (1) policaj.pl; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault; Redakcja
Jak nowe paliwo E10 działa na olej silnikowy? Czy dodatek nowego paliwa E10 może wpłynąć na kondycję oleju silnikowego? Jakie kroki należy podjąć, aby zapewnić właściwe smarowanie silnika w obliczu wprowadzenia benzyny z większą ilością biokomponentów? Odpowiedzi ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.