Są cięższe, bardziej skomplikowane i wymagają dodatkowej pielęgnacji. Ale odwdzięczają się stylem i bardziej bezpośrednimi wrażeniami z jazdy. Kabriolety mają coś w sobie. Jednak ich opracowanie jest dla producentów samochodów sporym wyzwaniem, które nie zawsze podejmują. Oto 10 modeli, które aż proszą się, by stworzyć je w wersji z otwartym dachem.
Jak zbudować kabriolet? Samochody ze zdejmowanym dachem stanowią tylko ułamek rynku motoryzacyjnego. Producenci aut rzadko decydują się na tworzenie takich konstrukcji z prostego powodu - opracowanie kabrioletu to ogromna inwestycja. "Dach jest bardzo istotnym elementem konstrukcyjnym samochodu. Usunięcie tej części nadwozia sprawia, że inżynierowie muszą wyraźnie wzmocnić pozostałą część konstrukcji, a także przednie słupki i ramę okna. Celem jest zachowanie odpowiedniej sztywności, która wpływa na pewność prowadzenia, a także bezpieczeństwo. Wzmocnień jest tak dużo, że zwykle auto w wersji cabrio okazuje się nawet cięższe od swojego odpowiednika ze stałym dachem" mówi Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu Webasto Petemar. W efekcie taka operacja wymaga przeprojektowania samochodu, uwzględniając obciążenia, które będą działały na jego konstrukcję, a następnie dostosowania linii produkcyjnej do wytwarzania nowego auta. Producent musi pogodzić się również z rosnącą masą, która wypływa na osiągi, właściwości jezdne i zużycie paliwa. “Rozwiązaniem pośrednim jest stosowanie dachów typu targa czy T-top. W ich przypadku zmiany konstrukcyjne nie muszą być aż tak drastyczne, bowiem nie usuwamy całego dachu, lecz zdejmujemy tylko jego część” - dodaje Kamil Kleczewski z Webasto. Aby obniżyć masę, jednocześnie zachowując odpowiednią sztywność, niekiedy producenci samochodów ze zdejmowanym dachem wykonują konstrukcję pojazdu z takich materiałów jak włókno węglowe. Jednak rozwiązania tego typu są wciąż bardzo drogie i zarezerwowane dla najbardziej zaawansowanych samochodów sportowych.
Ile kabrioletów, tyle dachów Zmiany konstrukcyjne to jedno. Producent kabrioletu musi również tak zmodyfikować nadwozie, by dobrze współgrało ze składanym dachem, a ten miał się gdzie schować. Na koniec pozostaje oczywiście opracowanie odpowiedniego rozwiązania dachowego. Na szczęście twórcy samochodów nie są tutaj sami, bowiem mogą sięgnąć po wiedzę zewnętrznych firm. Zdecydowanym liderem w zakresie produkcji dachów do kabrioletów – i nie tylko - jest właśnie Webasto, znane również z systemów ogrzewania postojowego. Niemiecka firma zaopatruje wiele marek samochodowych. A jej produkty pokazują, że w przypadku samochodów ze zdejmowanym dachem mówimy o naprawdę zaawansowanych rozwiązaniach. Dla przykładu dach Audi A5 Cabriolet został tak zszyty, by szwy stawiały jak najmniejsze opory powietrza, Mazda MX-5 RF cechuje się dachem w stylu targa, lecz z chowaną tylną szybą, natomiast przedni łuk dachu Mercedesa AMG GT Roadster wykonano z mocnego i lekkiego stopu magnezu.
U nas też się sprawdzają ale takie w wersji hardtop. Generalnie kabriolet powinien być samochodem takim dodatkowym w domu bo na co dzień ciężko go używać no chyba że ktoś nie ma rodziny jest jeszcze sam to wtedy powinien wystarczyć jako jeden samochód
Swoją droga ciekaw jestem jak by wyglądał Nissan GTR w Cabrio
Gdyby bugatti chiron było w cabrio to ciężko sobie wyobrazić jaka by była jego cena. Co do cabrio w naszych warunkach to faktycznie nie ma lekko. W żaden samochód nie włożyłem tyle co w e46 cabrio a i tak jeżdże nim kilka razy w ciągu roku.
Co by nie było itak mamy duży wybór na rynku jeśli chodzi o kabrio. Także kwestia tego jak bardzo komuś się chce poszukać tego wymarzonego auta, więc w mojej opinii na rynku mamy w czym wybierać
Jak zbudować profesjonalny samochód driftingowy? Przedprodukcyjna Toyota GR Supra z silnikiem 2JZ, kompaktowa Corolla Hatchback czy bulwarowy roadster Opel GT - liberalne regulaminy techniczne w świecie driftu sprawiają, że inżynierowie mogą stworzyć naprawdę niesamowite ...
Najszybsza taksówka w Pradze - Skoda Fabia R5 Zespół ŠKODA Motorsport uczcił najbardziej udany sezon w swojej historii w spektakularnym stylu. Tuż przed Świętami Bożego Narodzienia fabryczny kierowca ŠKODY Jan Kopecký, sprezentował przypadkowym ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.