Musisz najpierw zrozumieć że VTEC nie oznacza V6, jest to system elektronicznie sterowanych zmiennych faz i skoków zaworów.
Tu widać na filmiku jak to pracuje:
[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Silniki VTEC są praktycznie jedyne z jednostek czterocylindrowych które przewyższają miękkością pracy wiele silników V6. Wystarczy posłuchać ich pracy na wolnych obrotach praktycznie są nie słyszalne, a lekkość z jaką wchodzą na wysokie obroty do ponad 6tys.obrotów jest niesamowita
Taki efekt osiągnięto stosując dwa wałki wyrównoważające siły bezwładności drugiego rzędu. Wałki te umieszczono w bloku po obu stronach wału korbowego nieco powyżej jego osi. Wałki napędzane paskiem zębatym i obracają się dwa razy szybciej od wału korbowego. System ten pozwala na bardzo skuteczną redukcję drgań silnika przy średnich i wysokich obrotach.
Silniki te są zazwyczaj bardzo oszczędne, a zarazem dynamiczne jeżdżąc do około 3,5tys. obrotów. Chcąc pojechać szybciej musimy pamiętać że te silniki lubią wysokie obroty i VTEC załącza się od około 4tys. obrotów jest to wyczuwalne mocą jak i słuchowo też da się odczuć całkowicie inny dźwięk silnika
Trzeba też pamiętać że spalanie również wzrasta
Jeździłem Civic 1.8 VTEC 140KM Type-S i moje wrażenia były takie że nie chciało mi się z niego wysiadać
Dzięki fajnie dobranym przełożeniom skrzyni ruszanie z pod świateł "normalne" potrafi bez większego problemu inne samochody zostawić w tyle o kilka długości i mamy wrażenie że ruszamy samochodem delikatnie.