Akumulator jak naładować?

29 Lis 2012, 14:08

posiadam aku 60Ah i chciałem go naładować, napięcie spoczynkowe 12.15V
Podłączam prostownik ustawiam 12V i amperaż 5A z 6A dostępnych
Ile godzin ma sie tak akumulator ładować? Jak poznać ze sie naładował i kiedy go odlączyć?
Dlaczego jak podłącze multimetr pod klemry aku to napięcie wynosi 15,9-16V czytałem ze max napięcie ładowania ma być 14,5V nie wiecej
po 5h ładowania słychać takie skwierczenie a elektrolit juz podniósł sie bardzo wysoko tak ze korków nie da sie wkręcić dlaczego?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

29 Lis 2012, 18:52

Co do prądu ładowania 14.1-14.5 V to chodzi o samochód i ładowanie z alternatora a nie z prostownika. Pierwszy raz słyszę o prostowniku samochodowym, w którym ustawia się napięcie (jak napisałeś, że ustawiłeś 12V). Jak masz prostownik 60 Ah to ładujesz prądem 6 A. Na większości prostownikach jest zegar i wskazówka pokazuje ile akumulator musi być jeszcze podłączony pod ładowanie. 5 godzin powinno wystarczyć do naładowania takiego akumulatora. Co do elektrolitu, z tego co piszesz można wywnioskować, że jest go o wiele za dużo. Weź mierniczek do sprawdzania gęstości elektrolitu (areometr) i sprawdź czy do czegoś się jeszcze elektrolit nadaje.
piotrauto napisał(a):Dlaczego jak podłącze multimetr pod klemry aku to napięcie wynosi 15,9-16V czytałem ze max napięcie ładowania ma być 14,5V nie wiecej

Dlatego, że mierzysz w momencie spadania napięcia po ładowaniu (jest to normalne). Po ładowaniu odczekaj ok. 30 minut i dopiero zmierz napięcie.
kamil638
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 643
Miejscowość: Wrocław
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mercedes w210
Silnik: 2.9 td
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1999

29 Lis 2012, 19:22

kamil638 napisał(a):Pierwszy raz słyszę o prostowniku samochodowym, w którym ustawia się napięcie (jak napisałeś, że ustawiłeś 12V).


Od baaaardzo dawna są prostowniki na napięcie 6V i 12V. I są bardzo powszechcne obecnie. 6V to do ładowania aku z np. motocykla albo łodzi. 12V to do samochodu.

5 godzin powinno wystarczyć do naładowania takiego akumulatora.


Niekoniecznie...Zależy od tego, jak głęboko aku został rozładowany. Zasada jest taka, że akumulator ładuje się prądem 1/10 pojemności akumulatora przez 10 godzin. Czyli w pełni rozładowany aku 60Ah powinno się łądować 10 godzin prądem 6A. Do oznaczenia jak głęboko aku jest rozładowany służy areometr.

piotrauto napisał(a):Dlaczego jak podłącze multimetr pod klemry aku to napięcie wynosi 15,9-16V czytałem ze max napięcie ładowania ma być 14,5V nie wiecej


Przy podłączony prostowniku napięcie na klemach aku będzie własnie tyle miało. I tak ma być.

piotrauto napisał(a):po 5h ładowania słychać takie skwierczenie a elektrolit juz podniósł sie bardzo wysoko tak ze korków nie da sie wkręcić dlaczego?


Nie ładuje się aku prostownikiem przy zakręconych korkach :no: Przy ładowania aku prostownikiem wszystkie korki muszą być poodkręcane - ciesz się, że przy odkręcaniu elektrolit nie prysnął ci po twarzyczce, bo byś już jej nie miał takiej gładkiej :)

piotrauto - co ty masz za jakiś archaiczny prostownik? Obecnie są prostowniki automatyczne, które same sobie dobierają prąd ładowania w zależności od ładowania aku. Mają wskaźniki diodowe, które oznaczają w jakim stopniu aku jest naładowany. A po jego naładowaniu podtrzymują aku w stanie naładowania tak długo aż go odłączysz.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

30 Lis 2012, 14:53

prostownik mam wlasnie taki 6V-12V i pokretlo do ustawiania 0-6A
przed ładowaniem aku mial 12,1V oraz areometr był na czerwonej skali
po ładowowaniu 5h prądem 5A pod koniec ładowania prąd spadł do 4A a napiecie 16V a elektrolit doszedł juz do pelna (a korki mialem odkrecone tylko zalozone zeby nic tam nie wpadło do środka mi) no i odlaczylem aku, na nastepny dziez tz dzisiaj mierzylem to napiecie 12,4V wynosi a areometrem gęstosć jest w polowie tej skali bialej ok 1,225
Czyli jakie wnioski? dodam ze aku nawet gdy mial ok 12,1V bez problemu kręcił i auto odpalalo
akumulator ma 5,5 roku, no i przez ten czas praktycznie zawsze mialem na nim napięcie 12,1-12,3V nie wiecej
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

30 Lis 2012, 15:24

Napięcie na aku masz dobre, tylko ładowałeś go za małym prądem i za krótko zapewne, ponieważ wskaźnik areometru powinien być na polu zielonym. Pytanie tylko, kiedy mierzyłeś gęstość - czy zaraz po naładowaniu, czy odczekałeś jakiś czas. Podczas pomiaru gęstości elektrolitu areometrem wynik pomiaru jest uzależniony od temperatury. Prawidłowo naładowany aku ma gęstość 1,28 przy temp. 25 stopni. Pomiar należałoby wykonywać w ciepłym pomieszczeniu, gdzie jest temp. tzw. pokojowa i minimum po pół godzinie od odłączenia prostownika.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

30 Lis 2012, 17:16

ładowałem go 5h prądem 5A bo juz nie dalo rady po 5h woda podeszla az po sam szczyt tak ze korków nie moglem wkrecic
na nastepny dzien badalem areometrem 1,225 i napiecie 12,47V no i wkrecilem korki bo woda opadla

Czyli podsumowując ładując aku napięcie 16V na bolcach aku jest ok? dlaczego takie duze jest jak prostownik mam 12V? na necie piszą ze 14,5V max i koniec również przy prostowniku

kiedy poznac ze jest naladowany aku? jak skwierczy to go odlaczyc? skwierczeć zaczyna juz po 1h ladowania
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy serwisowanie w ASO się opłaca?
    Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...
    Auto Bartosza Ostałowskiego w płomieniach!
    Bartosz Ostałowski jest wyjątkowym drifterem. Jako pierwszy Polak gościł w kultowym programie The Grand Tour. Ponadto, jest jedynym na świecie posiadaczem zawodowej licencji FIA, mimo że auto prowadzi bez użycia rąk. Poprzez ...

30 Lis 2012, 17:35

Ładuj dłużej , mniejszym prądem - 2/2,5 A. Twój akumulator jest już niestety kiepski , ubyło mu trochę pojemności i te 5 A jest dla niego już za dużo. Napisz jaki jest elektrolit podczas ładowania - czysty klarowny , mętny , czy może o zabarwieniu szarym albo brunatny.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4963
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

30 Lis 2012, 18:27

czysty jak woda
czyli 16V na aku jest ok podczas ladowania prostownikiem czy nie
na necie piszą ze max 14,5
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

30 Lis 2012, 20:50

Przy podłączonym prostowniku 16V jest ok. Ja też tak mam. 14,4V to jest max ale przy ładopwaniu z alternatora, ponieważ jest tam dużo większy prąd ( np. 80A ), a z prostownika masz 1/10 tego.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

30 Lis 2012, 21:24

piotrauto napisał(a):prostownik mam wlasnie taki 6V-12V i pokretlo do ustawiania 0-6A


A amperomierz jest ? W ogóle to jaki masz prostownik ? Ze stałym prądem ładowania czy ze stałym zadanym napięciem ?
MotoAlbercik napisał(a):14,4V to jest max ale przy ładopwaniu z alternatora, ponieważ jest tam dużo większy prąd ( np. 80A ), a z prostownika masz 1/10 tego.

Jeśli kolega ten temat bierze na poważnie , to niech się zastanowi nad tym co napisał.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4963
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

01 Gru 2012, 12:57

ja sie na prądzie zbytnio nie znam
ale na innym forum piszą ze max 14,5 i tez z prostownika i ze 16V to kosmos i sobie usmaże akumulator
no nie wiem
mam taki stary prostownik podlaczam daje 12v i ustawilem 5A to po ok 5h wskazówka sama spadła do jakis 4,5A ale na bolcach aku praktycznie caly czas 15,8-16V!!!?? no nie wiem czy to ok? poprosze o jakies realne źródło informacji.
A odłączyłem go bo woda wzosla do maxa i nie dalo rady dalej ladować no bo woda by sie rozlala, aha i gazowalo jak w szklance coli nie zbyt mocno no i aku byl zimny nie cieply.

to jak z alternatora jest 80A to to nie zniszczy aku przeciez aku laduje sie max prądem 1/10 pojemnosci a zalecany jest 1/20 pojemnosci wiec przy 60ah łądujemy 3A a max 6A nie wiecej bo plyty opadną czy cos w tym stylu, a jak w aucie jesy 80?????
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

01 Gru 2012, 17:53

piotrauto napisał(a):ja sie na prądzie zbytnio nie znam

I może lepiej niech tak zostanie.Chociaż czytając twoje posty na forum można by jeszcze dodać kilka dziedzin na których się nie znasz i nie chcesz ich poznać.
piotrauto napisał(a):A odłączyłem go bo woda wzosla do maxa i nie dalo rady dalej ladować no bo woda by sie rozlala

Masz w akumulatorze wodę? Ciekawe.
piotrauto napisał(a):to jak z alternatora jest 80A to to nie zniszczy aku przeciez aku laduje sie max prądem 1/10 pojemnosci a zalecany jest 1/20 pojemnosci wiec przy 60ah łądujemy 3A a max 6A nie wiecej bo plyty opadną czy cos w tym stylu, a jak w aucie jesy 80?????

Prąd to naprawdę dla ciebie kosmos.Przeczytaj jeszcze raz ten kawałek porządnej wiedzy o akumulatorze i prądzie
akumulator-w-naszym-samochodzie-vt27383.htm
Znowu będzie epopeja o prądzie w prądzie.
kant95
Zaawansowany
 
Posty: 695
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

02 Gru 2012, 10:39

podsumowując napiecie z prostownika ma wynosic 16V czy max 14,5?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

02 Gru 2012, 15:36

Napicie 16V jest ok.
Tutaj masz pytania i odpowiedzi na pytania, które cięnurtują. Jest tam też o napięciu z prostownika.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Gru 2012, 17:47

to ok to dlaczego ludzie na innych forach piszą ze 14,5V max i totalne max i nie wiecej z alternatora i z PROSTOWNIKA? bo nie rozumiem tego
http://www.akumulator.pl/ekspert-radzi/ ... kumulatora
zobacz sam tu pisze zupełnie coś innego niż piszesz :shock:

Wyjaśnij mi tez prosze dlaczego po 5h ładowania prądem 5A woda az podeszla pod max i ledwo sie nie wylala, to jak mam go naladowac? moge wode odciągnąć strzykawką?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931