Zawieszenie samochodowe

10 Wrz 2011, 23:01

Witam
Chciałem pogłębić swoją wiedzę z motoryzacji gdyż jestem początkujący i dlatego chciałem zapytać odnośnie zawieszeń w samochodach.

Jeśli mógłbym prosić o rozjaśnienie troszkę tych pojęć czym się charakteryzuje jakie są różnice w jeździe czy konstrukcji pomiędzy miękkim a twardym zawieszeniem, gdyż przeglądając internet ciężko znaleźć dobrze wytłumaczone co to jest miekkie a co twarde zawieszenie, (różnie na różnych stronach piszą czasem to samo o miękkim co na innej stronie o twardym dlatego ja już się pogubiłem) jeśli mogę liczyć na rozjaśnienie tych pojęć?

Z góry dziękuje
Pozdrawiam
nathiel
Początkujący
 
Posty: 54

11 Wrz 2011, 09:23

Najkrócej rzecz ujmując jak jesziesz na twardym zawieszeniu po dziurach to Cię trzęsie a
jak na miękkim zawieszeniu to Cię buja.

Twarde czy miękkie zawieszenie to głównie okreslenie związane z odczuciami pasażerów i kierowcy. Twarde w zawieszeniu mogą być sprężyny, amortyzatory, drążki stabilizatorów, a nawet elementy gumowe/poliuretanowe czy w rajdówkach po prostu metalowe.

Ogólnie pytać o to co jest lepsze to mniej więcej tak jak zapytać co jest lepsze białe czy czerwone wino. Wszystko zalezy od rodzaju i przeznaczenia auta, stylu jazdy kierowcy prędkości i warunków drogowych. Ja osobiście preferowałbym gdybym miał możliwość wyboru zawieszenie o stosunkowo dużym skoku, ale bardzo twardym tłumieniu amortyzatorów i niewielkich przechyłach
w zakrętach - stabilizatory, to oczywiście odbija się na komforcie jazdy.
Pozdro. Kacper
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

11 Wrz 2011, 10:02

Czyli wymieniając odpowiednie części w zawieszeniu mogę zmienić z miekkiego na twarde i odwrotnie?
nathiel
Początkujący
 
Posty: 54

19 Wrz 2011, 08:41

vw passat b5 ma wg Was twarde czy miekkie zawieszenie?
astra 1, peugot 405, audi 80, fiat brava jakie mają?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

20 Wrz 2011, 13:56

piotrauto napisał(a):vw passat b5 ma wg Was twarde czy miekkie zawieszenie?
astra 1, peugot 405, audi 80, fiat brava jakie mają?

piotrauto
Stały forumowicz
Stały forumowicz

Posty: 1676
Rejestracja: 3 Sierpień 2008, 17:16

Góra


a więc jesteś.... Nie załapiesz się na sępa do tego postu MIESZACZU..!
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 5801
Zdjęcia: 40
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

22 Wrz 2011, 16:01

Czyli wymieniając odpowiednie części w zawieszeniu mogę zmienić z miekkiego na twarde i odwrotnie?


Tak, tyle że jeżeli auto nie było produkowane w żadnej ze swoich wersji z zawieszeniem sportowym to raczej nie polecam bo inne części nie wytrzymają. Chyba, że wymienisz kompletne zawieszenie a to drogie :)

Najkrócej rzecz ujmując jak jesziesz na twardym zawieszeniu po dziurach to Cię trzęsie a
jak na miękkim zawieszeniu to Cię buja.


Kolega ma racje... Jeżdżę na codzień dwoma autami i dodam, że gdy jadę:
1.Pierwszym samochodem na na miękkim zawieszeniu czuję się komfortowo i jazda jest płynna.
2.Drugim samochodem ze sportowym zawieszeniem czuję się odwrotnie( chyba że jest to ładna droga. Wtedy miękkie zawieszenie drażni bo strasznie buja autem na zakrętach).

Dodatkowo jak powszechnie wiadomo, zawieszenie twarde nie będzie takie ciche jak zawieszenie miękkie( w samochodach klasy średniej). Najlepszym rozwiązaniem jest regulowana elektrycznie twardość zawieszenia :)

Jeżeli rozważasz kupno auta z zawieszeniem twardym to odpuść :) Ja nie odpuściłem i czekam aż je spłacę i sprzedam.
luki2011
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Mitsubishi Lancer Sportback 09
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Samochody klasy A - przegląd rynku
    Najmniejsze miejskie samochody mają na naszym rynku ustabilizowaną pozycję – przede wszystkim ze względu na swoją cenę, która rzadko przekracza kwotę 40 tys. zł. Co więcej, producenci coraz lepiej wyposażają ...

25 Wrz 2011, 15:31

a więc jesteś.... Nie załapiesz się na sępa do tego postu MIESZACZU..!

co tz mieszacz?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

25 Wrz 2011, 19:00

Ja mam bardzo ciekawą kombinację: niski prześwit i miękkie zawieszenie. Wbrew pozorom, to jest dobre rozwiązanie, bo jest w miarę stabilny i tłumi nierówności :)
W tych nowszych autach oprócz twardości, można regulować też wysokość zawieszenia, nie?
LOTnick
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 253
Zdjęcia: 2
Auto: Ford Focus II 1.6 100KM

25 Wrz 2011, 19:26

No ale jak go obnizysz, to masz odrazu zawieszenie twardsze, tak w XM jest przynajmniej, wyzej - miekko, buja nawet wjezdzajac w koleiny po zmiania pasa - jakbys plynal statkiem prawie ze, ale jak masz w najnizszej pozycji to jest twardo.
W najwyzszej pozycji, to takmi XM jest strach przejechac zakret troche ostrzejszy przy 90-100km/h. Prawie jak pusty bus sie ten samochod zachowuje wtedy.
Czimi
Stały forumowicz
 
Posty: 2099
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: W210 220 CDI

25 Wrz 2011, 19:53

Może się źle zrozumieliśmy. Mówiąc, że mam miękkie zawieszenie, miałem na myśli ustawienia amortyzatorów (duża prędkość ściskania i rozprężania). To naturalne, że buja przy wysokim zawieszeniu, ale dlatego, że środek ciężkości auta jest wyżej. Przy niskim zawieszeniu ten środek ciężkości jest niżej, więc nie buja tak bardzo. Teraz już wiem, dlaczego mam takie ustawienie zawieszenia ;)
LOTnick
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 253
Zdjęcia: 2
Auto: Ford Focus II 1.6 100KM