51 miesięcy funkcjonowania, 3152 kilometry dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, i wreszcie ponad 5 mld zł przeznaczonych na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce – tak najkrócej można podsumować działanie elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL i manualnego poboru opłat na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. System uruchomiony w lipcu 2011 r. okazał się nie tylko jednym z największych, ale również najbardziej udanych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat.
Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL zastąpił obowiązujące wcześniej winiety i jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o DMC > 3,5 t., a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Od 1 lipca 2012 r. za pośrednictwem usługi viaAUTO do systemu mogą dobrowolnie dołączać również kierowcy pojazdów lekkich (o DMC ≤ 3,5 t.) podróżujący płatnymi odcinkami autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica).
Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Od momentu uruchomienia systemu do końca września br. do KFD wpłynęło łącznie 5,073 mld zł z tytułu opłat drogowych. Średnie miesięczne wpływy (ostatnie 9 mies.) z systemu to ok. 126 mln zł. System elektroniczny gwarantuje niemal 100% skuteczność, w porównaniu do zaledwie 40% w przypadku winiet. Dzięki temu praktycznie żadne pojazdy, objęte obowiązkiem, nie mogą skorzystać z sieci dróg viaTOLL bez uiszczenia opłaty za przejazd.
Fajnie, niezła kasa. Mam nadzieję, że dobrze zostanie wykorzystana. Jak dobrze pójdzie to za kilka lat Polska będzie miała zupełnie inną, nowoczesną sieć jezdni szybkiego ruchu.
nasze młodzieżowe zawołanie zrobić więcej niż nakazuje obowiązek
Dlaczego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego? Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Powody tego stanu rzeczy są różne, ale z pewnością najważniejsze są dwa – znaczące zmiany ...
Korzystanie ze smarfona podczas przechodzenia przez jezdnię Jednym z zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest korzystanie ze smarfona podczas przechodzenia przez jezdnię. Już w czerwcu wejdą jednak w życie przepisy, które tego zakazują. Choć to kierujący pojazdami powodują ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.