Zmiana średnicy kół, o ile wzrośnie prędkość?

08 Wrz 2019, 20:17

Jako że z matematyki cienizna więc...
doprowadzam do porządku Multivana T3, znajduje się tam skrzynia 4 co go czyni powolnym, prękość 90km/h jest przy obrotach 3300. Są zamontowane oryginalne koła czyli 14 185/? nie ma napisane ale obstawiam 70. Mam felgi 15 opona na nie 195/65 no i o ile % wzrośnie prędkość? Na maxa mogę wstawić 16 tylko jaką oponę zastosować aby uzyskać jak najlepszy wnik?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16749
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Wrz 2019, 20:32

Kao napisał(a):Jako że z matematyki cienizna więc...
doprowadzam do porządku Multivana T3, znajduje się tam skrzynia 4 co go czyni powolnym, prękość 90km/h jest przy obrotach 3300. Są zamontowane oryginalne koła czyli 14 185/? nie ma napisane ale obstawiam 70. Mam felgi 15 opona na nie 195/65 no i o ile % wzrośnie prędkość? Na maxa mogę wstawić 16 tylko jaką oponę zastosować aby uzyskać jak najlepszy wnik?


Potem dłubnę w necie i zapodam Ci kalkulator chyba że go nie znajdę :D

A chodzi Ci o prędkość czy coś jeszcze?
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11152
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

08 Wrz 2019, 20:36

Są do tego specjalne kalkulatory
kalkulator/dobor-zamiennikow-opon/
O ile % większe koła o tyle % większa prędkość.
Oryginalne opony to pewnie 185/80/14, nawet jak założysz 195/75/16 to prędkość wzrośnie o 6,77%, czyli zamiast stówki możesz jechać niecałe 107km/h.
195/65/15 są mniejsze od tych 14 :mrgreen:
Ostatnio edytowany przez yeti65, 08 Wrz 2019, 20:42, edytowano w sumie 1 raz
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3814
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2019, 20:37

Ratujemy się wszystkim aby go jakoś pospieszyć, w pryszłości swapik na TDI z 5 skrzynią ale teraz trzeba coś wymodzić aby jak najmniej się męczył
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16749
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Wrz 2019, 20:40

yeti65 napisał(a):nawet jak założysz 195/75/16 to prędkość wzrośnie o 6,77%, czyli zamiast stówki możesz jechać niecałe 107km/h.
to nie wiele ale zawsze coś
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16749
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Wrz 2019, 20:44

Kao napisał(a):Ratujemy się wszystkim aby go jakoś pospieszyć, w pryszłości swapik na TDI z 5 skrzynią ale teraz trzeba coś wymodzić aby jak najmniej się męczył

To nie tak bo... przyśpieszysz go ale będzie się bardziej męczył. Do tego strata na "walnięciu" w plecy oraz możliwa strata na masie felgi i opony.

Sądzę że gra nie warta zachodu jeżeli ma być wyznacznikiem V-max.

yeti65 napisał(a):Oryginalne opony to pewnie 185/80/14, nawet jak założysz 195/75/16 to prędkość wzrośnie o 6,77%, czyli zamiast stówki możesz jechać niecałe 107km/h.
195/65/15 są mniejsze od tych 14


Coś jest nie tak z Twoim wyliczeniem :D
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11152
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

08 Wrz 2019, 20:48

Przyspieszenie ( którego i tak nie ma) pomijam bo jest to auto tylko na trasy więc chodzi aby oponami mu trochę zmniejszyć obroty silnika przy danej prędkości
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16749
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Wrz 2019, 20:49

szybki napisał(a):To nie tak bo... przyśpieszysz go ale będzie się bardziej męczył.

Bez przesady, jeśli Kao chodzi o prędkość, to znaczy, że raczej auto nie będzie za bardzo obciążone. A przełożenie główne jest w takich autach dobierane na obciążenie pod ładunkiem, więc na "pusto" spokojnie da sobie radę. Jeżeli jednak ma zamiar jeździć ze sporym obciążeniem, to tu masz rację, zrobi z niego jeszcze większego muła(na przyspieszaniu).
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3814
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2019, 21:01

Panowie podkreślam, jest to Multivan, auto wycieczkowe. Podróżująca 1 max 2 osoby. Dzięki Yeti za kakulator, już wszystko wiem, także aby miało to jakiś większy sens trzeba instalować 16 z oponą 80 i będzie wzrost o 11% :naughty: to już pokaźnie
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16749
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Wrz 2019, 21:14

Daj znać jaki efekt udało się uzyskać, jak już ruszysz w trasę tą lux torpedą :lol:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3814
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2019, 21:27

Panowie coś mi tu nie pasi w tej spektakularnej przemianie :mrgreen:
Sprawdźcie czy dobrze wpisałem bo jestem w kinie i tak głupio :ok:

https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11152
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

08 Wrz 2019, 21:45

Kao myślał raczej o oponach 205/80/16.
Niepotrzebnie wybrałeś tak skomplikowane narzędzie :sly:
Choć Kao przy zmianie felg też będzie musiał uwzględnić odsadzenie (ET), to ja raczej korzystam z osobnego kalkulatora do opon i osobnego do felg.
Ostatnio edytowany przez yeti65, 08 Wrz 2019, 21:52, edytowano w sumie 1 raz
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3814
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2019, 21:52

yeti65 napisał(a):Choć Kao przy zmianie felg też będzie musiał uwzględnić odsadzenie felgi, to ja raczej korzystam z osobnego kalkulatora do opon i osobnego do felg.

Warto zwrócić uwagę jak wzrasta masa koła oczywiście et też będzie ważne.
Wpisałem 205 r16 vs 185 r14 i dalej mały przyrost. Jak dodamy zmianę masy to żebyśmy auta nie zatrzymali :mrgreen:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11152
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

08 Wrz 2019, 21:56

Na szczęście nie są to zmiany nieodwracalne :mrgreen:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3814
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2019, 23:07

I Panowie jeszcze jedna przypowiastka był kiedyś taki lex gs w limitowanej edycji ze zwiększoną mocą i z większymi felgami. Przeszli z 16ek na 18ki... kalkulatorki pokażą większą prędkość a życie pokazało fucka czyli felgi 18ki spowolniły auto do 100km/h i to na ostro a vmax zmalał poniżej opcji na 16stkach. Nie wspomnę o spalaniu.
:mrgreen:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11152
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe