Xedos 9 - Błędy P0431/P0421. Wina sond, katalizatora czy gazu?

03 Sty 2019, 18:17

Witam, posiadam Xedos 9 2002r z silnikiem 2.5 V6 163KM. Mam założony gaz (zlecałem założenie) Lovato Easy OBDII .

Silnik jest po małym remoncie (uszczelniacze, uszczelki pod głowicami, termostat i czujnik temperatury).

Ponad tydzień temu zaświecił się check - mam kostkę na bluetooth więc sprawdziłem, błąd P0431. Pojechałem do gazownika, ten skasował błąd, poprawił gaz i pojechałem dalej.

Dzisiaj znowu się check zapalił, akurat po drodze był gazownik - sprawdziłem wcześniej, dwa błędy P0431 i P0421. Gazownik mówi, że to nie jest wina gazu. Wcześniej była zbyt bogata mieszanka. Powiedział, że jak się zapali ponownie jedna sonda to będzie ona do wymiany.

Teraz dwie dały błąd. U mnie w modelu chyba są cztery sondy?
Czyżbym miał zapchany katalizator? Ile jest katalizatorów w Xedos 9, dwa czy trzy czy jak?

Nie jestem pewien ale chyba od każdej głowicy jest osobny katalizator, a potem jeszcze jeden wspólny?

Będę wdzięczny za wskazówki co zrobić, jak znaleźć przyczynę - jak wiemy cena jednego kata to duża cena...
Pielęgniarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3

03 Sty 2019, 18:31

Katalizator masz 1 i dwie sondy ( przynajmniej tak wynika z mojej wiedzy) błędy które Cię męczą dotyczą katalizatora który jest przegrzany i może mieć na to wpływ za duża dawka paliwa lub słaba jego jakość. Skasuj błędy i jeździj przez jakiś czas na benzynie i zobacz czy nadal będzie wyskakiwał błąd. Będzie to jakiś pogląd na sytuacje
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16735
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

04 Sty 2019, 10:38

Dziękuję kolego :) Sprawdzę później gaz z innej stacji bardziej markowej. Co do mieszanki, była już ustawiana wiele razy.

Chyba będę musiał sprawdzić ten katalizator - może jest już na wykończeniu, gdyż auto dużo pali, około 16-18 litrów w cyklu mieszanym.
Pielęgniarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3

04 Sty 2019, 12:10

Pielęgniarz napisał(a):około 16-18 litrów w cyklu mieszanym.
beny czy gazu? Skoro więcej pali to może być jednak sonda
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16735
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

04 Sty 2019, 17:37

Szczerze to nie wiem czy benzyny też, ale teraz zapaliła mi się czerwona dioda od gazu, a przejechałem dopiero 187km. Gdzie do butli tankuję 48 litrów... To chyba coś naprawdę jest nie tak.

Dodam, że mam wrażenie, że auto nie wie na jaki bieg wejść. Jadę np 40km/h, a on zaczyna poszarpywać, wystarczy że dodam więcej gazu i uspokaja się.
Pielęgniarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3

04 Sty 2019, 18:35

Wskaźnikiem na przełączniku się nie sugeruj w ogóle bo to tylko pogląd mniej/więcej a poza tym często przekłamują. Co do samej jazdy to tak jak mówiłem pojeździj na benie i sprawdz czy masz takie same odczucia co na gazie, będzie punkt zaczepienia
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16735
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Najpopularniejsze auta terenowe z USA - co warto importować?
    Samochody terenowe z USA cieszą się niesłabnącą popularnością na całym świecie, a ich import do Europy, w tym Polski, stale rośnie. Miłośnicy motoryzacji doceniają ich niezawodność, wytrzymałość oraz niepowtarzalny styl. ...
    Mniej spalasz, więcej masz - kluczowa jest technika jazdy
    Stosując odpowiednie techniki jazdy, w zależności od obecnego stylu jazdy, kierowca może zredukować zużycie paliwa nawet o 25%. Kluczowa jest prędkość i płynność, ale na poprawę efektywności energetycznej wpływa jeszcze wiele ...

11 Sty 2019, 19:44

Powiem tak - pewnie to nikogo nie zainteresuje, ale została wykonana diagnostyka komputerowa i sprawdzona została emisja spalin. Nic nie wykazano, katalizator sprawny.

Wsadziłem emulator drugiej sondy (z otwartym otworem - emulator regulowany). Jak na razie spokój, cisza, auto jeździ. Zalałem też gazu od żółtej muszelki, zobaczymy co dalej.

Najwyżej pojadę do innego gazownika. Co ciekawe, dzisiaj komputer zresetowałem i pokazywał 12l na 100km.

Aaa... Akumulator mi się rozładował do zera. Naładowałem go prostownikiem, ale raczej akumulator by nie miał wpływu na spalanie, a na pewno nie na tak duże.
Pielęgniarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3

28 Sty 2019, 16:15

A więc tak drodzy koledzy. Jakiś czas temu zapalił się check, błąd P0421. Spalanie spore...

Po zgraniu całego internetu na dyskietkę przeanalizowałem wszystko i doszedłem do wniosku, że pojadę do innego gazownika, a niech zobaczy jak wygląda sytuacja. Wybrałem jeden z warsztatów we Wrocławiu obok magnolii, pech chciał, że pojechałem nie do tego co trzeba, u którego byłem umówiony (oba oddalone od centrum handlowego o 100m, ta sama nazwa przy tej samej głównej ulicy...). Prosta diagnostyka nic nie wykazała.

Zdecydowałem, że trzeba wymienić sondę lambda. Tutaj po szukaniu różnych opinii o markach, modelach itp. itd. wybrałem uniwersalną Denso - kabelki zrobiłem tak jak trzeba i wczoraj był długi kurs do Pragi (tej czeskiej). Cykl mieszany (pół miasto, pół autostrada) wyszło około 420km.

Uważam, że nie jest źle. Auto swoje waży (2tony) i ma spory silnik, nie zejdę do poziomu 8 litrów. Chyba, że inni tak mają :)
Pielęgniarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3

28 Sty 2019, 18:24

A wiec jakie spalanie zanotowałeś? Sprawdzales ponownie na kompie czy sa jakieś błędy?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16735
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

02 Lut 2019, 14:38

Spalanie 11,6 / 100km. I teraz zonk, zapalił się ponownie check engine. Nowa sonda przed katalizatorem, druga w emulatorze. Błąd P0421.

Zrobiłem 600km i dopiero teraz wyświetlił się błąd, wcześniej nie było błędów ukrytych (niepotwierdzonych). Na benzynie też jeździłem osobno aby sprawdzić czy jest OK. Teraz dosłownie 30 minut temu błąd jadąc akurat na LPG (pytanie czy to tego wina skoro przez 500km na LPG było ok i przez 100km na pB było ok)

Kat podobno sprawny jak już pisałem wcześniej gdyż była robiona diagnostyka / emisja spalin
Pielęgniarz
Nowicjusz
 
Posty: 32
Zdjęcia: 3