Najpierw należy przewód zapłonowy poddać dokładnej kontroli wzrokowej. Jeśli jest porowaty, widoczne są mikropęknięcia, utlenione styki lub inne uszkodzenia, przewód należy wymienić.
Jeśli przewód zapłonowy z zewnątrz jest w porządku, można jego działanie pomierzyć przy pomocy multimetru.
- Multimetr ustawić na 20 kΩ.
- Jedną końcówkę przyłożyć do jednego końca, drugą do drugiego końca przewodu.
- Odczytać oporność.
Dopuszczalne oporności są następujące:
- Przewody zapłonowe z rdzeniem miedzianym: 1 do 6,5 kΩ
- Przewody reaktancyjne i z opornikiem węglowym: Wartość oblicza się mnożąc oporność na metr przez długość przewodu plus zakres tolerancji
- Przewody zapłonowe z indukcyjną opornością bierną: Oporność może tutaj wynosić 2,2 kΩ do 8 kΩ.
- Przewody zapłonowe z opornikiem węglowym: Oporność na 1 m przewodu wynosi 10 kΩ do 23 kΩ
Zużycie przewodów zapłonowychZe względu na położenie montażu przewody zapłonowe narażone są na duże obciążenia. Wraz ze starzeniem ulegają utlenieniu styki mosiężne i ze stali nierdzewnej. Wzrasta oporność elektryczna przewodu i tym samym ryzyko awarii cewki zapłonowej.
Proces starzenia się izolacjiTakże izolacja przewodów starzeje się. Ponieważ środki zmiękczające ulatniają się z tworzywa sztucznego, z czasem staje się ono kruche. Wysokie temperatury oraz kontakt z olejem lub parami paliwa przyspieszają ten proces lub nawet rozpuszczają całkowicie tworzywo sztuczne.
Uszkodzenia izolacji powodują odpływ napięcia zapłonowego do masy. Skutkiem jest brak iskry, nierównomierny bieg silnika i przedostawanie się niespalonego paliwa do katalizatora, co powoduje jego uszkodzenie przy dopalaniu paliwa.
Objawy uszkodzenia przewodów zapłonowychSpalony przewód zapłonowy lub końcówka przewodu - taki przewód zapłonowy znajdował się za blisko gorących części.
Kontakt świecy zapłonowej w końcówce przewodu jest uszkodzony - takie złamania lub odpryski mogą być spowodowane przez częste przerwy w zapłonie lub gdy do końcówki przewodu dostanie się wilgoć. Także niefachowy montaż daje takie objawy uszkodzenia.
Urwane przewody - tutaj urwana jest końcówka na przewodzie - na skutek niewłaściwego ściągania.
Zabrudzenia olejem silnikowym - zabrudzenia olejem silnikowym mogą spowodować uszkodzenie izolacji zewnętrznej przewodu zapłonowego.
Niewłaściwy przeskok iskry - jak widać na tej przykładowej końcówce przewodu w przekroju przeskok iskry następuje obok właściwego styku świecy zapłonowej. Przyczyną jest niewłaściwy montaż.
Utlenione styki końcówki przewodu - przedostanie się wilgoci na skutek niewłaściwego osadzenia. Utlenione styki powodują wzrost oporności przewodu zapłonowego i uniemożliwiają optymalny zapłon.
Starzenie się - z powodu nadmiernego starzenia się izolacja zewnętrzna tego przewodu zestarzała się przedwcześnie, jest popękana i krucha. Napięcie zapłonu może w sposób niezamierzony odpłynąć do masy.
Izolacja z tworzywa sztucznego jest odkształcona - na przykład z powodu niewłaściwego ułożenia w komorze silnika. Zaleca się wymianę, także gdy przewód zapłonowy jeszcze działa.
Izolacja z tworzywa sztucznego jest uszkodzona - często przyczyną jest wadliwy montaż, na przykład gdy przewód zapłonowy dociskany jest przy pomocy wkrętaka. W każdym takim przypadku przewód należy wymienić.
Uszkodzenia izolacji zewnętrznej z tworzywa sztucznego następują przede wszystkim z powodu niewłaściwego montażu przy użyciu niewłaściwego narzędzia.