Zależy od konstrukcji skrzyni biegów. Np jeżeli masz skrzynię biegów rozdzieloną na górną i dolną to przy przejściu z jednej na drugą wciska się dwa razy sprzęgło.
Przykład, masz autokar lub ciężarówkę z skrzynią 8-biegową. 4 biegi w dolnej skrzyni 4 biegi w górnej skrzyni. Masz 4 możliwości położenia drążka (nie licząc wstecznego).
Wbijasz jedynkę, dwójkę, trójkę, czwórkę. I jak chcesz wbić piątkę to tu zaczynają się jaja
Zwykle z jednej skrzyni na drugą przechodzi się poprzez przestawienie pstryczka-elektryczka w lewarku skrzyni biegów, lub przez tzw przbitkę czyli trącasz wajchą w bok i Ci przeskakuje na drugą skrzynie (tak jakbyś po lewej stronie lewarka miał 4 biegi i po drugiej stronie drugie 4 biegi).
Więc jedziesz na tej czwórce i chcesz wbić piątkę, pstrykasz guzikiem włączając górną skrzynię, wciskasz sprzęgło, wbijasz LUZ, wciskasz sprzęgło wbijasz PIĄTKĘ.
I to jest cała ta filozofia wysprzęglania. Chodzi o to żeby przejście ze skrzyni dolnej na górną odbywało się poprzez wcześniejsze wbicie "luzu", ale większość kierowców i tak tego nie robi sporo aut nawet tego nie wymaga. Wysprzęglanie jest zalecane dla zdrowia skrzyni biegów ale jak tego nie zrobisz i nic nie zgrzyta to nic się nie powinno stać
![Wink :wink:]()