ABS zimą - jak działa i jak się zachować hamując samochodem?

05 Gru 2021, 10:01

Witam. Wcześniejsze auta abs nie miały albo miały jak Peugeot 206 ale jakiś niedziałający, kontrolka nie świeciła, ABS w aucie był ale jak przyszło i zahamować bo jakby nie działał, koła się natychmiast blokowały.

W Oplu Astra który miesiąc temu kupiłem ABS jest i działa.

I mam pytanie w jaki sposób on w zimie na śniegu będzie pomagał? Dziś miałem pierwszy raz doczynienia że śniegiem tego roku, gdy mocniej zahamowałem ( przy małej prędkości) czuć było na pedale działanie ABS i auto się zatrzymało bez zjeżdżania na boki a Peugeotem już by zaczynało obracać przy takiej sytuacji gdy koła się blokowały.

A gdy będzie większa prędkość? Tak samo zadziała że ABS będzie działał i nie wpadnie w poślizg?

A z górki? Oczywiście hamuje silnikiem ale gdybym zahamował? Jak się zachowa auto ?

Wiem że wiele zależy na pewno od warunków jakie panują ale pytam o takie ogólne zasady jak się powinno zachować sprawne auto ?

Gdy w poprzedniej pracy jeździłem Renault Trafic zimy nie było, teraz jeżdżę w inne VW caddym 2010r i jak takie auto się będzie zachowywać na śniegu? Bo pewnie inaczej niż opel astra Combi
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1049
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

05 Gru 2021, 11:11

ABS powoduje że koła się nie blokują (a raczej blokują i odpuszczają z dużą częstotliwością). Czy wpadniesz w poślizg to nie zależy tylko od ABS, jak będziesz jechał szybko to Cię nic nie uratuje bo masa auta zrobi swoje. I najważniejsze to OPONY.

Nikt Ci nie odpowie na pytanie jak się będzie zachowywać auto, musisz je wziąć na śnieg i spróbować. A najlepiej jakiś pusty plac i sprawdzasz gdzie jest moment zerwania przyczepności. Przynajmniej ja tak robię (dziś właśnie spadło trochę śniegu).
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

05 Gru 2021, 14:56

Kiedyś, jak nie było ABS, to podczas hamowania na śliskiej powierzchni albo w przypadku zagrożenia, zasada była taka, że należało wciskać i odpuszczać pedał hamulca, żeby auto nie wpadło w poślizg, przez zablokowane koła oraz nie wydłużała sie droga hamowania poprzez zablokowanie kół. Niestety, zawsze jest tak, że w razie jakiegoś zagrożenia, kierowca instynktownie wciska hamulec i trzyma go wciśniętego do momentu zatrzymania się. Czy to na innym samochodzie, czy to na drzewie czy też w rowie. No bo kto wtedy myśli o hamowaniu pulsacyjnym?
No i powstał system ABS. I tu już pedał hamulca musi być wciśnięty do oporu aż do momentu zatrzymania się. A układ robi swoje, czyli nie dopuszcza do zablokowania kół oraz stwarza możliwość nadawania toru jazdy pojazdowi.
Prędkość w tym przypadku nie ma znaczenia. Im szybciej się jedzie, tym droga hamowania jest dłuższa. Natomiast będzie krótsza w samochodzie z ABS.
Zjeżdżając z górki, jak piszesz hamuje się silnikiem. Ale jak będzie ślisko i silnik nie zdoła wyhamować na tyle ile trzeba, to wciska się hamulec. Wtedy jak będzie trzeba zadziała ABS. Oczywiście nawet to nie gwarantuje, że auto zatrzyma się w żądanym miejscu. Będzie tylko krótsza droga hamowania w porównaniu do auta bez ABS.
Co do zachowywania sie aut na śniegu. Tutaj nie ma jednej złotej myśli. Każde auto będzie sie zachowywać inaczej. Nawet jak będą to te same auta, z tym samym silnikiem. Wystarczy, że jedno z nich będzie miało inne lub w innym stopniu zużyte opony, inne lub zużyte w innym stopniu zawieszenie. Itd itd. Nie można powiedzieć, że BMW będzie sie zachowywało na śniegu lepiej niż Mercedes czy Fiat. Zasada działania układu ABS jest w każdym samochodzie taka sama.
Zwrócic należy uwagę, że mowa jest tylko o układzie ABS, bez innych "dodatków" typu wspomaganie zjazdu z górki, wspomaganie hamowania itd itp.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Gru 2021, 10:20

ineedl napisał(a):A gdy będzie większa prędkość? Tak samo zadziała że ABS będzie działał i nie wpadnie w poślizg?
ABS to nie system który czuwa żebyś podczas jazdy nie wpadł w poślizg jak np. ESP slownik-motoryzacyjny/42-esp-electronic-stability-program/
Ten system ma za zadanie nie dopuścić do zablokowania kół podczas ostrego hamowania co pozwala na wykonanie manewru samochodem w celu ominięcia przeszkody na drodze.

Trzeba pamiętać żeby nie stosować tu hamowania pulsacyjnego bo to znacznie wydłuży drogę hamowania.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10149
Zdjęcia: 35

06 Gru 2021, 10:26

Jak wyżej napisali, to nie jest kontrola trakcji, abs tylko i wyłącznie ułatwia Ci manewrowanie podczas hamowania nie dopuszczając do zablokowania kół.
Gość114260
 

06 Gru 2021, 10:31

quel napisał(a):abs tylko i wyłącznie ułatwia Ci manewrowanie podczas hamowania nie dopuszczając do zablokowania kół.

No nie tylko i wyłącznie...Pełni jeszcze jedną bardzo ważną funkcję - skraca drogę hamowania, właśnie dlatego, że nie pozwala zablokować kół. Ma więc dwie funkcje - podczas hamowania pozwala na manewrowanie pojazdem oraz skraca drogę hamowania.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowe uprawnienia Straży Miejskiej
    Od 20 października 2023 Straż Miejska oraz Straż Gminna "wzbogaciła" się o nowe uprawnienia - od teraz mogą kontrolować uprawnienia oraz wystawiać mandaty za łamanie przepisów kodeksu drogowego osoby poruszających ...

06 Gru 2021, 10:45

No tak, masz rację.
Gość114260
 

08 Gru 2021, 08:22

MotoAlbercik napisał(a):Pełni jeszcze jedną bardzo ważną funkcję - skraca drogę hamowania


Skraca jeśli ludzie potrafią jeździć autem i hamować. Co niestety według badań nie jest takie oczywiste i spora część hamować nie potrafi...
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

08 Gru 2021, 13:58

Jeśli ABS jest sprawny to pewnie nie wpadnie Ci auto w poślizg ale osobiście mam wrażenie że skuteczniejsze jest hamowanie w zimę z hamulcem wciśniętym tuż przed granicą za którą ABS zaczyna wspomagać.
IMHO najlepiej samemu to sprawdzić w konkretnym aucie w bezpiecznym miejscu i z rozsądną prędkością.
Łukasz93
Początkujący
 
Posty: 59

09 Gru 2021, 13:00

Łukasz93 napisał(a):eśli ABS jest sprawny to pewnie nie wpadnie Ci auto w poślizg ale osobiście mam wrażenie że skuteczniejsze jest hamowanie w zimę z hamulcem wciśniętym tuż przed granicą za którą ABS zaczyna wspomagać.

galakty napisał(a):Skraca jeśli ludzie potrafią jeździć autem i hamować. Co niestety według badań nie jest takie oczywiste i spora część hamować nie potrafi...
galakty - zgadza się . Masz rację :ok: A powyższy cytat jest tego dowodem...
Żeby było jasne - mając w samochodzie układ ABS, podczas hamowania awaryjnego wciskamy pedał hamulca do oporu i nie odpuszczamy. Pod nogą będzie słychać jakby lekkie odbijanie pedału i będzie słychać charakterystyczne terkotanie. Nie należy popuszczać wtedy pedału hamulca. Trzymamy go wciśniętego na maxa do momentu aż się zatrzymamy. A to odbijanie pedału i terkotanie, oznacza, że układ działa, a sterownik na podstawie czujników tak dobiera siłę hamowania w każdym kole z osobna, żeby żadne się nie zablokowało, a pojazd jak najwydajniej hamował. Czyli sterownik nie dopuszcza, żeby koła się zablokowały i auto wpadło w poślizg, oraz stara się, żeby utrzymać sterowność auta, czyli żeby można było pomimo hamowania utrzymać kierunek jazdy.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000