2.2 DTi - jaki olej wybrać i wlać do silnika?

14 Maj 2022, 21:00

Witam. W poniedziałek jadę z Vectrą B 2.2 DTI 2001 r na wymianę oleju i filtrów.

Jaki olej powiedzieć żeby wlali ?

Na kartce pod maską było napisane że jest 10w40 . Czy taki jest najlepszy dla tego silnika ?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1007
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

15 Maj 2022, 13:46

Prześledziłem instrukcję i do tego silnika stosuje się oleje zarówno 10W30, 10W40 ,5W40 jak i 5W30 w specyfikacj API: SF/CD , SG/CD.
różnica między 10W40 a 5W40 jest taka ,że olej 10W40 , będzie mniej odporny na niską temperaturę bo będzie tracił płynność w okolicy -20*C co przy niskich temperaturach utrudnia rozruch. Olej 5W40 zachowuje płynność w temp. -35*C.Lepkość wysokotemperaturową oba oleje mają taką samą.Ja zastosował bym olej 5W40 API :SG/CD lub API o wyższej klasie.Zresztą zobacz sam oleje z segmentu C załącznika

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

15 Maj 2022, 14:07

ineedl napisał(a):W poniedziałek jadę z Vectrą B 2.2 DTI 2001 r na wymianę oleju i filtrów.

Jaki olej powiedzieć żeby wlali ?

Na kartce pod maską było napisane że jest 10w40 . Czy taki jest najlepszy dla tego silnika ?

Skoro był 10W40 to taki wlej. Jest on podawany przez producenta jako prawidłowa lepkość do tego silnika. Kupując olej pamiętaj, żeby nie był o niższej klasie jakościowej niż miąłeś, a jak nie wiesz jaka była klasa jakościowa, to szukaj oleju najlepiej CF. Jest to zastępstwo oleju CD.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Maj 2022, 15:51

Wymieniłem Olej i jest go za dużo , trochę poniżej maksimum . Musieli chyba nalać zbyt dużo. Trzeba coś z tym robić. ?

Oleju mi przez usterkę nie przybyło, uszczelka pod głowicą jest dobra , żadnych śladów jej uszkodzenia.

A dodatkowo zapytam: gdyby była w jakimś aucie zepsuta uszczelka pod głowicą to podczas wymiany oleju mechanik by to zauważył?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1007
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

17 Maj 2022, 19:06

ineedl napisał(a):Wymieniłem Olej i jest go za dużo , trochę poniżej maksimum . Musieli chyba nalać zbyt dużo. Trzeba coś z tym robić. ?
Chyba powyżej max? Jak jest poniżej max a wyżej od min to poziom prawidłowy.
ineedl napisał(a):A dodatkowo zapytam: gdyby była w jakimś aucie zepsuta uszczelka pod głowicą to podczas wymiany oleju mechanik by to zauważył?
Nie zauważy chyba że będzie wyciekał przez nią płyn lub olej na zewnątrz silnika lub po odpaleniu będzie biały dym z rury. Wtedy może się domyślać że to uszczelka. Przy wymianie oleju nie rozbiera się silnika i wymienia jedynie filtr wiec można popatrzeć na silnik z zewnątrz i tyle :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

17 Maj 2022, 19:09

Jest delikatnie poniżej maksimum ten olej.

Zawsze miałem do czynienia z silnikami benzynowymi w samochodach prywatnych więc chciałem się zapytać o kolor oleju. Kumpel mi mówił raz że olej w dieslu parę kilometrów i będzie ciemny , ja już przejechałem prawie 100 od wczorajszej wymiany i olej jest wciąż jak by był niedawno wlany, tak ma być ?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1007
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BYD e6 - elektryczny samochód o dużym zasięgu
    Pierwsza w Polsce prezentacja w pełni elektrycznego samochodu BYD e6 odbyła się w dniach 9 – 10 lipca w czasie konferencji "2012 International Symposium on Electric Vehicles – Triple Helix Activity Research; Energy-Technology; ...

17 Maj 2022, 21:25

Olej po wymianie aż tak szybko nawet w Dieslu nie zmienia koloru pod warunkiem ,że wszystko z silnikiem jest OK a sam układ olejowy i podzespoły silnika są czyste.Takie zajwisko szybkiej zmiany koloru oleju świadczy o tym ,że w silniku jest szlam olejowy który po wymianie nowy olej wypłykuje.Skoro olej jest w takim klorze jak go wlałeś to znaczy ,że wszystko jest OK.Oczywiście po pewnym czasie i przebiegu olej zmieni kolor.
Taka gwałtowna zmiana koloru oleju po przejechaniu 100 czy nawet 500km świadczy o tym , że silnik i magistrale olejowe są zanieczyszczone.Po prostu nowy olej wypłukuje syf który się tam nagromadził bo każdy olej nie tylko smaruje i chłodzi ale i czyści silnik.W zasadzie szlam olejowy powstaje jeśli przekraczasz interwały wymiany oleju lub silnik jest niesprawny np.ma znaczy przedmuch z komory spalania do komory korbowej w skutek zużytych perścieni tłokowych.
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

18 Maj 2022, 08:43

Jednakże moja pewność co do uszczelki pod głowicą zaczęła mieć wątpliwości. Ubyło płynu chłodzącego, na korku wlewu oleju były 3 malutkie kropki wielkości ziarenka soli w kolorze białym. Oczywiście kropki to mógł być brud a płyn może uciekać inna droga ale kupię sobie test na uszczelkę pod głowicą żeby to od razu potwierdzić bądź wykluczyć. Taki test polega na tym że wsadza się go do zbiornika płynu, nalewa się tam płyn, po odpaleniu jak zmieni kolor to znaczy że jest zepsuta uszczelka, i pytanie czy ten test wykonać na zimnym czy gorącym a może ciepłym silniku?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1007
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

18 Maj 2022, 09:46

Na gorącym silniku nie odkręcisz korka przy zbiorniczku od płynu chłodzącego bo jest tam podciśnienie i można by się poparzyć jak zacznie wyrzucać płyn na zewnątrz.

Jak odpalisz silnik zimny z odkręconym korkiem to spokojnie może się tak rozgrzać ale jak będą spaliny w układzie chłodzenia to na pewno to wyjdzie i płyn w testerze zmieni kolor. Kupując taki tester masz tam instrukcję jak prawidłowo przeprowadzić takie sprawdzenie.

ineedl napisał(a):Ubyło płynu chłodzącego
Ile tego płynu ubyło w jakim czasie i czy sprawdzałeś układ chłodzenia czy nie widać wycieków. Czasem płyn ubywa bo są wycieki które ciężko zlokalizować, a przy rozgrzanym silniku szybko odparowuje wiec nie pozostają plamy pod autem podczas postoju.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

18 Maj 2022, 17:44

Zrobiłem dwa testy , na dwa sposoby które były w instrukcji, kolor został bez zmian więc uszczelką jest okej. I płyn powrócił do stanu takiego jak powinien być , jak to możliwe ?

A białe drobinki to pewnie mogły być jakieś nieczystości z silnika których pewnie wcześniej nie było widać bo olej by czarny, dobrze to ogarniam ?

Dziękuję za pomoc od razu z tą uszczelką, czytałem że w tym silniku lubią się wypalać stąd moja nadwrażliwość
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1007
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001