REKLAMA
- Zawieszenie adaptacyjne i pneumatyczne – czym się różnią?
- Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w terenowych SUV-ach
Zawieszenie adaptacyjne i pneumatyczne – czym się różnią?
Zawieszenie pneumatyczne oraz adaptacyjne to dwa odrębne pojęcia, które uzupełniają się wzajemnie. Zawieszenie pneumatyczne może być adaptacyjne, ale adaptacyjne mogą być także amortyzatory zwykłego zawieszenia sprężynowego. Zawieszenie składa się z elementów spełniających trzy funkcje: prowadzące, resorujące i amortyzujące (tłumiące). Każde z nich mogą być adaptacyjne.
Najważniejsze elementy amortyzujące to po prostu amortyzatory. Funkcje resorujące to natomiast zadanie sprężyn. W zawieszeniu pneumatycznym nie ma tradycyjnych sprężyn i amortyzatorów olejowo-gazowych. Budowa zawieszenia pneumatycznego wykorzystuje zamiast nich miechy pneumatyczne. Miechy są napełniane gazem. Poziom ich wypełnienia jest nieprzerwanie regulowany tak, aby nadwozie cały czas było w jednej pozycji. Dzięki temu nie przechyla się i stale utrzymuje swoją wysokość, niezależnie od poziomu obciążenia samochodu. Zawieszenie pneumatyczne znakomicie amortyzuje nierówności drogi i jest wyjątkowo komfortowe.
Zawieszenie pneumatyczne adaptuje swoje parametry i poziom "napompowania" osobno dla każdego koła. Zatem samochód z zawieszeniem pneumatycznym dysponuje również zawieszeniem adaptacyjnym – w obrębie wybranych elementów.
Pełne zawieszenie adaptacyjne uzyskamy, jeśli dodamy do tego możliwość zmiany ustawień elementów prowadzących. Dzięki temu samochód może całkowicie zmieniać swoją charakterystykę prowadzenia. Na asfalcie może być bardzo komfortowy, jak również nieco sportowy. Jeżeli dodamy do tego nadwozie typu SUV i odpowiedni napęd, to możemy również bez najmniejszych obaw ruszać w teren.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w terenowych SUV-ach
Aby szczegółowo przedstawić możliwości zawieszenia adaptacyjnego, najlepiej posłużyć się konkretnym przykładem. Idealnie nadadzą się do tego SUV-y marki Land Rover. To luksusowe samochody, które pomimo nowoczesności zachowują swoje znane od najdawniejszych lat właściwości terenowe.
Najbardziej terenowy SUV Land Rover – model Defender, może dzięki temu pokonywać najcięższe przeszkody, a dojazd w miejsce rozpoczęcia przeprawy pozostaje maksymalnie komfortowy. Podczas jazdy szybszej niż 105 km/h jego prześwit obniża się o 16 mm. W efekcie samochód poprawia swoją aerodynamikę i ułatwia jazdę autostradą. Zmienia się również poziom tłumienia nierówności, a kontrola skoku koła poprawia kontakt opony z nawierzchnią.
Podczas jazdy terenowej prześwit się zwiększa, a tłumienie nierówności dopasowuje się do górskich szlaków lub błotnistych leśnych ścieżek. Samochód może zwiększyć prześwit do 291 mm, co pozwala mu brodzić w wodzie o głębokości do 900 mm.
Oczywiście wszystkie Land Rovery zachowują wysoki potencjał terenowy. Jednak wyjątkowe wyposażenie wyprawowe czyni Defendera najbardziej trafnym wyborem do dalekich podróży obejmujących jazdę w trasie i częste przeprawy terenowe.
Modele Discovery oraz Range Rover również są w stanie przejechać przez wodę o głębokości 900 mm. Jednak Discovery to model nastawiony na przestrzeń wnętrza i wygodę jazdy w nawet 7 osób. W przypadku Range Rovera wnętrze zostało zaczerpnięte z limuzyny – jest dostępne w wariancie 7-miejscowym, ale również z dwoma odrębnymi luksusowymi fotelami z tyłu.
Niektóre rozwiązania adaptacyjnego zawieszenia Land Rovera wpływają również na pracę elementów prowadzących. Dzięki temu duży SUV przygotowany do jazdy w trudnym terenie może na asfalcie sprawiać wrażenie małego i zwinnego. Znakomicie widać to na przykładzie Range Rovera Sport. Dysponuje on adaptacyjnym zawieszeniem odpowiadającym za pracę elementów prowadzących jak m.in. skrętna tylna oś.
W efekcie samochód podczas manewrów takich jak zmiana pasa na autostradzie sprawia wrażenie mniejszego i "wślizguje się" w wolną przestrzeń między samochodami. W trakcie dynamicznej jazdy na serpentynach zapewnia natomiast charakterystykę jazdy samochodu sportowego. Zawieszenie adaptacyjne jest zatem znakomitym sposobem na poprawę wszechstronności pojazdu. Dodając to tego odpowiedni napęd oraz nadwozie można uzyskać prawdziwie uniwersalny samochód wielozadaniowy.
źródło: materiał partnerski | autor: Redakcja