Własny samochód - koszty utrzymania.

23 Maj 2021, 17:35

Dzień dobry,

Zamierzam kupić swój pierwszy własny samochód. Wcześniej poruszałem się służbowym i Traficarem.

Zastanawiają mnie koszty utrzymania własnego auta. Chodzi mi o różnice między typami nadwozia np. hatchback, sedan, SUV oraz między markami tanimi oraz drogimi np. Peugeot, Dacia a BMW, Toyota.

I jeszcze jedno pytanko. Czy warto kupować automat?
koriab
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Maj 2021, 17:50

koriab napisał(a):Chodzi mi o różnice między typami nadwozia np. hatchback, sedan, SUV
to nie do końca tak działa, bo Dacia Sandero i Logan będą niemal tak samo tanie w eksploatacji (inna sprawa, że to to samo auto). To, o czym piszesz, to rodzaj nadwozia, większe znaczenie ma segment, bo sedan może być segmentu B (Logan, Peugeot 301, pierwsza Fabia), jak i segmentu F (Mercedes S, Audi A8, BMW 7 Lexus LS).
mike
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14204
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zawiercie|Śląsk
Prawo jazdy: 04 09 2013
Auto: Lexus ES 330
Silnik: 3.3 V6 228KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

23 Maj 2021, 18:04

Czyli np. Toyota Avensis albo BMW 3 będą podobne jeśli chodzi o koszt utrzymania. A jak to wygląda z SUV-ami jeśli porównamy je z innymi autami z tego samego segmentu?
koriab
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Maj 2021, 18:14

Nadwozie nie ma wpływu na koszty utrzymania, tzn. może być sedan drogi jak i tani w utrzymaniu. Zasadniczo koszty utrzymania rosną wraz z segmentem: segment A (np. Toyota Aygo) powinien być tańszyw utrzymaniu niż segment B (Toyota Yaris) itd. z segmentami C, D, E...
No i auta z segmentu premium (Audi, BMW, Mercedes) prawie zawsze będą droższe w utrzymaniu niż nie-premium.
Ossy
Forumowicz VIP
 
Posty: 7023
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 07 01 2010
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo S60
Silnik: 2.4T
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

23 Maj 2021, 18:44

Czyli jeśli wybiorę SUVa nie zapłacę wiele więcej w serwisie niż za sedana w tym samym segmencie? Bo właśnie mam taki dylemat między SUVem a sedanem.

Pojęcie droższy jest bardzo nie dokładne i względne. Czy można by to zilustrować procentami albo kwotami? Czy droższy oznacza +20% czy może +60%

Jest jakaś lista pokazująca czy marka jest premium czy nie np. premium: Mercedes, Toyota, Volkswagen i nie-premium: Dacia, Citroen, Ford itd.?
koriab
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Maj 2021, 18:48

koriab napisał(a):Czyli jeśli wybiorę SUVa nie zapłacę wiele więcej w serwisie niż za sedana w tym samym segmencie?
to bardzo duże uogólnienie. Wszystko zależy od marki, rodzaju napędu, ogółu zastosowanej techniki, rozmiaru kół... I wiele innych

Tutaj masz przykładowe "koszyki części" https://www.forumsamochodowe.pl/przykladowe-koszty-utrzymania-wybranych-modeli-vf557.htm
mike
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14204
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zawiercie|Śląsk
Prawo jazdy: 04 09 2013
Auto: Lexus ES 330
Silnik: 3.3 V6 228KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego trzeba posiadać ubezpieczenie motocykla?
    Ubezpieczenie motocykla jest obowiązkowe podobnie jak w przypadku samochodu. Warto sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla na rynku, bo oferty TU różnią się od siebie. W wyborze najkorzystniejszej polisy pomaga ...
    Renault 5 GTL
    Renault 5 GTL wyróżnia się bocznymi listwami z tworzywa, stanowiącymi przedłużenie zderzaków, stylowymi kołami i światłami cofania. W 1978 roku pojawiły się uchylne tylne szyby, jak w wersji 5 TS. Renault 5 ...

23 Maj 2021, 18:57

Przeglądałem koszty części ale według tego Chrysler 300C i BMW 5 mają podobne koszty utrzymania do Citroena C4 i Fiata Bravo co chyba nie jest prawdą.
koriab
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Maj 2021, 19:12

Nie jest. Oprócz ceny części dochodzi tak jak już ktoś wyżej wspomniał, poziom zaawansowania danego elementu samochodu. Np zawieszenie wielowahaczowe vs mcpherson, komplet wahaczy do bmw będzie droższy niż zakup 1 wahacza do bravo.. Wymiana rozrządu, bmw kilka do kilkunastu tyś vs 850zł w Bravo. itd
Gość114260
 

23 Maj 2021, 19:13

Bierz sobie pod uwagę że części to jedno a robocizna drugie i częstotliwość awarii trzecie. Więc robocizna za rozrząd może być 500zł i może być 2000zł.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11029
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe