W terenówkach najważniejsze są rama, zawieszenie, napędy i silnik. Buda ma mniejsze znaczenie.
1. Sprawdź jak samochód odpala na zimno, jaki dymek idzie z rury wydechowej i ile go jest. Po kilku sekundach dymienia ma nie być.
2. Połóż się pod samochodem i sprawdź luzy na wałach napędowych. Góra-dół, oraz wokół osi obotu. Luzów brak - ok, maleńkie - też dobrze.
3. Jeśli jest możliwość ustawienia skrzyni w położeniu N - neutralna, to zrób to i wrzucaj, sprawdź po kolei wszystkie biegi od 1 do 5. Nie bój się, samochód będzie stał w miejscu. Skrzynia ma być cicha. W przypadku Land Rovera może być na 5 biegu słyszalny świst - ale niewielki.
4. Zobacz czy podczaj jazdy na obciążeniu (ruszanie albo jazda pod górę) nie kopci z rury.
5. Podczas ruszania słuchaj uważnie, nie powinno być żadnych stuków i puków.
6. Podczas jazdy sprawdź czy samochód jedzie prosto, czy podczas hamowania nie ściąga go na boki, czy układ kierowniczy pracuje sprawnie i autko nie myszkuje.
7. Podnieś samochód na podnośniku, poruszaj kołami prawo-lewo, góra-dół, nie powinno stukać, czyli łożyska ok.
8. Sprawdź ramę czy nie ma skrzywień, śladów spawania. Rdza zewnętrzna na ramie to norma, ale dziury są niedopuszczalne. Ostukaj ramę młotkiem, nie bój się, jak jest dobra nic jej nie będzie. A ma być dobra!
9. Silnik jak jest ciepły powinien trzymać temperaturę. Standardowo w połowie skali.
10. Obejrzyj budę. Zadrapania to pryszcz. Małe bąble pod lakierem również. Pordzewiała podłoga w bagażniku, nadkola zewnętrzne albo wewnętrzne (podnieś dywaniki kierowcy i pasażera) to też nie problem ale powód żeby zbić z ceny.
11. Przejedź się po przynajmniej szutrowej drodze, sprawdź jak pracuje zawieszenie, czy nie ma stuków i dobrze wybiera nierówności. Włącz przedni napęd (jeśli nie jest stały).
12. Na trawie bądź błotku włącz blokadę osi (jeśli jest) i sprawdź czy podczas ostrzejszego ruszania na pełnym skręcie auto zostawia dwa ślady.
13. Mosty mają pracować cicho, nie mogą szumieć i wyć.
14. Odkręć korki spustowe mostów i zobacz jaki jest olej w środku - czysty to ok, maź błotna - niedobrze. Tylko nie wylej całego oleju!
15. Zobacz w jakim stanie są kule na przednim moście (przy kołach od strony mostu) - lśniące i nasmarowane - ok, suche i z wżerami - niedobrze.
16. Sprawdź olej w silniku.
Warto to przeczytać przed zakupem terenówki
Autor
Karson
Vitara jest spoko prawie nie awaryjna , jej słabszym punktem jest przedni most troszkę delikatniejszy od reszt pod zespołów ale daje rade