Wibracje auta przy dod. gazu, puszczaniu sprzęgła, hamowaniu silnikiem

21 Sie 2023, 23:07

Witam, mam zestaw bardzo konkretnych objawów i co najmniej trzy dobre typy diagnozy, może Wy zgadniecie co jest nie tak.
Opel Meriva B z końca 2011 r., 1.4 benzyna, 88kW, przebieg 202 tys.
wpada w wibracje przy dodawaniu gazu na biegach od 1 do 4,
wpada w takie same wibracje przy hamowaniu silnikiem,
podobne wrażenie pojawia się przez chwilę przy puszczaniu sprzęgła,
na piątce nie wibruje w ogóle,
na biegu jałowym nie wibruje w ogóle.

Wg mechanika to skrzynia biegów do wymiany,
wg kolegi-który-zna-się-na-autach to poduszki silnika,
wg Google'a to luzy w przegubach wewnętrznych.

Diagnoza mechanika wydaje się wątpliwa, bo nie ma innych objawów - owszem, czasem bieg nie chce wskoczyć, ale to się zdarza raz na dwa miesiące i nie pogarsza się. Nie lata drążek, biegi nie wchodzą wyjątkowo ciężko ani lekko. Nie ma stukania, chrobotania itd.
Poduszki silnika są wątpliwe, bo czemu na piątce silnik miałby drżeć mniej niż np. na czwórce. Trochę mniejsze obroty, ale nawet przy mocnym dodawaniu gazu (obroty wysokie) nie ma drżenia.
Przeguby wewnętrzne powinny chyba hałasować / drżeć przy skręcaniu i tym bardziej, im szybciej jadę, a nie przestawać na piątce. Poza tym nie słyszę hałasu, tylko czuć drżenie całego auta.

Będę wdzięczny za pomysły i obiecuję, że napiszę co pomogło po naprawie. :)
piotrek88888
Nowicjusz
 
Posty: 3

22 Sie 2023, 10:01

Masz trzy typy diagnozy więc czemu od razu nie sprawdzić poduszek silnika i skrzyni oraz przegubów wewnętrznych?

Ogólnie te wibracje są podejrzane szczególnie że są na wszystkich biegach oprócz piątego, a jak jest na wstecznym też je wyczuwasz?
Czy na skręconych nawet lekko kołach w jedną czy też w drugą stronę cały czas te wibracje utrzymują się?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10105
Zdjęcia: 35

22 Sie 2023, 16:30

Rozmawiałem z mechanikiem. Mówi, że to na pewno skrzynia biegów, bo słychać w niej szumy i jakieś inne odgłosy jak jest sprawdzana z autem na podnośniku. Podobno są luzy na wejściu przegubów napędowych do skrzyni biegów i wiąże się to jakoś z prawdopodobnie uszkodzonym mechanizmem różnicowym. Podobno też wibracje ustępują powyżej 80 km/h też na niższych biegach. Na wstecznym nie wyczuwałem, ale nie dam głowy, a auto stoi u mechanika, więc już nie sprawdzę.
Mają wymieniać skrzynię biegów, chyba, że po jej otwarciu okaże się, że to coś mniejszego. Ale jak znam życie, to skrzynię zamówią, wymienią i powiedzą, że trzeba było całość. Pół biedy jeśli to faktycznie wystarczy.

Nic, już się poddałem i jak napisałem - powiem co zrobili i czy pomogło.
piotrek88888
Nowicjusz
 
Posty: 3

28 Wrz 2023, 08:41

Trochę późno, ale podsumowuję: w aucie wymieniono wahacze, sprzęgło i skrzynię biegów na używaną. Kosztowało to górę kasy, ale rzeczywiście problem wibracji zniknął.
U innego mechanika zweryfikowałem stan starych części: wahacze podobno rzeczywiście wymagały już pilnej wymiany, sprzęgło nie pilnej, ale też zasługiwało na wymianę, a skrzynia? Skrzynia podobno jest w dobrym stanie, nie widać śladu opiłków, które ponoć widzieli w warsztacie wymieniającym skrzynię. Wszystko ładnie się obraca i podobno to po prostu sprawna skrzynia.
Skąd zatem wibracje i czemu ustąpiły? Nie wiem.
piotrek88888
Nowicjusz
 
Posty: 3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Dlaczego warto zadbać o dobrą widoczność podczas jazdy?
    Zwłaszcza jesienią kierowca powinien zadbać o czystość szyb oraz świateł w swoim samochodzie. To czas, gdy deszcze i mgła mogą negatywnie wpływać na widoczność, a w dodatku przy kiepskiej pogodzie auto łatwiej ulega zabrudzeniu. ...