REKLAMA
Jak zbudować kabriolet?
Samochody ze zdejmowanym dachem stanowią tylko ułamek rynku motoryzacyjnego. Producenci aut rzadko decydują się na tworzenie takich konstrukcji z prostego powodu - opracowanie kabrioletu to ogromna inwestycja. "Dach jest bardzo istotnym elementem konstrukcyjnym samochodu. Usunięcie tej części nadwozia sprawia, że inżynierowie muszą wyraźnie wzmocnić pozostałą część konstrukcji, a także przednie słupki i ramę okna. Celem jest zachowanie odpowiedniej sztywności, która wpływa na pewność prowadzenia, a także bezpieczeństwo. Wzmocnień jest tak dużo, że zwykle auto w wersji cabrio okazuje się nawet cięższe od swojego odpowiednika ze stałym dachem" mówi Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu Webasto Petemar.
W efekcie taka operacja wymaga przeprojektowania samochodu, uwzględniając obciążenia, które będą działały na jego konstrukcję, a następnie dostosowania linii produkcyjnej do wytwarzania nowego auta. Producent musi pogodzić się również z rosnącą masą, która wypływa na osiągi, właściwości jezdne i zużycie paliwa. “Rozwiązaniem pośrednim jest stosowanie dachów typu targa czy T-top. W ich przypadku zmiany konstrukcyjne nie muszą być aż tak drastyczne, bowiem nie usuwamy całego dachu, lecz zdejmujemy tylko jego część” - dodaje Kamil Kleczewski z Webasto. Aby obniżyć masę, jednocześnie zachowując odpowiednią sztywność, niekiedy producenci samochodów ze zdejmowanym dachem wykonują konstrukcję pojazdu z takich materiałów jak włókno węglowe. Jednak rozwiązania tego typu są wciąż bardzo drogie i zarezerwowane dla najbardziej zaawansowanych samochodów sportowych.
Ile kabrioletów, tyle dachów
Zmiany konstrukcyjne to jedno. Producent kabrioletu musi również tak zmodyfikować nadwozie, by dobrze współgrało ze składanym dachem, a ten miał się gdzie schować. Na koniec pozostaje oczywiście opracowanie odpowiedniego rozwiązania dachowego. Na szczęście twórcy samochodów nie są tutaj sami, bowiem mogą sięgnąć po wiedzę zewnętrznych firm. Zdecydowanym liderem w zakresie produkcji dachów do kabrioletów – i nie tylko - jest właśnie Webasto, znane również z systemów ogrzewania postojowego.
Niemiecka firma zaopatruje wiele marek samochodowych. A jej produkty pokazują, że w przypadku samochodów ze zdejmowanym dachem mówimy o naprawdę zaawansowanych rozwiązaniach. Dla przykładu dach Audi A5 Cabriolet został tak zszyty, by szwy stawiały jak najmniejsze opory powietrza, Mazda MX-5 RF cechuje się dachem w stylu targa, lecz z chowaną tylną szybą, natomiast przedni łuk dachu Mercedesa AMG GT Roadster wykonano z mocnego i lekkiego stopu magnezu.
- Lexus LFA
- Ferrari F12 Berlinetta
- Toyota GT86
- Lexus RC
- Alfa Romeo Giulia
- Honda NSX
- Nissan GT-R
- Bugatti Chiron
- Toyota Century
- Suzuki Jimny
źródło: Producenci