REKLAMA
Wciąż wielu mechaników twierdzi, że oleju w skrzyni biegów się nie zmienia, zwłaszcza w tej manualnej, w której ma on rzekomo służyć przez cały okres używania samochodu.
Jest to oczywiście bzdura. Właściciel auta zawsze powinien zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, w której przeczyta o tym, jak często należy wymieniać olej. Pierwszy raz w przypadku skrzyń automatycznych robimy to po przejechaniu 100 tys. kilometrów, a później regularnie powtarzamy co 30 tys. kilometrów; przy skrzyniach manualnych czynimy to wtedy, gdy licznik wskazuje 100 tys. kilometrów przebiegu i powtarzamy wymianę z tą samą częstotliwością, choć w niektórych modelach może być ona zalecana częściej.
Zdarzają się samochody z oznaczeniami, że zawarty w nich olej jest "lifetime", czyli ma służyć przez cały okres ich użytkowania. Jednak przeważnie sprowadza się to do przejechania 200 tys. kilometrów (producenci wyliczają, że po tym czasie powinno się skrzynię wymienić na nową). Jeśli skrzynia wytrzyma tak długo i nie wymaga kupna nowej, należy wymienić w niej olej.
Dlaczego olej trzeba wymieniać?
Jeśli nie zdecydujemy się na wymianę oleju, automatyczna skrzynia ulegnie awarii, której usunięcie będzie nas drogo kosztować. W przypadku skrzyni manualnej dojdzie do problemów z wrzucaniem biegów (będzie ciężko pracować, zwłaszcza podczas mrozów) i znacznie skróci się jej techniczne życie.W skrzyni manualnej olej nie tylko smaruje pracujące elementy, ale dodatkowo chłodzi łożyska oraz umożliwia płynne działanie synchronizatorów.
W skrzyni automatycznej olej, oprócz funkcji smarowania i chłodzenia mechanizmów, odprowadza z nich ciepło. Znajdujące się we wnętrzu cieniutkie przewody do przepompowywania smaru mogą zostać zapchane przez osady i zanieczyszczenia. Dodatkowo stary olej spowoduje znaczne pogorszenie się warunków jazdy. Skrzynia zacznie hałasować, szarpać podczas pracy i wolniej będziemy zmieniać biegi.
Dobór oleju jest niezwykle ważny
Należy pamiętać o tym, aby do przekładni wlewać produkt o takich samych parametrach, jakie zastosował producent (niekoniecznie musi to być towar tej samej firmy). Oznaczenia typu oleju używanego w przekładni można znaleźć w instrukcjach, np. w skrzyniach manualnych często stosowany jest 75W90. Należy również podać ilość smaru, jaka jest potrzebna do wymiany (zawsze powinno się kupić go trochę więcej).Można też skorzystać z wygodnego narzędzia internetowego, gdzie po wpisaniu modelu auta, numeru silnika i rocznika, sprawdzimy, jaki rodzaj oleju jest potrzebny do konkretnej przekładni i jaką jego ilość należy kupić.
Wymiana oleju w skrzyni manualnej
Usługa taka w odniesieniu do skrzyni manualnej jest dość prosta, choć problemem może być sama czynność wlania nowego smaru. Zanim to nastąpi, musimy odkręcić korek spustowy i zlać przepracowany olej do specjalnego pojemnika. Po zakończonej wymianie sprawdzimy, czy skrzynia pracuje właściwie i czy nic z niej nie wycieka.Wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej kosztuje w warsztacie około 50 złotych.
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Jeśli mamy skrzynię manualną, możemy dokonać wymiany metodą statyczną, ale nie powinniśmy tego robić w przypadku skrzyni automatycznej, ponieważ znajduje się w niej dużo więcej oleju, a cała konstrukcja bywa bardziej skomplikowana. W niektórych modelach może być nawet dziesięć litrów oleju, podczas gdy w skrzyni manualnej jedynie dwa. Usuwanie oleju z automatu typową metodą statyczną (odkręcenie korka i czekanie, aż sam spłynie) powoduje, że w przewodach, konwerterze i sterowniku pozostaje jeszcze do 40 procent starego oleju.Wymiana dynamiczna polega na wypłukaniu (z użyciem specjalnych środków) całego starego oleju i wszystkich osadów, jakie w nim pozostały. Trzeba liczyć się z tym, że zużyjemy dodatkowo od 2 do 3 litrów oleju przekładniowego, który także stosuje się do przepłukania skrzyni.
Oleje przekładniowe do automatów są droższe od tych, jakie stosuje się w skrzyniach manualnych. Dodatkowo należy być przygotowanym na wymianę filtra (kilkadziesiąt złotych) w skrzyni i uszczelki. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że do automatów stosuje się obecnie produkty syntetyczne najwyższej jakości.
Niezwykle ważne jest właściwe dobranie parametrów – musi to być taki sam olej, jaki zastosował producent, inaczej skrzynia może przestać działać.
Dynamiczna wymiana kosztuje minimum 500 złotych.
Samodzielnie czy w specjalistycznym warsztacie?
W przypadku skrzyń manualnych można pokusić się o samodzielną wymianę oleju przekładniowego, ale przy automatach lepiej tego nie robić. Głównie ze względu na to, że nie uda się usunąć wszystkich zanieczyszczeń z układu.źródło: materiały prasowe