Jak bardzo kierowca powinien ufać innym uczestnikom ruchu? Zgodnie z zasadą ograniczonego zaufania kierowca ma prawo zakładać, że inni przestrzegają przepisów ruchu drogowego, czyli ufać. Chyba że okoliczności wskazują inaczej.
"Musimy zakładać, że wszyscy uczestnicy ruchu znają przepisy i ich przestrzegają, bo inaczej płynny i bezpieczny ruch na drodze byłby niemożliwy. Jednocześnie może zaistnieć wiele okoliczności, które powinny wzmóc czujność każdego kierowcy. Chodzi nie tylko o nietypowe zachowania innych, ale także na przykład o warunki atmosferyczne" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Gdy coś nie pasuje Kierowca, który włącza kierunkowskaz czy zbliża się do skrzyżowania, ale nie zwalnia, to zachowanie, które powinno wzbudzić niepokój innych uczestników ruchu. "Warto pamiętać, że ponad trzy tysiące wypadków na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu jest spowodowanych nieustąpieniem pierwszeństwa1. Jest to główna przyczyna tego typu zdarzeń. To pokazuje, że kierujący pojazdem zawsze musi być skoncentrowany i wyłapywać zachowania innych, które nie pasują do miejsca i okoliczności" – wyjaśnia Adam Bernard. Podobną reakcję ograniczenia zaufania musi wywoływać samochód, który nie trzyma się swojego pasa ruchu, przyspiesza i zwalnia bez powodu czy nadużywa sygnału dźwiękowego.
Gdy w polu widzenia pojawią się dzieci W 2021 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim, zwiększyła się zarówno liczba wypadków z udziałem dzieci, jak i wzrosła liczba dzieci, które zostały ranne lub poniosły śmierć w takich zdarzeniach. Najwięcej wypadków ma miejsce pomiędzy godziną 14.00 a 19.001. "Widok dzieci zawsze powinien wzbudzać czujność kierowców, szczególnie jeśli nie znajdują się one pod opieką osoby dorosłej. Zwykle małoletni nie są w stanie w pełni zrozumieć zagrożenia i konsekwencji związanych z nagłym wtargnięciem na drogę" ostrzega dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Gdy pogoda jest zmienna Warunki atmosferyczne są istotnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo ruchu drogowego. "Nawet jeśli kierowcy znają przepisy, ale nie dostosują stylu jazdy do panującej pogody, mogą wywołać zagrożenie. Niezwykle istotne jest obserwowanie zachowania innych prowadzących pojazdy. Jeśli zaczął padać deszcz, a samochód obok porusza się co prawda z przepisową prędkością, ale niedostosowaną do pogody, musimy ograniczyć nasze zaufanie" dodaje Adam Bernard
źródło: 1 https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
A dlaczego mowa cały czas o kierowcach? A gdzie tu są piesi, rowerzyści, motorowerzyści, hulajnogiści? Ich przepisy nie obowiązują? Ich zasada ograniczonego zaufania nie obowiązuje? Ja uważam, że od kierowców samochodów wciąż wymaga się zbyt wiele. Wciąż cały nacisk jest na kierowców. A to spowodowało, że piesi, rowerzyści, hulajnogiści czują się zbyt bezpiecznie. A to przedkłada sie na zdarzenia z udziałem tych osób.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik napisał(a):Ja uważam, że od kierowców samochodów wciąż wymaga się zbyt wiele. Wciąż cały nacisk jest na kierowców. A to spowodowało, że piesi, rowerzyści, hulajnogiści czują się zbyt bezpiecznie. A to przedkłada sie na zdarzenia z udziałem tych osób.
Dokładnie, uważam podobnie. Myślę, że kierowcy bardziej respektują przepisy niż inne grupy. Ostatnio co mi się rzuciło w oczy to nagminne przejeżdżanie po pasach na rowerze (tam gdzie nie ma ścieżki dla rowerów). Co do pieszych to mam wrażenie że niektórzy nie upewniają się przed wejściem na pasy czy zbliżający się samochód jest w stanie wyhamować bezpiecznie przed przejściem tylko się na nie ładują z premedytacją
Wracając do zaufania na drodze kierowca powinien brać pod uwagę to że inny uczestnik ruchu będzie stosował się do przepisów i tu oczywiście są wyjątki. Jak by nie ufał tym zasadom to nie byłby w stanie poruszać się po drogach.
yeti65 napisał(a):"jedź tak, jakby wszyscy chcieli cię zabić"
Jak bym wziął takie stwierdzenie do siebie to chyba bym jechał w mega stresie widząc inne samochody na drodze. Skupiając się na nich pewnie bym przeoczył jakieś znaki itd. Sama jazda przez miasto byłaby katorgą...
yeti65 napisał(a):Mnie wieki temu instruktor radził-"jedź tak, jakby wszyscy chcieli cię zabić"
No nie dajmy się zwariować. Wystarczy jechać z prędkością dostosowaną do warunków ruchu, zachować odpowiednią prędkość stosowną do odległości od samochodu, skrzyżowania, przejścia dla pieszych itd i będzie dobrze.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
Czy serwisowanie w ASO się opłaca? Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...
700 tysięcy aut elektrycznych na koniec 2017 r. w UE Ponad 200 tysięcy pojazdów elektrycznych zostanie zarejestrowanych w UE w 2017 r. Ogólna liczba aut z napędem elektrycznym poruszających się po drogach Starego Kontynentu może wynieść 700 tysięcy – prognozuje ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.