Wycena auta przed szkodą - korekta na rok produkcji

01 Wrz 2015, 17:26

Witam serdecznie.

Niedawno uszkodzono mi auto.

Renault Laguna
Rok produkcji: Grudzień 1998
Pierwsza rejestracja: Styczeń 1999

Przysłano mi wycenę, gdzie wśród korekt jest między innymi "Korekta na rok produkcji" i odjęto w tej pozycji 300pln od wartości samochodu.

Napisałem do firmy, która to wyceniała i która daje odszkodowanie, żeby mi wytłumaczyli dlaczego zostało to odjęte.

Otrzymałem odpowiedź, że oni używają "auta bazowego", które jest zarejestrowane 15 maja roku produkcji. I stosują korektę ujemną jeśli wyceniane auto jest zarejestrowane wcześniej, natomiast korekta jest dodatnia, jeśli auto zostało zarejestrowane później.

Patrząc na to wytłumaczenie, przy wycenie Laguny, powinna być zastosowana korekta dodatnia, ponieważ auto bazowe jest zarejestrowanie 15 maja 1998 a Laguna jest zarejestrowana 22 stycznia 1999, więc w kolejnym roku.

Gdyby zastosować bazową rejestrację jako maj 1999, wówczas korekta jest ujemna (rejestracja Laguny - styczeń). Ale według wytłumaczenia auto bazowe używa rejestrację w roku produkcji a nie rok później.

Moje pytanie jest takie, czy to, że auto jest zarejestrowane w kolejnym już roku wpływa na odjęcie od jego wartości mimo, że według wytłumaczenia powinna być korekta dodatnia?

Mam nadzieję, że jasno wytłumaczyłem.
Dzięki
ma14
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 25 01 2001
Auto: Ford Focus C-MAX
Silnik: 2.0 Duratec 145KM
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

02 Wrz 2015, 08:13

Może inaczej - z jakiego ubezpieczenia naprawiasz auto - AC czy OC? Kto był winien kolizji - ty czy ktoś inny?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Wrz 2015, 08:44

Ja jestem poszkodowany a odszkodowanie idzie z OC sprawcy.
ma14
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 25 01 2001
Auto: Ford Focus C-MAX
Silnik: 2.0 Duratec 145KM
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

02 Wrz 2015, 09:06

Tak więc ubezpieczyciel ma obowiązek pokryć koszta naprawy na tyle, żeby stan samochodu po kolizji był taki sam jak przed kolizją. Naprawa samochodu musi być pokryta do 100% jego wartości. Np. samochód z danego rocznika wg eurotaxu ( wg tej tabeli posługują się ubezpieczalnie ) jest wart 5 tyś zł. Naprawa wynosi 4900zł i ubezpieczyciel musi pokryć ta naprawę. Jakby przekroczyła 5 tyś. zł, to moze orzec szkodę całkowitą. I nie ma żadnych koret ( a przynajmniej ja o takowych nie słyszałem przy OC ).
Obecnie nie zgłasza się szkody ubezpieczycielowi sprawcy, tylko swojemu ubezpieczycielowi - on prowadzi cały zakres usuwania szkody. Mam nadzieję, że zgłosiłeś tą szkodę do swojego ubezpieczyciela?
Mało tego - poczytaj ten temat.
No i zawsze możesz skorzystać z pomocy firm, które wyciągają od ubezpieczyciela nalezne pieniądze, jakby ten stawiał opór.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Wrz 2015, 09:14

Generalnie rzeczoznawca z firmy ubezpieczeniowej sprawcy stwierdził, że jest szkoda całkowita. Wycena wygląda następująco:

Wartość auta przed szkodą Eurotax: 3100
Korekta na rok produkcji: -300

Są jeszcze inne korekty, np. za auto sprowadzane.

Ale mi chodzi tylko o te -300pln. Pieniądze już od nich dostałem jakie mi proponowali, chcę się tylko dowiedzieć dlaczego to jest odjęte, skoro według nich powinna być korekta dodatnia ponieważ auto zostało zarejestrowane później niż pojazd bazowy.

Model bazowy zarejestrowany: 15 maja 1998
Produkcja auta: 12.1998
Pierwsza rejestracja: 01.1999 (a więc później niż pojazd bazowy)
ma14
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 25 01 2001
Auto: Ford Focus C-MAX
Silnik: 2.0 Duratec 145KM
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

02 Wrz 2015, 09:37

ma14 napisał(a):Generalnie rzeczoznawca z firmy ubezpieczeniowej sprawcy stwierdził, że jest szkoda całkowita.

Błąd zrobiłeś - trzeba było zgłosić szkodę u swojego ubezpieczyciela. Jest szansa, że uniknąłbyś szkody całkowitej.
ma14 napisał(a):Pieniądze już od nich dostałem jakie mi proponowali,

Tu też pozamiatane niestety...
ma14 napisał(a):le mi chodzi tylko o te -300pln .(...) chcę się tylko dowiedzieć dlaczego to jest odjęte, skoro według nich powinna być korekta dodatnia ponieważ auto zostało zarejestrowane później niż pojazd bazowy.

Na to pytanie dostaniesz odpowiedz u źródła - zadzwoń i zapytaj.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Folia do oklejania samochodu. Czy naprawdę jest skuteczna?
    Każdy właściciel samochodu chcę przedłużyć okres cieszenia się nowym i pięknym autem tak długo, jak to możliwe, dlatego stara się chronić go przed uszkodzeniami. W tym celu robi przeglądy techniczne, stosuje drogie oleje ...
    Samochody klasy A - przegląd rynku
    Najmniejsze miejskie samochody mają na naszym rynku ustabilizowaną pozycję – przede wszystkim ze względu na swoją cenę, która rzadko przekracza kwotę 40 tys. zł. Co więcej, producenci coraz lepiej wyposażają ...

02 Wrz 2015, 09:56

Ok dzięki za odpowiedzi. Miałem pisać do tej firmy ale szukałem najpierw odpowiedzi, może ktoś miał podobny przypadek ale nie znalazłem.

Jeśli chodzi o szkodę całkowitą to nie udałoby się raczej jej uniknąć. Auto według tabelek eurotaxu ma wartość ~3000 pln. Pytałem też o wycenę u dwóch znajomych ubezpieczycieli i wychodziło podobnie.
Natomiast zniszczenia są na tyle duże, że naprawa wszystkiego przekroczyła by wartość pojazdu może i dwukrotnie (licząc części z serwisu Renault + lakiernik etc)

Generalnie auto już sprzedałem w stanie takim jaki jest. Cena za nie + kasa z ubezpieczenia przekroczyła na pewno sumę jaką bym za auto dostał gdybym je zrobił i chciał sprzedać więc w sumie wyszedłem na plus.

Jedyne co mnie nurtuje to ta korekta, ale to już będę pytał u źródła. Dzięki i pozdrawiam.
ma14
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 25 01 2001
Auto: Ford Focus C-MAX
Silnik: 2.0 Duratec 145KM
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

03 Wrz 2015, 09:05

ma14 napisał(a):Jeśli chodzi o szkodę całkowitą to nie udałoby się raczej jej uniknąć. Auto według tabelek eurotaxu ma wartość ~3000 pln. Pytałem też o wycenę u dwóch znajomych ubezpieczycieli i wychodziło podobnie.
Natomiast zniszczenia są na tyle duże, że naprawa wszystkiego przekroczyła by wartość pojazdu może i dwukrotnie (licząc części z serwisu Renault + lakiernik etc)

O coś takiego nie pyta się ubezpieczycieli, bo oni wszyscy korzystają z tego samego źródła. Oprócz tego, o naprawę takiego auta ( rocznik ) nie pyta się w serwisach - nawet jakby używali do naprawy zamienników, to w serwisach mają bardzo zawyżone roboczogodziny. Należało pojechać do normalnego mehanika, bo wystarczy, że koszt naprawy będzie tylko o złotówkę niższy, niż te rzeczone 3100 i już ubezpieczyciel musi za naprawę auta zapłacić. No i szkodę likwiduje się u swojego ubezpieczyciela, a nie u ubezpieczyciela sprawcy. To tak na przyszłość, Warto tez pamiętać, że ubezpuieczyciel licząc ceny części, ZAWSZE liczy na cztery sposoby - naprawa na częściach oryginalnych w serwisie, naprawa na zamiennikach w serwisie, naprawa na oryginałach u mechanika i naprawa na zamiennikach u mechanika. Następnie wybiera najkorzystniejszą dla siebie wersję - jeżeli jedna z nich zakwalifikuje samochód do szkody całkowitej, to tak orzekają. I nie ważne, że wyszło im, że u mechanika na zamiennikach dałoby się te auto naprawić o połowę mniej niż rzeczona szkoda całkowita.
Oczywiście czasem opłci sie brać to, co daje ubezpieczyciel. Ale zawsze warto posprawdzać, czy nie należy się więcej.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Wrz 2015, 09:23

Dzięki za wszystkie informacje. Będę pamiętał na przyszłość.
ma14
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 25 01 2001
Auto: Ford Focus C-MAX
Silnik: 2.0 Duratec 145KM
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

03 Wrz 2015, 09:28

Daj znać, co ci ubezpieczyciel odpowiedział.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Wrz 2015, 08:37

MotoAlbercik napisał(a):Daj znać, co ci ubezpieczyciel odpowiedział.


Witam ponownie.
Odpowiedź jaką otrzymałem:

"Korekta za pierwszą rejestrację dotyczy danego roku rejestracji i wtedy jeżeli jest przed miesiącem majem to korekta ujemna, a po miesiącu maju dodatnia.
Jeżeli Poszkodowany ma rejestrację pojazdu w kolejnym/następnym roku (czyli rok później) to nie ma już korekty za datę pierwszej rejestracji (która dotyczy danego roku produkcji i jest stosowana dla tego roku), a jest korekta za rok produkcji."
ma14
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 25 01 2001
Auto: Ford Focus C-MAX
Silnik: 2.0 Duratec 145KM
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004