26 Kwi 2007, 12:23
Oprócz istotnych zalet w postaci wysokiego momentu, świetnej ekonomiki oraz niskich emisji, system Scania HPI zapewnia też inne warte wzmianki korzyści: łatwą, tanią obsługę, niższy poziom hałasu i wyższą temperaturę paliwa.
* Łatwa obsługa: pompowtryskiwacz wymaga wymiany filtra co 60.000 km. Regulacja wtryskiwacza jest konieczna tylko w okresie docierania silnika, a następnie co 480.000 km.
* Niższy poziom hałasu: hydrauliczny system nastawczy pompowtryskiwacza jest bardziej cichy. Jest to jeden z głównych czynników składających się na wyraźnie inny, bardziej wyciszony dźwięk silników 12-litrowych.
* Wyższa temperatura paliwa: znanym problemem w przypadku pojazdów eksploatowanych w warunkach szczególnie niskich temperatur zewnętrznych jest wytrącanie się parafiny z paliwa. Silnik 470 w znacznym stopniu przyczynia się do ograniczenia tego problemu, ponieważ w obiegu układu paliwowego stale krąży ciepłe paliwo, ogrzane w trakcie rozrządu wtrysku, po którym dawka regulacyjna jest odprowadzana z powrotem do zbiornika.
1.Górny tłoczek
Górny tłoczek jest dociskany w dół z siłą 12,500 N wywieraną przez wałek rozrządu (konstrukcja wtryskiwacza wytrzymuje obciążenie rzędu 18,000 N).
2.Okno dolotowe paliwa regulacyjnego
Do wtryskiwacza jest wtłaczana precyzyjnie odmierzona dawka paliwa 'regulacyjnego'. To paliwo tworzy układ hydrauliczny między górnym i środkowym tłoczkiem. Objętość paliwa 'regulacyjnego' tworząca ten układ hydrauliczny precyzyjnie określa rozrząd wtrysku paliwa, które jest wtłaczane do komory spalania przez otwartą dyszę w podstawie wtryskiwacza. Większa dawka paliwa regulacyjnego przyspiesza wtrysk, mniejsza opóźnia go. Objętość paliwa jest sterowana przez układ sterowania silnikiem Scania. Różnicując wielkość dawki można bardzo precyzyjnie sterować rozrządem poszczególnych cykli zapłonowych.
3. Okno powrotne paliwa regulacyjnego
Paliwo regulacyjne jest odprowadzane z powrotem do zbiornika. Przepływ strumienia paliwa przez wtryskiwacz powoduje wzrost temperatury. Dzięki temu paliwo w zbiorniku jest ogrzane, co zapobiega wytrącaniu się parafiny przy niskich temperaturach zewnętrznych.
4. Okno dolotowe paliwa wtrysku
Paliwo wtrysku jest wtłaczane do dolnej części korpusu wtryskiwacza, gdzie oczekuje na otwarcie dyszy. Wielkość wtrysku jest sterowana przez układ sterowania silnikiem Scania.
5. Dolny tłoczek
Dolny tłoczek wtłacza paliwo pod wysokim ciśnieniem do komory spalania. Siła nacisku tłoczka musi przezwyciężyć ciśnienie wywierane przez unoszący się tłok.
6. Otwarta dysza wtryskiwacza
Otwarta dysza wtryskiwacza przepuszcza paliwo pod wysokim ciśnieniem do komory spalania. Wysokie ciśnienie wtrysku zapewnia odpowiednie połączenie rozproszonego paliwa z powietrzem i stworzenie mieszanki o gęstości zapewniającej efektywny proces spalania i odpowiedni stopień czystości spalin.
BMW M Roadster, może kiedyś...