Zużycie, objawy i testowanie przewodów zapłonowych

13 Gru 2006, 13:12

Najpierw należy przewód zapłonowy poddać dokładnej kontroli wzrokowej. Jeśli jest porowaty, widoczne są mikropęknięcia, utlenione styki lub inne uszkodzenia, przewód należy wymienić.

Jeśli przewód zapłonowy z zewnątrz jest w porządku, można jego działanie pomierzyć przy pomocy multimetru.
  1. Multimetr ustawić na 20 kΩ.
  2. Jedną końcówkę przyłożyć do jednego końca, drugą do drugiego końca przewodu.
  3. Odczytać oporność.

Dopuszczalne oporności są następujące:
- Przewody zapłonowe z rdzeniem miedzianym: 1 do 6,5 kΩ
- Przewody reaktancyjne i z opornikiem węglowym: Wartość oblicza się mnożąc oporność na metr przez długość przewodu plus zakres tolerancji
- Przewody zapłonowe z indukcyjną opornością bierną: Oporność może tutaj wynosić 2,2 kΩ do 8 kΩ.
- Przewody zapłonowe z opornikiem węglowym: Oporność na 1 m przewodu wynosi 10 kΩ do 23 kΩ

Zużycie przewodów zapłonowych
Ze względu na położenie montażu przewody zapłonowe narażone są na duże obciążenia. Wraz ze starzeniem ulegają utlenieniu styki mosiężne i ze stali nierdzewnej. Wzrasta oporność elektryczna przewodu i tym samym ryzyko awarii cewki zapłonowej.

Proces starzenia się izolacji
Także izolacja przewodów starzeje się. Ponieważ środki zmiękczające ulatniają się z tworzywa sztucznego, z czasem staje się ono kruche. Wysokie temperatury oraz kontakt z olejem lub parami paliwa przyspieszają ten proces lub nawet rozpuszczają całkowicie tworzywo sztuczne.

Uszkodzenia izolacji powodują odpływ napięcia zapłonowego do masy. Skutkiem jest brak iskry, nierównomierny bieg silnika i przedostawanie się niespalonego paliwa do katalizatora, co powoduje jego uszkodzenie przy dopalaniu paliwa.

Objawy uszkodzenia przewodów zapłonowych
Spalony przewód zapłonowy lub końcówka przewodu - taki przewód zapłonowy znajdował się za blisko gorących części.

Kontakt świecy zapłonowej w końcówce przewodu jest uszkodzony - takie złamania lub odpryski mogą być spowodowane przez częste przerwy w zapłonie lub gdy do końcówki przewodu dostanie się wilgoć. Także niefachowy montaż daje takie objawy uszkodzenia.

Urwane przewody - tutaj urwana jest końcówka na przewodzie - na skutek niewłaściwego ściągania.

Zabrudzenia olejem silnikowym - zabrudzenia olejem silnikowym mogą spowodować uszkodzenie izolacji zewnętrznej przewodu zapłonowego.

Niewłaściwy przeskok iskry - jak widać na tej przykładowej końcówce przewodu w przekroju przeskok iskry następuje obok właściwego styku świecy zapłonowej. Przyczyną jest niewłaściwy montaż.

Utlenione styki końcówki przewodu - przedostanie się wilgoci na skutek niewłaściwego osadzenia. Utlenione styki powodują wzrost oporności przewodu zapłonowego i uniemożliwiają optymalny zapłon.

Starzenie się - z powodu nadmiernego starzenia się izolacja zewnętrzna tego przewodu zestarzała się przedwcześnie, jest popękana i krucha. Napięcie zapłonu może w sposób niezamierzony odpłynąć do masy.

Izolacja z tworzywa sztucznego jest odkształcona - na przykład z powodu niewłaściwego ułożenia w komorze silnika. Zaleca się wymianę, także gdy przewód zapłonowy jeszcze działa.

Izolacja z tworzywa sztucznego jest uszkodzona - często przyczyną jest wadliwy montaż, na przykład gdy przewód zapłonowy dociskany jest przy pomocy wkrętaka. W każdym takim przypadku przewód należy wymienić.

Uszkodzenia izolacji zewnętrznej z tworzywa sztucznego następują przede wszystkim z powodu niewłaściwego montażu przy użyciu niewłaściwego narzędzia.
Halas
Nowicjusz
 
Posty: 1

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy serwisowanie w ASO się opłaca?
    Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...
    "SKODA Rapid" Nowy wymiar SKODY
    Pod takim hasłem rozpoczęła się właśnie największa kampania reklamowa marki SKODA w tym roku. Hasło reklamowe SKODY odnosi się bezpośrednio do modelu Rapid, który kontynuuje znaną z Octavii i Superba ideę samochodu ...