Wyścigowe Lexusy - pewnie o nich nie słyszałeś

26 Mar 2019, 16:09

Torowa wersja modelu LFA, RC F GT3 i LC GT500 - sportowe Lexusy dobrze wpisały się wyścigowy krajobraz na całym świecie. Ale Lexus ścigał się również luksusową limuzyną GS, hatchbackiem CT 200h, a nawet hybrydowym SUV-em RX!

Na początku był Lexus GS
Autem, dzięki któremu Lexus wszedł do świata motorsportu nie było wcale smukłe coupé czy mały hatchback, a spory, luksusowy sedan. Dwa egzemplarze modelu GS 400 w 1999 roku wystartowały w klasie Sports wyścigowej serii Grand-American Motorola Cup. Zespół Lexusa wygrał szósty wyścig inauguracyjnego sezonu, pobił dwa rekordy i w sumie cztery razy stawał na podium. Ale na tym wyścigowa historia GS się nie skończyła. W 2006 roku japońska marka wystawiła do boju Lexusa GS w wersji 450h, czyli pierwszą w historii sportową limuzynę z napędem na tył. Auto wystartowało w 24-godzinnym wyścigu w Japonii.
Wyścigowe Lexusy - pewnie o nich nie słyszałeś Hybrydowym SUV- em przez Zielone Piekło
Ale GS nie był pierwszą hybrydą Lexusa, która wjechała na tor. W 2005 roku Lexus wystawił w wyścigu Nürburgring 24H hybrydowego… SUV-a! I tak oto - dzięki RX 400h - Lexus stał się pierwszym producentem, który wystartował w znaczącym wyścigu w pełni hybrydowym samochodem. A także udowodnił, że taka technologia sprawdza się również na torze.

Długa historia Lexusa IS
Przygoda Lexusa IS z motorsportem również zaczęła się dość prędko. W 2001 roku Team Lexus wystawił trzy IS-y 300 w Grand-American Cup North American Street Stock Series. Kompaktowy sedan okazał się niezwykle dzielny na torze, zdobył pole position już w czwartym wyścigu, a w kolejnym sięgnął po zwycięstwo. W tym samym czasie w brytyjskiej serii MSA British Touring Car Championship startował mniej mocarny Lexus IS 200 zespołu TotalMotorSport Racing. Auto było uznawane za najszybszą prywatną konstrukcję.
Wyścigowe Lexusy - pewnie o nich nie słyszałeś Na tym historia startów IS się nie kończy. Sedan był świadkiem powstania Gazoo Racing. W 2007 roku japoński team po raz pierwszy wystartował w wyścigu Nürburgring 24H dwiem używanymi Toyotami Altezza, czyli modelem znanym poza Japonią właśnie jako Lexus IS. Kompaktowy sedan Lexusa ścigał się również w klasie GT300 japońskiej serii Super GT i już w drugim sezonie startów zapewnił swoim kierowcom oraz zespołowi tytuł mistrzowski.

IS F CCS-R w drodze na szczyt
Wyścigowe Lexusy - pewnie o nich nie słyszałeśIS F to ekstremalny sedan, ale w 2011 Lexus postanowił pójść jeszcze dalej i pokazał światu model IS F CCS-R. Napędzane 5-litrową V-ósemką i pokryte włóknem węglowym auto dwukrotnie startowało w słynnym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb - w 2012 roku było drugie, a rok później wygrało w swojej klasie. I jak się później okazało, było konstrukcją testującą rozwiązania przygotowywane dla Lexusa RC F Carbon.

Lexus SC 430 - król Super GT
Wyścigowe Lexusy - pewnie o nich nie słyszałeśW 2005 roku Lexus oficjalnie zadebiutował na japońskim rynku. Z tej okazji zdecydowano, że w sezonie 2006 coupé marki SC 430 zastąpi w rodzimej serii Super GT Toyotę Suprę. To był dobry wybór. Auto zdominowało najwyższą klasę GT500 - wygrało już w pierwszym wyścigu, zapewniło mistrzostwo w inauguracyjnym sezonie i do końca 2010 roku było najgroźniejszym rywalem w serii.

Lexus LFA - z toru do salonu
Wyścigowe Lexusy - pewnie o nich nie słyszałeśSłynny supersamochód Lexusa wystartował w pierwszym wyścigu na długo przed tym, zanim trafił do salonów. Koncept LF-A przeszedł chrzest bojowy w trakcie Nürburgring 24H 2008, a w następnym sezonie na starcie stanęły już dwa auta. W 2010 Lexus LFA ponownie ruszył do walki, tym razem w specyfikacji produkcyjnej. I wygrał rywalizację w swojej klasie. Zdobyte w ten sposób doświadczenie wykorzystano w samochodzie drogowym.

Lexus CT - kolejna hybryda na torze
Wyścigowe Lexusy - pewnie o nich nie słyszałeśDo rywalizacji w motorsporcie przyłączył się nawet Lexus CT 200h! Hybrydowe auto zadebiutowało w 2011 roku w 6-godzinnym wyścigu Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy na torze Nürburgring. Zmodyfikowany samochód wystartował pod skrzydłami tych samych inżynierów, którzy pracowali przy torowych wersjach Lexusa LFA i pozwoliło dopracować napęd hybrydowy z 2,4-litrowym silnikiem benzynowym, który trafił później do modeli IS 300h, GS 300h i NX 300h

POLECAMY Kolejny body kit dla Lexusa LC

Epoka Lexusów RC F GT3 i LC GT500
Dzisiaj na torach wyścigowych Lexusa reprezentują przede wszystkim dwa wyścigowe coupé, opracowane przez inżynierów japońskiej marki - RC F w wersji GT3 i LC 500 GT500. Lexus RC F GT3 to napędzane silnikiem V8 5.4 auto torowe, które rywalizuje w serii Blancpain GT. Natomiast LC 500 GT500 ma pod maską 4-cylindrową jednostkę o pojemności 2 l i startuje w klasie GT500 japońskiej serii Super GT. W ubiegłym roku autem - wyposażonym tym razem w motor V8 - w wyścigu 24 Hours of Nürburgring 2018 wystartował zespół Toyota Gazoo Racing. W tym roku japońska ekipa ponownie szykuje do rywalizacji Lexusa LC.
Wyścigowe Lexusy - pewnie o nich nie słyszałeś
źródło: Lexus
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y