Wiele samochodów jest obecnie wyposażonych w systemy, które wspomagają kierowcę podczas jazdy. Jednym z nich jest kontrola wykrywania symptomów zmęczenia, szczególnie przydatna podczas pokonywania monotonnej trasy (autostrady, drogi szybkiego ruchu). Kierujący jest wówczas ostrzegany poprzez sygnały dźwiękowe i komunikat na tablicy wskaźników o treści na przykład "Alarm zmęczenia zrób przerwę". Taka funkcja z pewnością stanowi dodatkową pomoc, jednak nie zwalnia prowadzącego pojazd z odpowiedzialności. Jakie zachowania kierowcy mogą uruchomić alert? System zwykle wykrywa ryzyko zmęczenia, analizując ruchy kierownicą czy manetkami (np. spryskiwaczami szyb, kierunkowskazami etc.), a także czas jazdy bez robienia przerw.
Jeśli włączy się alert, zaleca się niezwłoczny postój na odpoczynek. Spośród innych systemów zamontowanych w samochodzie pomocne w kontekście wykrywania symptomów braku odpowiedniej koncentracji mogą być również na przykład ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu czy o odległości bezpieczeństwa. Pierwsza funkcja ostrzega kierowcę w przypadku niezamierzonego przekroczenia linii ciągłej lub nieciągłej i uruchamia alarm, jeśli jedna linia zostanie przekroczona bez włączenia kierunkowskazu. Drugi system informuje o odstępie czasowym, jaki dzieli pojazd od auta poprzedzającego, co pomaga w utrzymaniu bezpiecznej odległości.
"Technologia w samochodzie ułatwia prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Jednak kierowca musi pamiętać, że nadal to na nim spoczywa odpowiedzialność. Jeśli czuje, że jest zmęczony, powinien robić regularne postoje, a w skrajnym przypadku przerwać na dłużej podróż, jeżeli istnieje ryzyko zaśnięcia za kierownicą" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Ze statystyk i analiz Unii Europejskiej wynika, że zmęczenie jest głównym czynnikiem w dużej części wypadków drogowych (zakres 10-20%). Kierujący, który prowadzi pojazd po 17 godzinach bezsenności, naraża się na wypadek podwójnie i jest niebezpieczny w takim samym stopniu jak osoba z poziomem alkoholu we krwi wynoszącym 0,05. Zwiększone ryzyko często wynika z połączenia czynników biologicznych, związanych ze stylem życia i pracą(1).
źródło: (1) https://road-safety.transport.ec.europa.eu/statistics-and-analysis/statistics-and-analysis-archive/fatigue/fatigue_en; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja napisał(a):Technologia w samochodzie ułatwia prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo jazdy
Pod warunkiem, że w pewnym momencie nie zacznie irytować kierowcy swoimi ostrzeżeniami których nie da się wyłączyć
Dzisiaj mamy sporo systemów czuwających nad naszym bezpieczeństwem ale muszą one pomagać kierowcom a nie ich irytować przez ciągłe dźwięki lub inne sygnały, a już z takim stwierdzeniem się spotkałem że np. nie da się tego wyłączy i piszczy co chwilę lub coś w tym stylu.
Trójwymiarowa konfiguracja samochodu Audi to pierwszy na świecie producent samochodów używający trójwymiarowych wizualizacji w konfiguratorze produktowym. Zamiast statycznych obrazów jakie znamy z przeszłości, klient może teraz w czasie ...
Co kryje się pod nazwą akumulator i jak on naprawdę działa? Akumulator jest, w najprostszy sposób ujmując chemicznym źródłem i jednym z dwóch źródeł prądu w każdym samochodzie z silnikiem spalinowym. Drugim jest alternator lub prądnica (w wypadku starszych ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.