Wymiana oleju w automatycznej skrzyni - dynamiczna czy statyczna?

17 Sty 2023, 01:16

Witam użytkowników NQ J10.
W Nissanie Qashqaiu 2.0 dci 150KM 4x4 2007 przy przebiegu 155000 km., jaką zalecilibyście wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów, metodą dynamiczną czy statyczną? Podobno przy tym przebiegu wymiana dynamiczna niesie ze sobą pewne ryzyko. Która metoda będzie bezpieczniejsza i bardziej przedłuży żywotność i przyzwoitą pracę skrzyni?
Proszę o pomocne odpowiedzi.
Pozdrawiam, szerokiej i bezpiecznej drogi.
MMariusz
Nowicjusz
 
Posty: 3

17 Sty 2023, 10:42

Trzeba zacząć od tego czy olej w skrzyni był już wymieniany? Przy takim przebiegu powinna to być już druga zmiana, a nawet trzecia jak auto jeździ w większości w ruchu miejskim.

Czy masz jakieś problemy ze skrzynią, może zauważyłeś że pracuje jakoś inaczej itd.??

MMariusz napisał(a):Która metoda będzie bezpieczniejsza i bardziej przedłuży żywotność i przyzwoitą pracę skrzyni?
Wszystko zależy od tego w jakim stanie jest sama skrzyni i oleje w niej. Jeżeli olej wygląda dobrze nie śmierdzi spalenizną, a skrzynie pracuje dobrze bez żadnych problemów to warto przy takim przebiegu jak masz zastanowić się nad wymianą dynamiczną w której wymieniany jest cały olej w skrzyni. Jeżeli się boisz takiego zabiegu to możesz zrobić wymianę statyczną np. dwa razy w niewielkich odstępach czasu to pozwoli na pewno na lepsze odświeżenie oleju w skrzyni niż taka pojedyncza wymiana :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9986
Zdjęcia: 35

17 Sty 2023, 16:18

Dzięki Rokiko za odpowiedź.
Nie wiem, czy w tej skrzyni był i kiedy wymieniany olej. A tym bardziej martwię się, bo ten samochód przy sprowadzaniu z Niemiec miał już hak Brink, tylko bez kuli automatycznie wypinanej, którą notabene chciałbym do niego dokupić (może wiesz gdzie?).
W związku z tym ten olej może być już w złej formie.
Jedyny "+" sprowadzania, że to ma być rzekomo samochód przysalonowy, obecnie ma 155tyś. km.
Najpierw zacznę u mechanika od wymiany statycznej, zobaczymy jaki będzie z niej olej ściekał. Podobno tak słyszałem, gdyby był lekko brązowy, to można byłoby się pokusić o wymianę dynamiczną, a gdy będzie czarny, śmierdzący spalenizną, to można spodziewać się problemów ze skrzynią. I jeszcze kwestia ilości opiłków?
Pozdrawiam
MMariusz
Nowicjusz
 
Posty: 3

17 Sty 2023, 17:09

To jeszcze jedno pytanie :) masz tam klasyczny 6 biegowy automat JATCO JF613E? Bo w dieslach DCi jak dobrze pamiętam były właśnie typowe klasyczne automaty uchodzące za trwałe. W benzynach natomiast dawali CVT.

W tym klasycznym automacie o takim oznaczeniu filtr oleju można wymienić rozbierając skrzynię i z tego co wiem nie jest to łatwa sprawa. Dlatego najczęściej wymienia się tylko olej.

MMariusz napisał(a):Najpierw zacznę u mechanika od wymiany statycznej, zobaczymy jaki będzie z niej olej ściekał
Najlepiej oddać samochód tam gdzie zajmują się profesjonalnie skrzyniami automatycznymi. Druga sprawa dobranie oleju jest tu kluczowe.

MMariusz napisał(a):Podobno tak słyszałem, gdyby był lekko brązowy, to można byłoby się pokusić o wymianę dynamiczną, a gdy będzie czarny, śmierdzący spalenizną, to można spodziewać się problemów ze skrzynią.
Jak by był czarny i śmierdział spalenizną to już byś zauważył niedomagania skrzyni w pewnych sytuacjach.

MMariusz napisał(a):I jeszcze kwestia ilości opiłków?
raczej nie będzie bo jak się pojawią to już skrzynia za długo nie pożyje :wink:

Tu jeszcze znalazłem niechcący filmik z wymianą statyczną oleju w skrzyni JF613E czyli tym 6cio biegowym automacie.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9986
Zdjęcia: 35

17 Sty 2023, 18:16

MMariusz napisał(a):Nie wiem, czy w tej skrzyni był i kiedy wymieniany olej.

MMariusz napisał(a):W związku z tym ten olej może być już w złej formie.

W tym przypadku tylko i wyłacznie wymiana dynamiczna wraz z filtrem oczywiście.
MMariusz napisał(a):Najpierw zacznę u mechanika od wymiany statycznej, zobaczymy jaki będzie z niej olej ściekał. Podobno tak słyszałem, gdyby był lekko brązowy, to można byłoby się pokusić o wymianę dynamiczną, a gdy będzie czarny, śmierdzący spalenizną, to można spodziewać się problemów ze skrzynią. I jeszcze kwestia ilości opiłków?

To wszystko jest w twoim przypadku nie istotne. Statyczna wymiana to zły pomysł. Nawet jak się okaże, ze olej jest brązowy a nie czarny, nie czuć spalenizną itd itd, to i tak należałoby wymienić dynamicznie, ponieważ nie wiesz kiedy olej był wymieniany. A olej w trakcie eksploatacji traci swoje właściwości. Dopiero jak teraz zrobisz wymianę dynamiczną, to potem, jak nadejdzie termin kolejnej wymiany, będziesz mógł spokojnie sobie sprawdzić kolor oleju i myśleć nad wymianą statyczną.
Nie jestem też pewny na 100%, ale nie wiem, czy w twojej skrzyni producent nie zaleca wymiany dynamicznej za każdym razem. Ale w tym temacie może bardziej doświadczeni koledzy z forum się odezwą.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Sty 2023, 20:48

Po pierwsze: Serwis Nissana i to nie każdy, zaleca tylko wymianę statyczną, a niektóre, to w ogóle mówią, że dla tej skrzyni nie jest przewidziana żadna wymiana oleju.
Po drugie: W tej skrzyni bez wymontowania i rozebrania skrzyni, nie ma możliwości wymiany filtra.
Po trzecie: Bardzo profesjonalny Serwis w Lublinie zrobi ją za 900 zł. robocizna, ale nie chce brać odpowiedzialności za wymianę dynamiczną. Uważa, że to jest loteria, jak skrzynia nie była przemęczona, to wymiana dynamiczna będzie wskazana, ale jak olej nie był wymieniany i skrzynia miała ciężko, to poprzez wymianę dynamiczną, wypłukując te wszelkie uszczelnienia ze starego oleju i totalnie przeganiając ewentualne opiłki po skrzyni, będzie można jej zaszkodzić. Przez co po wymianie dynamicznej będzie pracowała inaczej. Ona nauczyła się współpracować ze starym olejem.
Po czwarte: Teraz skrzynia delikatnie szarpie na wstecznym biegu.
MMariusz
Nowicjusz
 
Posty: 3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowy Lexus IS z nowym przestronnym wnętrzem
    Kluczowymi założeniami programu rozwojowego nowej generacji modelu IS były wiodąca w segmencie przyjemność prowadzenia, wyrafinowany komfort oraz intuicyjność obsługi urządzeń pokładowych. Znalazło to swoje odzwierciedlenie ...
    Nowe modele Mitsubishi eK Wagon i eK Custom
    Firmy Mitsubishi Motors Corporation i Nissan Motor Co., Ltd. ogłosiły nazwy i zaprezentowały sylwetki nowych, wspólnie opracowanych samochodów segmentu mini przeznaczonych wyłącznie na rynek japoński. Sprzedaż ...