Alfa Romeo 156 i Alfa 147 były samochodami stylistycznie wyprzedzającymi swą epokę, ale dzisiaj nie robią już takiego wrażenia, gdyż inni producenci maja podobnie ładne produkty. Jednakże w klasie coupe Alfa pozostaje niedoścignionym wzorem, który nawet dziś wywołuje szybsze bicie serca.
Cechy charakterystyczne Alfy GT, samochodu o długości 4,48 metra, szerokości 1,76 m i wysokości 1,37 m to kompaktowość (rozstaw osi - 2596 mm) i agresywność. Linia nadwozia została bowiem naznaczona kilkoma wyróżniającymi się cechami określającymi jej mocny charakter i pozwalającymi na jej natychmiastowe rozpoznanie.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
W części przedniej wyróżnia się rozwinięcie charakterystycznego motywu „trójboku”. Tarcza, o nieco większych niż zazwyczaj rozmiarach, stanowi najważniejszy element, z którego wydaje się wyłaniać cały pojazd. Rezultat daje niezwykły efekt: wyraża siłę i agresywność. Wrażenie to zwiększają dwa boczne wloty powietrza i dwa starannie zaprojektowane reflektory.
Również część tylna nosi znamiona wyrazistego stylu. Lekko opadający i zwężony tył Alfy GT obejmuje duży integralny zderzak, a reflektory pozostają osadzone w karoserii. Nie wspominając już o tym, że właściwą równowagę nadaje tyłowi silnie pochylone okno oraz szlachetny i przyciągający oko profil świateł.
Nie mniej charakterystyczny okazuje się profil, dzięki któremu auto wydaje się zwinne, solidne i bezpieczne. Efekt ten wywołuje przede wszystkim przetłoczenie biegnące wzdłuż boku, nadające mu rozmachu i dynamiki. Napięte linie zbiegające się z tyłu i ograniczenie powierzchni przeszklonych (w porównaniu z bokiem) dają wrażenie elegancji, a jednocześnie większej solidności.
Podobnie jak linia zewnętrzna, tak i wnętrza Alfy GT stanowią najbardziej zaawansowany wyraz sportowego ducha Alfy Romeo. Zagospodarowanie wnętrza jest zresztą zapożyczone od Alfy 147. Świadczą o tym kierownica, pedały i dźwignia zmiany biegów, które opracowano w sposób zapewniający maksimum panowania nad pojazdem. Przyrządy charakteryzują się funkcjonalnością, łatwością odczytu, prostotą i bezpośredniością informacji oraz wysoką estetyką. Oto więc umiejscowione z obydwu boków duże analogowe zegary (prędkościomierz i obrotomierz, zamykające pośrodku dwa mniejsze wskaźniki (poziom paliwa i temperatura wody) oraz znajdujący się pomiędzy nimi cyfrowy wyświetlacz. Wszystkie zegary mają szare tło i czarne oznaczenia. Ich widoczność w nocy zapewnia podświetlenie w kolorze czerwonym (z możliwością regulacji intensywności), który gwarantuje łatwiejsze zogniskowanie wzroku przy przejściu z ciemności szosy na jasne oświetlenie tablicy.
Wśród przyrządów Alfy GT wyróżnia się wielofunkcyjny wyświetlacz umożliwiający dostęp do kilku menu (z których każde zapewnia kilka możliwości wyboru) w języku kierowcy (wybór podstawowych języków europejskich) i skorzystanie z licznych opcji. Są to na przykład: zegar, data, programowanie sygnału dźwiękowego i wyświetlanie komunikatów radiowych, telefon, kontrola wyposażenia oraz naturalnie komputer pokładowy dostarczający zestaw danych na temat poprzednich i aktualnej podróży: zużycia paliwa (chwilowego i średniego), średniej prędkości, pozostałego zasięgu, czasu jazdy (od początku podróż), pokonanej odległości.
Pośrodku tablicy znajduje się zintegrowane radio i wyrafinowane stylistycznie przełączniki dwustrefowej klimatyzacji automatycznej. W szczegółach radio zawiera również odtwarzacz CD (w ofercie również wersja z czytnikiem MP3), doskonały zestaw akustyczny o mocy 4x40 W zaprojektowany i dostosowany specjalnie dla tego wnętrza, złożony z ośmiu głośników. Radiem można również (na życzenie) sterować za pomocą pilota umieszczonego na kierownicy.
Klient może ponadto wybrać dwie wersje wykończenia: klasyczne sportowe, z czarnymi panelami i deską; albo jaśniejsze i bardziej eleganckie, ale pozostające w sportowym stylu, charakteryzujące się zestawieniem czerni i szarości. Powierzchnie deski i paneli drzwi cechuje „naturalne”, niegeometryczne wykończenie, o szczególnym aksamitnym efekcie, dostarczającym bogatych wrażeń wzrokowych i dotykowych. Tapicerka została opracowana i wykonana w taki sposób, aby podkreślić charakter wnętrz i harmonizuje dobrze z obszernymi polami o jedwabistym połysku typowymi dla samochodów Alfa Romeo. Fotele, różniące się w zależności od wersji, wykonano zgodnie z najwyższymi standardami jakościowymi i estetycznymi. W wersjach średnich wprowadzono ponadto Alfatex®, tkaninę o nowoczesnym charakterze, pokrywającą fotele i panele drzwi, dostępną w kolorze szarym i czarnym. Opatentowany przez Alfę Romeo Alfatex® jest wykonany z mikrowłókna, poprawiającego przepuszczalność tkaniny i zapewniającego doskonały komfort siedzenia w połączeniu z wysoką elegancją.
Alfa Romeo GT zawieszenie - mogło być lepiejNiestety pojazd pochodzi z czasów poprzednich technologii Alfy. Tak więc jak w przypadku AR156 i AR147 zawieszenie nie jest najmocniejszą stroną pojazdu. Wprawdzie prowadzenie jest perfekcyjne i bez żadnych udoskonaleń na torze pojazd zwycięża wszystkich seryjnych rywali innych firm, ale… trwałość pozostawia wiele do życzenia. Tak więc na naszych lepionych, dziurawych ulicach musimy się liczyć z częstą wymianą sworzni. Zresztą poprawa zawieszenia to był jeden z priorytetów w tworzeniu nowej gamy zapoczątkowanej przez 159, a kontynuowanej przez MiTo i Giuliettę
Alfa Romeo GT sportowe sercePod fascynująca linią o silnej osobowości, Alfa GT ukrywa zróżnicowaną gamę doskonałych zaawansowanych technicznie silników o znacznych osiągach, ale też znacznym apetycie na paliwo.
Szczytowym osiągnięciem jest błyskotliwy 24-zaworowy 3.2 V6 dostarczający moc 240 KM przy 6200 obr./min i charakteryzujący się krzywą momentu osiągającą 300 Nm przy 4800 obr./min, dzięki czemu zapewnia prędkość 243 km/h, przyspieszenie 6,7 sek, ale też spalanie średnie powyżej 15 l/100 km (katalogowo 12,3) Drugim dostępnym silnikiem jest 2.0 JTS o mocy 165 KM, pierwszy silnik benzynowy Alfy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jest on doskonałą jednostką zapewniająca duże przyspieszenia 8,7 sek, doskonałą elastyczność i dość niskie zużycie paliwa (w teście wynosiło ono ok. 10,5 l/ km, choć
katalog wskazuje 8,7 l/100 km). Najsłabszą jednostką jest mający 140 KM 1.8 Twin Spark. Niestety ma on podobne spalanie jak 2,0 JTS, ale znacznie gorsze osiągi (przyspieszenie 10,6 sek). Najlepszymi ofertami, zarówno ze względna na elastyczność jazdy, jak spalania są turbodiesle 1.9 M-Jet 16v o mocy 150 KM i 170 KM. Są one wyposażone w drugą generację wtrysku „Common Rail”, co zapewnia przyspieszenie 9,7 sek i 8,2 sek, a spalanie średnie tylko 6,6 lub 7,4 l/100 km (w teście JTD spalił średnio 6,3 l/100km).
Alfa Romeo GT warto?To samochód dla prawdziwego Alfisty. Ma nienaganną sylwetkę, doskonałe prowadzenie na drodze, wystrój wnętrza nawiązujący do sportowego auta i… jak mało który model ma „ducha Alfy Romeo”.
Ważne tylko, aby kupując używany model zwrócić uwagę na 2,0 JTS lub diesla. Jeżeli kupimy V6 to wartość spalonego paliwa wkrótce przekroczy wartość pojazdu, a nabywając Twin Sparka poczujemy pewien niedosyt. Gdy jednak ktoś wybierze odpowiedni silnik to otrzymuje tani, fajny samochodzik, o linii która nie zestarzeje się nigdy.
źródło: Furora; Bogusław K.