Berg Trophy

25 Sty 2009, 23:48

"Zawody

Berg Trophy to wyścigi górskie podobne do polskich Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Podobnie jak w GSMP trasa, najczęściej długości miedzy 3 a 6 km, wiedzie pod górę po zamkniętym odcinku drogi. Weekend wyścigowy to odrębne zawody w sobotę i niedzielę.

Wyścigi zaczynają się o 8 rano, zwykle punktualnie, najpierw odbywają się 2 przejazdy treningowe, po nich 2 wyścigowe zaczynają się około 13, wszystkie 4 z pomiarem czasu. Cała stawka podzielona jest na 2 grupy, klasy fiatów 126 i samochodów seryjnych i historycznych jadą pierwsze, po czym następuje zjazd. W tym czasie na starcie ustawiają się samochody klasy sportowej E1 i formuły (E2). Po zakończeniu każdego podjazdu po około15 minutach zaczyna się następny. Podział taki pozwala sprawnie „przepuścić” przez trasę czterokrotnie nawet 130 aut w ciągu dnia.

Dodatkowo inaczej niż w GSMP jednym autem mogą startować 2 osoby, wtedy jedna jedzie w swojej grupie, natomiast zmiennik w „tej drugiej”. Wolno też jednej osobie startować dwoma autami. Podjeżdżając na start specjalny czytnik odczytuje dane auta i kierowcy z chipa który należy umieścić po lewej stronie auta, najlepiej na szybie obok numeru startowego. Start odbywa się na znak maszyny startowej, po zapaleniu się zielonego światła należy w ciągu 15 sekund przeciąć fotokomórkę. Pomiar czasu z dokładnością do 0,001 sek, dodatkowo podawany jest czas na pierwszych 100m, wyniki są rozdawane przy zjeździe na kartce a4, a każdy zawodnik dostaje swój wynik sms-em około 30 sek po przejechaniu mety.

Dzień kończy rozdanie nagród dla 3 najlepszych w każdej klasie i generalce. Na koniec sezonu jest organizowane uroczyste zakończenie rozdaniem pucharów w klasyfikacjach końcowych, w tym także dla Polska Trofej, czyli klasyfikacji dla najszybszego Polaka.

KALENDARZ KW BERG-TROPHY 2009
04 – 05 / 04 ÚJEZD U BRNA (CZ) MOHYLA MÍRU 3000m IHA Race
18 – 19 / 04 NÁSEDLOVICE (CZ) 10°SLOVÁCKÝ KOPEC 2210 m MSE
02 – 03 / 05 BÁNOVCE NAD BEBR. (SK) JANKÓV VŔŠOK 3700 m MSE + MSR
09 – 10 / 05 NÁMĚŠŤ NAD OSLAVOU (CZ) ZÁMECKÝ VRCH 2050 m MSE + MMČR
23 – 24 / 05 PEZINOK (SK) BABA 5050 m MSE + MSR + FC
06 – 07 / 06 PELHŘIMOV (CZ) PELHŘIMOVSKÝ KOPEC 2900 m MSE
20 – 21 / 06 VSETÍN (CZ) VALAŠSKÝ KOPEC 3500 m MSE + FC
04 – 05 / 07 BREZNO (SK) ČIERNY BALOG 6500 m MSE + MSR
11 – 12 / 07 ČADCA (SK) 5150 m MSE + FC
25 – 26 / 07 ŠTERNBERK (CZ) 1°HILL CLIMB DAYS 4700 m MSE + FC
15 – 16 / 08 VRBNO POD PRADĚDEM (CZ) VRBENSKÝ VRCH 3300 m MSE
29 – 30 / 08 LANŠKROUN (CZ) LAUDON 4000 m MSE + FC
12 – 13 / 09 DIVÁKY (CZ) IV. DIVÁCKÁ 13 2600 m MSE + MMČR
26 – 27 / 09 ZVOLEN (SK) OSTRÁ LÚKA 2550 m MSE + MSR
10 – 11 / 10 SUDOMĚŘICE (CZ) VELKÁ CENA SLOVÁCKA 2100 m IHA Race

MSE – Mistrzostwa Europy Środkowej 2009
FC – Faja Cup 2009
MMČR – Miedzynarodowe Mistrzostwa Czeskiej Republiki 2009
IHA Race – Wolne Zawody Międzynarodowe
MSR – Mistrzostwa Słowacji 2009




Auta i Klasy

Największa różnica między GSMP a BTI to brak wymagań homologacyjnych, startować może każde auto, przerobione w dowolny sposób. Oczywiście jest regulamin który narzuca pewne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa i dzieli auta na klasy ale nie ma problemu takiego jak w zawodach FIA że zły kształt kolektora wydechowego auto nie zostaje dopuszczone.

W 2009 obowiązują następujące zasady: auta dzielono na standardowe (S) które musiały być dopuszczone do ruchu, czyli posiadać światła i szklane szyby, tapicerkę z przodu i oryginalna deskę rozdzielczą. Dopuszczalny był tuning ale z pewnymi ograniczeniami, coś pomiędzy grupą N i A. W autach S nie jest wymagana klatka, fotele i pasy też mogły być oryginalne. Wolno używać slicków. W grupie S są klasy 1400, 1600, 2000 i powyżej 2000. Pozostałe samochody trafiały do grupy sportowej E1, największa różnica to obowiązkowa klatka, fotel, siatka boczna i pasy czteropunktowe, niekoniecznie z homologacją czy zgodne z załącznikiem J. Kubełek bimarco i pasy tuningowe wystarczają. Za to zakres przeróbek jest prawie dowolny. Auto może być odchudzone, silnik zmieniony na inny byle z tego samego koncernu (czyli np. peugeot 205 z silnikiem z xsary vts się kwalifikuje). Można używać turbodoładowania nawet gdy nie produkowano takiej wersji seryjnie. Klasy pojemnościowe to 1150, 1400, 1600, 2000 i powyżej.

Doszła klasa HA czyli samochody historyczne, bez podziału na pojemność silnika, wyprodukowane przed końcem 1978 roku. Samochody mogą być modyfikowane, coś pomiędzy klasą S i E1, szczegóły w regulaminie technicznym.

Osobliwością BT jest klasa fiata 126 o pojemności 652. stworzona przez entuzjastę tego samochodu na Słowacji, Ludevita Matuskę, idealna dla polskich kierowców. Dozwolone przeróbki są właściwie dowolne, jak w klasie E1 pod warunkiem zachowania oryginalnego bloku silnika i pojemności. Nie jest wymagana klatka bezpieczeństwa. Czyli startować może zarówno auto seryjne jak i przerobiony potwór.

Strój kierowcy musi zakrywać całe ciało, w 2009 obowiązkowy jest kombinezon który nie może być z tworzyw sztucznych, nie musi mieć homologacji FIA (czyli wystarczy bawełniany kombinezon mechanika) potrzebne są rękawiczki i kask typu używanego w sporcie motorowym, jak na kjs.




Zapisy i badanie techniczne

Zapisy na sezon 2009 rozpoczęną się 1 grudnia, na stronie berg-trophy.cz Nie są obowiązkowe ale bardzo ułatwią zapisanie się na poszczególne zawody. Koszt to 500 KCs dla osób które już jeździły i mają priorytet A, 800 KCs dla pozostałych w tym debiutantów z priorytet B można wpłacać równowartość w PLN na polskei konto. Alternatywnie dla osób które chcą startować jednorazowo zapis na liste kosztuje 300Kcs płatne w biurze na zawodach W tej cenie dostajemy stały numer startowy, chip identyfikacyjny książkę samochodu sportowego i wejściówkę na zawody dla 3 osób i 2 samochody, przydatną bo na niektórych imprezach wejście na trasę kosztuje 5 zł. Pierwsze zawody będą się pod koniec kwietnia 2009. Około miesiąc przed imprezą pojawia się informacja od kiedy będą przyjmowane zapisy. Warto zapisać się wcześnie bo 75 zawodników z czołówki sezonu 2008 będzie miała preferencje, więc pozostali muszą mieć refleks. Rejestracja na poszczególne zawody jest przez formularz na stronie www, nie trzeba przesyłać żadnych pieniędzy ani papierów. Za to kto nie odwoła wysłanego zgłoszenia i się nie pojawi może trafić na „czarną listę” i mieć kłopoty z zapisaniem się na kolejne zawody.

Impreza zaczyna się w piątek popołudniu, dla startujących pierwszy raz obowiązkowe jest pojawienie się wtedy na BK. Badanie przypomina to z KJS, sprawdzane jest mocowanie fotela, pasów, akumulatora oraz takie sprawy jak przewody paliwowe, klatka i czy np. opony nie wystają zanadto poza obrys auta. Dostaje się po tym książeczkę auta i chip identyfikacyjny i przed następnymi zawodami nie trzeba powtarzać badania. Badanie od 2009 jest płatne i kosztuje całe 100 KCs. Jeśli chodzi o wybór klasy jest to sprawdzane ale w wielu sprawach organizator polega na uczciwości zawodników. Na kolejne zawody można spokojnie przyjeżdżać w sobotę rano, jednak wtedy omija nas piątkowa impreza :D

Informacja dla osób z licencją FIA: PZM może odebrać licencję za start w BT bez zezwolenia. Natomiast BT nie wymaga zgłaszania się pod własnym nazwiskiem, można startować jako Speedy Gonzales, Carlos Sainz czy co komu pasuje.




Koszty

Wpisowe płacimy bezpośrednio przed zawodami, w biurze na kółkach w okolicy startu, zazwyczaj jest to 1200 KCs za dzień zawodów. Można płacić za jeden lub dwa dni, jeśli zapłacimy za dwa a np. auto wyzionie ducha nie ma problemu z odzyskaniem wpisowego za drugi dzień. Od 2008 obowiązkowe jest ubezpieczenie sportowe 550KCs, chyba że ktoś wykupi ubezpieczenie na cały rok. Do tego dochodzi koszt dojazdu, zależny od tego skąd i czym jedziemy, nocleg i wyżywienie. Warto zabrać ze sobą benzynę, często nie można nigdzie w okolicy dostać Pb 98. Może nie wszyscy sobie zdają sprawę z tego że niektóre zawody odbywają się 50-100km od granicy z Polską więc wcale nie jest tak daleko.

Nocleg w zależności od budżetu, hotele kosztują 50-100 zł za osobę za noc, tańsze są penziony i ubytovanie, już od 20 zł za osobę, można przyciągnąć przyczepę albo rozstawić namiot w depo za darmo, a dla twardzieli zostaje nocleg w aucie. Ze względu na gościnność sąsiadów, kilku kolegów miało poważne problemy z koncentracją w niedzielę po sobotniej kolacji, ale wrażenia bezcenne.




Transport, dokumenty, regulaminy

Od kiedy weszliśmy do Schengen wymagania są takie same jak w Polsce, wypada mieć dowód własności pojazdu którym startujemy, chyba że jedzie na kołach wtedy potrzebne jest dowód rejestracyjny i ubezpieczenie. Nie ma w tej chwili żadnej kontroli na granicy. Na Berg Trophy nie trzeba mieć prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego, ubezpieczenia OC ani przeglądu technicznego (oprócz klasy S, które musza być zarejestrowane). Mogą startować również osoby (dzieci) bez prawa jazdy na odpowiedzialność rodziców, co więcej mogą jechać z pilotem opiekunem w aucie. Warunkiem jazdy dla nieletnich jest klatka, pasy i fotele.
Wszelkie oficjalne komunikaty, regulaminy, informacje o zapisach i forum dyskusyjne są na stronie berg-trophy.cz . Informacje i zapisy na 2009 są od 1 grudnia2008, koniec zapisów 28 lutego 2009. "
zrodlo:Rajdy.Hoga.pl

Co o tym myslicie ?
Jak dla mnie super :D
Ktos chcialby startować?
Szkoda ze w polsce nie ma czegos takiego :(
marcin94
Aktywny
 
Posty: 389
Auto: E60 530d M-Sport
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2005

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    King of Europe Drift 2012 Poznań / relacja
    W dniach 20 – 22 kwietnia na najbardziej prestiżowym obiekcie wyścigowym w Polsce, czyli na torze "Poznań" odbyła się jedna z najważniejszych imprez driftingowych w całej Europie, a więc inauguracyjna runda King of ...
    Akumulatory magazynują energię ze słońca i wiatru
    Jednym z głównych wyzwań związanych z wykorzystaniem odnawianych źródeł energii jest jej magazynowanie, co pozwoliłoby na zrównoważenie popytu na energię oraz jej podaży. Renault opracowuje rozwiązania ...