

Najnowsza generacja sprzęgła wielotarczowego zoptymalizowanego pod kątem tarcia wyznacza standardy pod względem trakcji, bezpieczeństwa, komfortu i oszczędności. W odróżnieniu od stosowanego wcześniej, regulowanego mechanicznie modułu Haldex2, nowe sprzęgło sterowane jest elektronicznie. Dlatego ciśnienie oleju wewnątrz sprzęgła wielotarczowego, potrzebne do rozdziału momentów obrotowych na tylne koła, nie jest już generowane przez różnicę prędkości obrotowych między przednią a tylną osią, lecz przez pompę elektryczną. Jednocześnie zbiornik ciśnieniowy pozwala na tymczasowe odłączenie pompy elektrycznej i w ten sposób zmniejsza zużycie paliwa. Dzięki sterowanemu elektronicznie zaworowi ciśnienie ze zbiornika może być przekazywane na tarcze sprzęgła, a wysokość ciśnienia reguluje w sposób płynny przepływ sił na tylne koła. W ekstremalnym przypadku możliwe jest nawet przekazanie 100 procent momentu obrotowego na tylną oś. Sprzęgło Haldex napędzane jest przez wał Kardana.

Najmłodszym członkiem rodziny Transporterów z 4MOTION jest Rockton. To typowo terenowy Transporter przeznaczony do dowożenia ludzi i sprzętu do trudno dostępnych miejsc. Firmy budowlane, przedsiębiorstwa układające tory, ratownicy górscy, leśnicy i wiele innych grup zawodowych potrzebuje samochodu, który może elastycznie dostosować się do ich potrzeb, a do tego poradzi sobie w każdej sytuacji.

Rockton bazuje na Transporterze Kombi, lecz dzięki seryjnemu napędowi na wszystkie koła dysponuje o wiele lepszą przyczepnością na nieutwardzonych drogach. Stały napęd na wszystkie koła 4MOTION ze sprzęgłem Haldex IV generacji, seryjna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, podwyższone o 30 mm zawieszenie oraz mocniejsze amortyzatory (DMC 3,2 t) pozwalają niezawodnie dowieźć nie tylko załogę, lecz także ładunek w miejsca, do których nie prowadzi utwardzona droga.




POLECAMY Volkswagen Crafter 4MOTION
źródło: Volkswagen